آبادان ۱۵ هزار نفر بیکار دارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: به رغم برخورداری از پالایشگاه، پتروشیمی، منطقه آزاد و دیگر صنایع در منطقه اما متأسفانه امروز ۱۵ هزار نفر در آبادان از نبود شغل در رنج اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید زین العابدین موسوی ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه شیلات که با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، افزود: این یکی از مهم‌ترین نشست‌های ما خواهد بود که امیدوارم خروجی مثبت داشته باشد و عمده‌ترین بحث ما در این نشست شیلات است که به طور قطع باید فکری اساسی به حال آن شود تا بتوانیم به عنوان یکی از قطب‌های شیلات کشور اشتغال و کارآفرینی را در منطقه رونق دهیم.

وی اظهار کرد: آبادان پیش از جنگ تحمیلی در حالی بیش از ۴۷۰ هزار نفر جمعیت داشت که در کل کشور جمعیتی بالغ بر ۳۶ میلیون نفر بود؛ با این اوصاف امروز باید آبادان را با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر مشاهده می‌کردیم که متأسفانه به دلیل اینکه میراث دار ۸ سال جنگ تحمیلی بودیم جمعیت آبادان و این پتانسیل قوی هیچ‌وقت رونق پیدا نکرد، درحالی‌که این شهر، مرکز تلاش و کوشش، صنعت و کشاورزی، نخیلات و کشتیرانی و غیره بود.

وی اظهار کرد: آبادان امروز نیز با وجود این همه سازمان و ارگان در حوزه نفت و پتروشیمی، شیلات و گمرک و غیره چرا باید روی میز کار من آمار چند هزار نفری از افراد جویای کار در شهر وجود داشته باشد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان تصریح کرد: درست است این نشست با موضوع شیلات است، اما بحث من کلی است؛ چه اتفاقی افتاده است که نمی‌توانیم وضعیت اشتغال را به صورت جدی بهبود ببخشیم؟ اگر در تمام این حوزه‌ها همت و عزم جدی صورت بگیرد، به طور قطع درصد بیکاری را می‌توانیم به صفر برسانیم، اما امروز نمی‌توانیم پاسخگوی ۳۰۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان باشیم.

موسوی یادآور شد: با اینکه هم اکنون در فاز ۲ پالایشگاه بین ۲ الی ۳ هزار نفر مشغول به کارند، اما این آمار نتوانسته بیکاری آبادان را مهار کند، باید برای رفع موانع اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت رفاه چاره‌ای بیندیشد.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما وجود ۲ اداره کار و امور اجتماعی در آبادان و منطقه آزاد است که اگر قرار باشد مُرقانون را در این خصوص اجرا کنیم مشکلی نیست.

وی افزود: حوزه فعالیت منطقه آزاد در آبادان و خرمشهر نزدیک به ۳۶ هزار هکتار است که باید قوانین مناطق آزاد در این محدوده اجرا شود؛ قانون اداره کار مناطق آزاد ۵۱ ماده است ولی قانون کار محدوده سرزمینی بیش از ۲۰۰ ماده است، در این شرایط چرا نباید قوانین منطقه آزاد اجرا شود؛ اجرای قوانین کار مناطق آزاد در این محدوده الزامی است و باید فکری به حال این دوگانگی در حوزه اجرای قوانین کار بشود و به همین دلیل ما هنوز نتوانستیم طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی در کمین فرصت‌طلبی برای ایجاد تفرقه هستند، اظهار کرد: نباید به دشمن و سوءاستفاده گران فرصت نفوذ و بهره‌برداری از این مشکلات را داد.

فرماندار ویژه آبادان از معضل استخرهای راکد پرورش میگو به عنوان یکی از تهدیدهای حوزه کارآفرینی شیلات نام برد که می‌تواند به فرصت تبدیل شود و گفت: فعالان حوزه پرورش میگو در گذشته بخاطر مشکل بیماری لکه سفید میگو نتوانستند تعهدات خود را به بانک پرداخت کنند و ملکشان از سوی بانک مصادره شد؛ چرا امروز نباید اجازه بدهند که این استخرها تبدیل به پرورش ماهی بشوند، به طور قطع پرورش ماهی در این استخرها و ۳ هزار هکتار دیگر می‌تواند حدود ۷ هزار اشتغال ایجاد کند.

فرماندار آبادان افزود: اگر بانک این استخرها را به نام خود توقیف کرده است، نباید به صورت راکد نگهداری کند و این استخرها باید به فعالان حوزه شیلات و آبزی پروری برگردانده شود؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به طور جدی به این موضوع ورود کرده و آن را حل کند.

وی گفت: امید می‌رود خروجی این جلسه سبب استفاده از ظرفیت‌ها باشد تا این شهری که به تمام کشور دین دارد، از این وضعیت خارج شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار