شرکت تبلیغاتی اهواز ملک

آموزشیاران نهضت سوادآموزی متقاضی استخدام در آموزش‌ و پرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

پس از تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادی قبل از سال ۹۱ در آموزش و پرورش هم‌اکنون نیروهای سال ۹۲ به بعد متقاضی استخدام هستند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ وضعیت قرمز کمبود معلم را برای نخستین بار اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وقت وزارت آموزش و پرورش در سال 97 اعلام کرد؛ او گفت که تا سال 1401 خروج نیرو از آموزش‌و پرورش خارج از عرف متداول است در سال 97 حدود 65 هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند که پیش‌بینی می‌کنیم 55 هزار بازنشسته شوند و اگر بدین صورت که تا امروز بوده واکنش نشان داده شود، شدت کمبود نیرو تا سال 1399 آموزش و پرورش را از پا در می‌آورد!

در تمام این سال‌ها آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم، نیم‌نگاهی هم به استفاده از معلمان غیررسمی داشت البته با خط و نشان‌هایی برای آنها که خبری از استخدام نخواهد بود اما حالا همین نیروهای غیررسمی با تجمعات مقابل مجلس و آموزش و پرورش متقاضی استخدام هستند.

تا جایی که برخی کارشناسان می‌گویند از 394 هزار نیروی جذب‌ شده در 10 سال گذشته بیش از 197 هزار نفر (50 درصد) بدون در نظر گرفتن کیفیت و شیوه‌‌های علمی سنجش صلاحیت‌‌های حرفه‏‌ای به کار گرفته شده و عموماً به استناد مجوزها و مصوبات موردی و از طریق اعمال فشار مجلس استخدام شده‏‌اند.

هم‌اکنون با تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی قبل از سال 91 و استخدام آنها در آموزش و پرورش تا سال 1400، این بار نیروهای سال 92 به بعد متقاضی تعیین تکلیف و استخدام در آموزش و پرورش شدند.

جمعی از آموزش‌دهنده‌های نهضت سوادآموزی که از سال 92 به بعد فعالیت خود را شروع کردند در تماس با خبرگزاری تسنیم خواستار تعیین تکلیف خود و فراهم شدن زمینه‌ برای استخدام در آموزش و پرورش شدند.

آنها می‌گویند که در طول هفته‌های اخیر، دو بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار تعیین تکلیف و استخدام هستند.

وزیر آموزش و پرورش: قید استخدام را بزنید!

این در حالی است که پیش از این محسن حاجی میرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش  درباره تقاضای مربیان پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که از سال 92 به بعد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفته بود: قانون درباره افرادی که بعد از سال 92 به اشکال مختلف با آموزش و پرورش همکاری کردند تعهد ایجاد نکرده است؛ توصیه بنده به افرادی که در این سال‌ها با آموزش و پرورش همکاری کردند این است که در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند یعنی اگر لیسانس دارند در آزمون ماده 28 و اگر دیپلم هستند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی از این افراد سنشان بالا رفته و نمی‌توانند در آزمون استخدامی یا دانشگاه فرهنگیان متقاضی شوند، گفت: روزی که این افراد به آموزش و پرورش آمدند، آگاه بودند تعهدی برای استخدام آنها وجود ندارد و این افراد باید قید استخدام را بزنند.

با این حال علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعیین تکلیف افرادی که بعد از سال 92 با آموزش  وپرورش همکاری دارند، می‌گوید: ما اعتقادی به جذب معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان نداریم و با تمام قدرت پای این ایستاده‌ایم تا افرادی را جذب کنیم که از این مسیر می‌گذرند اما معلمان حق‌التدریس تا سال 91 تعیین تکلیف شده‌اند و آنهایی که بعد از سال 91 هستند مانند مربیان پیش دبستانی و برون سپاری‌ها مشکلی دارند که به دنبال حل آن هستیم تا زحمات آنها نیز هدر نرود و از سوی دیگر سند تحول بنیادین نیز عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر این روند همچنان ادامه یابد پرونده استخدام از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان بسته نخواهد شد، می‌گوید: بعد از سال 91 عده‌ای از سربازمعلمان، خرید خدمتی‌ها و تعداد کمی از حق التدریس‌ها وجود دارند و تلاش می‌کنیم بخشی از اینها برای آخرین بار براساس ماده 28 قانون دانشگاه فرهنگیان به سمتی بروند که بخشی از آنها و نه همه از طریق آزمون به دانشگاه فرهنگیان بیایند و آموزش ببینند و باید کم کم این مسئله را به صفر برسانیم.

البته او تلویحاً به تقصیر آموزش و پرورش و دولت در افزایش آمار معلمان غیررسمی  نیز اشاره می‌کند، آنجا که می‌گوید: امیدواریم آموزش و پرورش نیز نیروی  جدیدی به این شیوه نگیرد تا بتوانیم یک جایی این مسئله را فیصله دهیم.

به گزارش تسنیم، نابسامانی وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش باعث شده است که در سال‌های اخیر به دلیل کمبود معلم یا کاستن از بار هزینه‌های دولت، معلمان غیررسمی به بدنه آموزش و پرورش تزریق شوند و حالا پس از چند سال فعالیت متقاضی استخدام هستند.

اگر چه مسیر جذب افراد توانمند در آموزش و پرورش نباید بسته شود اما باید توجه داشت که برای جذب این گروه از افراد نیاز است تا  دوره آموزشی حداقل یک ساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار شود و این موضوع در طرح پیشنهادی مجلس نیز مورد اشاره قرار گرفته است اما کیفیت برگزاری این دوره‌ها به منظور توانمندسازی افراد، محل پرسش است، از سوی دیگر آیا  هر فردی که وارد این دوره‌های آموزشی می‌شود، در پایان پذیرفته و به عنوان معلم به مدارس وارد خواهد شد؟ اینها پرسش‌‌هایی است که متولیان برگزاری دوره‌های یک ساله آموزشی باید به آن پاسخ دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار