آخرین تغییرات آزمون ارشد و دکتری وزارت بهداشت اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آخرین تغییرات آزمون ارشد و دکتری وزارت بهداشت اعلام شد

دبیر شورای آموزش علوم پایه آخرین تغییرات آزمون کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت را تشریح کرد.

دکتر جمشید حاجتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص نحوه برگزاری آزمون ph.d سال 97 اظهار کرد: در آزمون پیش‌رو مواد امتحانی را خلاصه کرده‌ایم و تعداد مواد آزمونی کاهش پیدا کرده، همچنین درس استعداد تحصیلی به همه رشته ها اضافه شده و این مساله در سایت سنجش و آموزش پزشکی نیز اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: در خصوص برخی تغییرات اعمال شده نگرانی هایی در بین داوطلبان وجود داشت که در اطلاعیه جدیدتر در خصوص موارد و تغییرات اعمال شده توضیح داده شد و تغییرات جزئی نیز در تعداد سئوالات برخی رشته ها اعمال شد تا نگرانی هایی که در بین داوطلبان وجود داشت و به ما نیز منتقل شده بود برطرف شود.

دبیر شورای آموزش علوم پایه خاطر نشان کرد: در خصوص سایر ضوابط آزمون ph.d در سال 97 نسبت به سال 96 تغییری نداریم و آزمون به همان ترتیبی که در سال 96 برقرار شد توسط دانشگاهها برگزار می شود و سهم آزمون کتبی و مصاحبه در نمره آزمون هر کدام 50 درصد است.

حاجتی افزود: هم چون سال گذشته و در ظرفیت پذیرش نیز تغییر خاصی وجود ندارد و هر ظرفیتی که دانشگاه ها اعلام کنند اعمال می شود و روند یکنواختی را مانند سال گذشته در برگزاری آزمونph.d داریم.

وی در خصوص علت اضافه شدن درس استعداد تحصیلی در آزمون ph.d گفت: در ابتدا تصمیم این بود که آزمون به صورت GRE برگزار شود در این راستا در برخی کشور های دنیا آزمون GRE به منظور سنجش توانایی داوطلب برای شروع دوره دکتری و نه الزما ارزیابی اطلاعات تخصصی در یک دوره خاص برگزار می شود و با طراحی سئوالاتی در حوزه استعداد تحصیلی قدرت تفکر، تجزیه و تحلیل و قدرت درک متون داوطلب را می‌سنجند بنابراین اضافه شدن درس استعداد تحصیلی در آزمون دکتری سال 97 نیز به این منظور اعمال شد تا ما نیز به این سمت و سو حرکت کنیم.

دبیر شورای آموزش علوم پایه با بیان اینکه در دنیا نیز GRE به دو نوع عمومی و subject تقسیم می شود گفت: در حدود 7 حوزه مختلف افراد این آزمون را می دهند و در مدل subject یک سری دروس تخصصی عمومی سوال می شود و ما نیز درس استعداد تحصیلی را اضافه کردیم برای این که بخشی دروس عمومی با عدم تکیه زیاد بر دروس اختصاصی را داشته باشیم.

وی با اشاره به نگرانی داوطلبان به دلیل تغییرات ضرایب و تعداد سئوالات امتحانی و احتمال افزایش شانس برخی رشته و در قبولی آزمون گفت: تغییرات کوچکی با نظر بوردهای تخصصی در تعداد سئوالات ایجاد شد تا نگرانی داوطلبان بر طرف شود و این تغییرات را در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرس www.sanjeshp.ir اعلام شد.

دکتر حاجتی با اشاره به اینکه در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 به طور کلی تغییر خاصی نسبت به سال قبل به وجود نیامده است گفت: دفترچه آزمون تا اواخر آذر ماه از طریق مرکز سنجش اعلام می شود و شرایط ورود و ثبت نام افراد مشخص می شود و ظرفیت ها هم نیز مانند سال های قبل خواهد بود.

وی تاکید کرد: چند سالی است که در کارشناسی ارشد تثبیت ظرفیت داریم و تغییر ویژه ای برای کارشناسی ارشد سال جاری نداریم و همان روند سال های گذشته پیگیری می‌شود.

دبیر شورای آموزش علوم پایه تصریح کرد: تاریخ آزمون های ph.d و کارشناسی ارشد وزارت بهداشت باید با سایر آزمون هایی که در وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار می‌شود هماهنگ شود و در این راستا در حال هماهنگی با سازمان سنجش کشور آموزش هستیم و احتمالا نهایتا تا پایان ماه رمضان نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار