آخرین وضعیت آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم به آخرین وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور پرداخت.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: طی سال‌های اخیر موضوع اشتغال در کشور یک موضوع محوری و حائز اهمیت بوده و اطلاعات دقیق از برنامه‌های مختلفی برای بهبود آن به اجرا گذاشته شده است.

او افزود: مسلما وضع موجود می‌تواند ابزار مناسبی برای تصمیم گیری‌ها در این حوزه باشد، با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های مهم آموزش عالی برطبق اسناد بالادستی، بهبود توانمندی‌های دانش آموختگان و کاهش بیکاری است.

سیف تصریح کرد: بر همین اساس برنامه ریزی مناسب در این حوزه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این راستا وضعیت کلی اشتغال در کشور و وضعیت اشتغال دانش آموختگان با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران بررسی می‌شود.

او با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری مربوط به سال ۱۳۸۹ و کمترین میزان نیز مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده است، تاکید کرد: این امر می‌تواند نشان از عدم استمرار برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب در طی سال‌های مختلف داشته باشد، در واقع ضروری است که استمرار برنامه‌های مدون و اصولی با نگاه به روند افزایشی حجم نیروی انسانی دانش آموخته در معرض ورود به بازار کار مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان یا در حال تحصیل دوره‌های تحصیلی در سال ۱۳۹۷ برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۳.۱۸ درصد برای گروه مردان ۱.۱۳ درصد و برای گروه زنان ۷.۲۸ درصد بوده است.

اتونشر سه عید/ عابد

فعالیت اقتصادی ۶.۷ میلیون نفری فارغ التحصیلان آموزش عالی

سیف بیان کرد: از حدود ۲.۱۳ میلیون نفر جمعیت فارغ‌التحصیل دوره‌های عالی ۶.۷ میلیون نفر فعال اقتصادی هستند که از این تعداد ۲.۶ میلیون نفر شاغل و ۴.۱ میلیون نفر بیکار هستند. مطابق اطلاعات مرکز آمار ایران، بیشترین جمعیت دانش آموختگان مربوط به گروه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی است. گروه‌های معماری و ساختمان با ۱.۲۶ درصد، هنر با ۵.۲۴ درصد و رشته‌های مرتبط با آن ۱.۲۴ درصد بیشترین درصد بیکاری را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: بیشترین نرخ بیکاری استانی جمعیت دانش آموختگان و یا در حال تحصیل مربوط به استان‌های کرمانشاه با ۵.۲۸ درصد، کردستان با ۵.۲۵ درصد و کرمان با ۴.۲۴ درصد است. با توجه به آمار فوق و همچنین گسترش کمی دانش آموختگان و تخصص‌های مختلف مورد نیاز جامعه بررسی مستمر وضعیت اشتغال دانش آموختگان بسیار ضروری است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید کرد: میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، تابع عوامل و شرایط مختلفی است که بسیاری از آن‌ها خارج از حوزه وظایف و برنامه‌های وزارت عتف است اما ضرورت توسعه توانمندی ها، مهارت‌ها و انطباق آن با نیاز‌های شغلی و حرفه‌ای حائز اهمیت جدی بوده و باید با پایش منظم، وضعیت اشتغال دانش آموختگان این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد.

اتونشر سه عید/ عابد

آغاز پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان از سال ۱۳۹۷

سیف با بیان اینکه پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، تاکید کرد: این طرح جامعه آماری در نظر گرفته شده دانش‌آموختگانی بوده که چهار سال از پایان تحصیلات آن‌ها گذشته است، بر این اساس می‌توان اطلاعات واقعی تری به دست آورد، چرا که فرصت کافی برای کاریابی پس از دوره سربازی و موارد مشابه لحاظ شده است، بر همین اساس تمامی دانش آموختگان دانشگاهی اعم از زن و مرد دانش آموخته مهر ۹۴ الی ۹۵ شامل استخدام شدگان در ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، فعالان در حوزه مشاغل آزاد و همچنین دانش آموختگانی که در مراکزی خاص مانند نیرو‌های مسلح به عنوان امریه و سرباز فعالیت دارند به عنوان جمعیت شاغل محسوب می‌شوند.

او تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها برای بهبود و گسترش مهارت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان و دانش آموختگان برنامه‌های خوبی به اجرا گذاشته اند.

سیف در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ دانشگاه دارای مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی هستند و بسیاری برنامه‌های جدید در مهارت افزایی، کارآموزی و کارورزی دانشجویان تدوین شده و در حال اجرا هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار