آخرین وضعیت استخدامی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی آخرین وضعیت ثبت نام سوادآموزان و استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بر اساس مصوبه سال ۹۷ را تشریح کرد.

شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت ثبت نام سوادآموزان در دوران کرونایی گفت: شیوع کرونا روی کار ما تأثیر بسیار گذاشته است. چرا که برای خانواده ها در ابتدا مسائل اقتصادی مهم است که با آن دست و پنجه نرم می کنند سپس بحث بعد آموزش فرزندانشان و در مرتبه بعد آموزش خودشان اهمیت دارد.

وی افزود: سال گذشته کرونا باعث شد سرانجام بخشی کارها را یک ماه به تعویق بیندازیم که در واقع شهریور ماه این سرانجام بخشی انجام شد. در نتیجه کلاس بندی های سال جدید با یک ماه تأخیر شروع شد و ثبت نام و کلاس بندی تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت. امید ما این است که براساس حجم ابلاغی مانند سال گذشته، افراد ثبت نام کنند و آنها را تحت پوشش قرار دهیم.

محمدزاده همچنین با اشاره به اینکه در آموزش های نهضت سوادآموزی نیز، آموزش های تلویزیونی و مجازی در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: نیمه سال گذشته تحصیلی نیز ما هم در شبکه سراسری آموزش داشتیم و هم استان ها به صورت مجزا آموزش تلویزیونی را در دستور کار داشتند. حتی استانی مانند استان قم آموزش های رادیویی را نیز انجام داد. یک سامانه تحت وب هم داریم که شبیه شبکه شاد است و از آن طریق نیز آموزش داریم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه در پاسخ به این سوال که تعیین تکلیف افرادی که در آزمون نهضت سوادآموزی شرکت کرده اند اما قبول نشده اند برای استخدام چیست؟ گفت: سال گذشته ۲۴ هزار نفر در آزمون ما شرکت کردند که کسانی بودند مصوبه شهری در ماه ۹۷ شامل حالشان می شد. از این تعداد ۱۷۱ هزار و ۱۳ نفر قبول شدند و باقیمانده که قبول نشدند، برای تعیین تکلیف استخدام مانده اند. ما پیشنهادی به وزیر آموزش و پرورش دادیم که یک بار دیگر برای آنها آزمون برگزار شود اما مصوبه دیگری در مجلس در حال پیگیری است که در هر صورت آن ۶ هزار نفر هم به مانند قبول شدگان استخدام شوند چرا که در مصوبه سال ۹۷ سه گروه از آزمون معاف شده بودند و در واقع آموزش دهنده های نهضت جزو گروه ۴ قرار گرفتند که باید در آزمون شرکت می کردند وحال قرار است همه گروه ها از آزمون معاف اعلام شوند که عدالت هم همین است. به جهت اینکه آموزش دهنده های ما تجربه های لازم را دارند و هر کدام تا ۱۰ سال سابقه کار دارند و کسانی هستند که درسال ۹۶ در کلاس های جهاد دانشگاهی شرکت کرده اند. انصاف این بود که از ابتدا گروه چهارم از آزمون معاف شوند. به هر حال ما منتظر این هستیم که این مصوبه که در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده، به صحن بازگردد و آنجا نیز تصویب شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه اگر تعداد ثبت نام کنندگان متقاضی سوادآموزی کاهش پیدا کند، از آنجایی که آموزش دهندگان به ازای هر یک سوادآموز حقوق دریافت می کنند، آیا معیشت آنان تحت تأثیر قرار نمی گیرد؟ اظهار داشت: یک نکته این است که ما سال گذشته آموزش دهنده جدیدی اضافه نکردیم. نکته دیگر این است که قبلاً هر آموزش دهنده می توانست تا ۵ سواد آموز را تعلیم دهد و این مجوز را دادیم که ۱۵ تا ۲۰ سوادآموز را بگیرد چرا که رقم دریافتی برای تعلیم هر سوادآموز کم بود. الان با این تفاسیر به نظر می رسد که جبران مافات کرده باشد. ضمن اینکه آموزش های مجازی را هم راه اندازی کرده ایم و امیدواریم در مجموع پولی که آنها دریافت می کنند، در خور شأن و زحماتی که می کشند، باشد. البته حتماً ما باید در این نوع پرداخت، یک بازنگری بکنیم. چرا که پیش از این آموزش دهندگان ما با اینکه پول اندکی می گرفتند اما این امید را داشتند که بعداً استخدام شوند و گاهی از خودشان هم هزینه می کردند. حالا این گزینه تشویقی را هم نداریم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار