آتش در ساختمان نیمه کاره

دسته ها: اخبار

سروان در مسیر رفتن به اداره آگاهی بود که از مرکز پیام کلانتری با او تماس گرفتند و مرگ مردی را در آتش سوزی ساختمان گزارش دادند. نشانی محل حادثه را گرفت و پس از هماهنگی با رئیس اداره قتل، راهی محل حادثه در غرب تهران شد. حوالی ساعت هشت صبح به آنجا رسید.

تعدادی از اهالی هنوز در مقابل ساختمان ایستاده و نظاره گر عملیات آتش نشانان بودند. شعله های آتش خاموش شده و بوی سوختگی فضا را پر کرده بود. آتش نشانان در حال لکه گیری بودند. رئیس کلانتری که در محل حضور داشت به سوی سروان آمد و بعد از سلام و احوالپرسی گفت: ساعت پنج صبح با تماس اهالی متوجه آتش سوزی شده و خود را به اینجا رساندیم. ساختمان شعله ور بود و آتش نشانان سعی می کردند از سرایت آن به خانه همسایه ها جلوگیری کنند.

بعد از یک ساعت شعله های آتش خاموش شد. ابتدا تصور کردیم کسی در ساختمان نبوده اما در بازرسی اتاق نگهبانی با جسد سوخته ای رو به رو شدیم. به علت شدت سوختگی، جسد قابل شناسایی نیست. مالک ساختمان را تلفنی احضار کردیم که در راه است. کارشناسان آتش نشانی هم تحقیقات برای پیدا کردن منبع آتش سوزی را آغاز کرده اند.

سروان وارد ساختمان شد. آتش سوزی گسترده تمام وسایل را سوزانده بود. خود را به اتاق نگهبانی رساند. تمام وسایل اتاق هم سوخته بود و بخاری واژگون شده بود. جسد روی تخت قرار داشت و شدت سوختگی بالا بود. کارآگاه مشاهداتش را یادداشت کرد و سراغ فرمانده عملیات آتش نشانان رفت که در حال عکسبرداری از محل بود. خودش را معرفی کرد و خواست نتیجه بررسی های اولیه را بگوید. فرمانده هم برگه ای از جیبش بیرون آورد و بر اساس گزارش اولیه خود گفت: شدت آتش سوزی بالا بود. وسایل قابل اشتعال زیادی در ساختمان وجود داشت که علت این موضوع است. چند کپسول گاز هم منفجر شده که بر شدت آتش افزوده است. منبع آتش سوزی اتاق نگهبانی بوده و به نظر می رسد علت آن واژگونی بخاری بوده اما نکته قابل بررسی شدت گرفتن ناگهانی آتش است. آتش سوزی خیلی زود گسترده شده و فردی که در اتاقک بوده هیچ عکس العملی نداشته است. به نظر می رسد همه چیز غیر طبیعی است و باید بیشتر بررسی کنیم تا گزارش کامل را آماده کنیم.

کارآگاه در حال صحبت با فرمانده آتش نشانان بود که رئیس کلانتری همراه مرد میانسالی به سمت آنها آمد. مرد میانسال مالک ساختمان بود و پس از مشاهده جسد او را شناسایی کرد.

«جناب سروان من مالک ساختمان هستم و هنوز از این حادثه شوکه ام. خسارت مالی برایم مهم نیست فقط از مرگ ناصر خیلی ناراحتم. او حدود یک سال است اینجا به عنوان نگهبان کار می کند. مردی منظم و خوش برخورد است که همه کارگرها رابطه خوبی با او داشتند. نمی دانم حالا چطور به زن و بچه اش خبر بدهم.»

آخرین بار کی او را دیدید؟

دیروز عصر که حقوق کارگرها را دادم.

فقط ناصر شب ها اینجا می ماند؟

نه دیروز یکی از دوستانش هم پیش او بود. مرد جوانی به نام حسن تازه از شهرستان آمده بود و قرار بود کارهای سیم کشی ساختمان را انجام دهد. دیروز وقتی اینجا را ترک می کردم حسن هم حضور داشت و قرار بود از صبح امروز کارش را شروع کند.

ناصر با کسی مشکل نداشت؟

نه. همانطور که گفتم او رابطه خوبی با همه داشت. این موضوع را از همسایه ها هم می توانید بپرسید.

در همین زمان مرد جوانی وارد ساختمان شد که مرد میانسال به او اشاره کرد و گفت: این حسن است. می توانید از او سوال کنید چون آخرین بار او با ناصر بوده است.

سروان، حسن را صدا کرد تا از او هم تحقیق کند. مرد جوان که مشخص بود اعتیاد شدیدی به موادمخدر دارد سعی کرد خود را ناراحت نشان دهد.

دیروز تا کی اینجا بودید؟

تا ساعت ده شب. بعد به پارک رفتم و آنجا خوابیدم.

چرا اینجا نخوابیدی؟

حس کردم ناصر دوست ندارد شب ها اینجا بخوابم به همین دلیل بعد از شام رفتم. البته اگر نرفته بودم من هم در حادثه واژگونی بخاری به سرنوشت ناصر دچار می شدم.

وقتی از اینجا می رفتی مورد مشکوکی ندیدی؟

نه همه چیز عادی بود. ناصر خودش را برای خواب آماده می کرد.

کارآگاه برای تکمیل گزارش سراغ همسایه ها رفت، اما آنها هم مورد مشکوکی را ندیده بودند. مرد جوانی که موضوع را به پلیس گزارش داده بود به سروان گفت: من در این محل مغازه سوپرمارکت دارم. تازه از خواب بیدار شده بودم که صدای انفجاری آمد. سریع به کوچه آمدم و با ساختمان که کاملا شعله ور بود رو به رو شدم. سریع با پلیس و آتش نشانی تماس گرفتم و اهالی هم به اینجا آمدند.

سرگرد یک بار دیگر صحنه را بررسی کرد و به رئیس کلانتری گفت: ناصر به قتل رسیده و حسن قاتل او است.

حسن دستگیر شد و در همان مراحل اولیه تحقیقات به قتل اعتراف کرد و گفت: وقتی متوجه شدم ناصر حقوق گرفته تصمیم به سرقت پول هایش گرفتم تا با آن مواد بخرم اما متوجه شد و با هم درگیر شدیم و او را به قتل رساندم. بعد هم آنجا را برای صحنه سازی آتش زدم.

پس از بازجویی از متهم، قاضی دستور بازداشت او را به اتهام قتل صادر کرد.

شما خواننده گرامی با اشاره به 2 دلیل کارآگاه برای اثبات قتل ناصر می توانید در مسابقه معمای پلیسی شرکت کنید. پاسخ خود را همراه نام و نام خانوادگی به شماره 300011224 پیامک کنید.

وحید شکری / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

اخبار