آزمون استخدامی آموزش و پرورش؛ از جبران کمبود نیروی انسانی تا حواشی بعد از قبولی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

آزمون استخدامی آموزش و پرورش؛ از جبران کمبود نیروی انسانی تا حواشی بعد از قبولی

برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش همواره متقضیان قابل توجهی را شامل می شود اما این مساله چالش های بسیاری را به همراه دارد که نیازمند مدیریت صحیح شرایط است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از دغدغه های اصلی جوانان مساله یافتن شغل مناسب و امنیت شغلی آن است و متاسفانه دراین برهه از زمان که مساله بیکاری وتناسب نداشتن شغل افراد و رشته تحصیلی یکی از مشکلات اساسی محسوب می شود برگزاری آزمون های استخدامی از حساسیت بالایی برای قشر جوان برخوردار است.

مدتی است که که آزمون هایی هماهنگ برای پذیرش متقاضیان کار از سوی دستگاه های اجرایی کشور برگزار می‌شود وآموزش و پرورش هم در این میان بخشی از سهمیه را به خود اختصاص داده است که با توجه به فضای کاری حاکم در این آموزشی متقاضیان شرکت در سهمیه های آموزش و پرورش تعداد قابل توجهی از جوانان جویای کار را شامل می شود هر چند فعالیت در این نهاد بعد از قبولی در آزمون چالش ها و بد قولی های این وزارتخانه را در پی داشته است اما همچنان تقاضا برای ورود در این نهاد تعلیم وتربیت بالا است.

سونامی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال های آتی
حاضر نبودن معلم سر کلاس درس، تغییر معلم در طول سال تحصیلی و تناسب نداشتن رشته تحصیلی با کار وی مشکلاتی است که سال ها است نظام آموزشی با آن دست و پنجه نرم می کند و همه ما این مشکل را کم و بیش در دوران مدرسه احساس کردیم و با وجود ریشه دار بودن این موضوع اما هنوز هم چاره ای قطعی برای این درد مزمن اندیشیده نشده است.
با روی کار آمدن دانشگاه فرهنگیان در سال 92 قرار بر این شد تا جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه همچنین دانشگاه شهید رجایی و برگزاری آزمون های استخدامی انجام شود حال آنکه جبران حجم بالای کمبود نیروی انسانی از این طریق چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد.
اسفندیار چهاربندرئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد وضعیت ساماندهی نیروی انسانی گفت: از امسال تا سال ۱۳۹۹، ۳۲۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به ۳۰۰ هزار معلم نیاز خواهیم داشت و سونامی بازنشستگی معلمان در انتظار آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: از سال 1380 تا سال 1399، 92 هزار نفر توسط روش‌های تربیت معلم در آموزش و پرورش جمع شده‌اندو مابقی از مسیرهای دیگر از جمله استخدام مانند حق التدریس‌ها و مربیان پیش دبستانی بدون گذراندن برای احراز صلاحیت وارد آموزش و پرورش شده‌اند و با توجه به نیازهای انبوه آموزش و پرورش به معلم و سونامی خروج نیرو باید با روش‌های منطقی و مناسب پاسخ دهیم و هر لحظه ممکن است سیل استخدام از مسیرهای غیر از تربیت معلم مجدد فعال شود که این مقوله موجب می‌شود فارغ‌التحصیلان مناسب دانشگاه‌ها از فرصت حضور در آموزش و پرورش محروم بمانند.

تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اندر خم آزمون های استخدامی
اسفندیار‌ چهاربند‌ رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهارکرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده تا امروز مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو را اخذ کردیم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای تعهد دبیری در دوره ۴ ساله و ۱۰ هزار نفر در دوره‌های مهارت‌آموزی برای سایر دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته شده است و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده احتمال برگزاری آزمون برای این ۱۰ هزار نفر در خرداد ماه سال جاری میسر شود که این کار مستلزم همکاری سازمان سنجش و سازمان اداری – استخدامی است.
هر چند برگزاری این آزمون در خردادماه انجام نشد اما در چهارمین دوره آزمون های استخدامی دستگاه های فراگیر آموزش و پرورش سهمی هشت هزار و 212 نفر را به خود اختصاص داده است و براساس قوانین این آزمون شهریور ماه بزگراز خواهد شد.

البته پیش از این در 21 خردادماه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده بود: هنوز تاریخ دقیقی برای آزمون امسال مشخص نکردیم اما قصد داریم تا قریب به هشت هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم و متقاضیان بعد از قبولی در قالب دوره ای یکساله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره مهارت آموزی معلمی می‌بینند، سپس جذب و استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.

درد مزمن کمبود نیروی انسانی درمان می شود؟
درحالی که مساله کمبود نیروی انسانی مشکل همیشگی آموزش و پرورش بوده و در مقابل نیروی انسانی متقاضی کار در این نهاد آموزشی میزان قابل توجهی از افراد جامعه را شامل می شود اما سازوکار درستی برای مدیریت این مساله اتخاذ نشده است و برگزاری آزمون ها ی استخدامی تا امروز حاشیه های پررنگ تر از متنی داشته است.
براساس اسناد بالادستی مسیر اصلی جذب نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی است اما مدیریت درستی برای این مساله وجود ندارد همچنین خروج بی سابقه نیرو در سال های آتی با این مسیرهای درنظر گرفته شده همخوانی ندارد.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، اعتقاد دارد برگزاری آزمون‌های متعدد استخدامی مشکل تامین منابع انسانی آموزش و پرورش را برطرف نمی‌کند.

اظهارکرد: برای مثال سال گذشته ۴۰ هزار معلم بازنشسته شدند و در سال جاری نیز ۶۰ هزار نفر دیگر از بدنه آموزش و پرورش جدا می‌شوند از این رو برگزاری صرف آزمون نمی‌تواند مشکلی را برای وزارتخانه مذکور حل کند؛ این مهم در حالیست که سال گذشته آزمون مشابهی برگزار شد و بعد از گذشت زمان بسیار زیادی اخیرا پذیرفته‌شدگان تعیین تکلیف شدند.

آزمون استخدامی درد است یا درمان؟
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نشان از نیاز به جذب نیرو درآموزش و پرورش دارد و نیروهای متقاضی و مشتاق نیز برای این امر وجود دارد اما باید سازوکاری اتخاذ شود تا آزمون های استخدامی با مدیریتی صحیح سعی در کاهش مشکل اساسی نظام تعلیم وتربیت یعنی کمبود نیروی انسانی و ساماندهی آن را داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر ساماندهی نیروهای پذیرفته شده در آزمون های گذشته مشکل دارد و بعد از چالش های بسیار تا حدی سر وسامان پیدا می کند.

آزمون استخدامی جدیدی پیش رو است و امید می رود تا در آزمون آتی مدیریت کارها و برنامه ریزی ها به گونه ای دقیق پیش رود که نیروی مشتاق و متخصص انرژی خود را به جای انتظار برای تعیین تکلیف در جهت فراگیری مهارت های آموزشی و پرورشی به کار گیرد.

جهت ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 96 اینجا کلیک نمایید

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار