آزمون استخدامی پتروشیمی بندرامام به نام بومی‌ها به کام غیربومی‌ها

دسته ها: اخبار استان اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مسئولین هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی بندرامام با برگزاری آزمون استخدامی سراسری تنها به جوانان بومی وعده‌های خیالی داده و فرصت را برای اشتغال غیربومیان فراهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرماهشهر، شهرستان صنعتی بندرماهشهر، شهرستانی نام آشنا در صنعت پتروشیمی کشور، منطقه‌ای که بیش از 30 شرکت پتروشیمی و بعضا بسیار سودآور را در خود جای داده است.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی؛ بعد از منطقه ویژه اقتصادی پارس در عسلویه دومین منطقه تولید‌کننده محصولات پتروشیمی است و سالانه چندین هزار میلیارد تومان برای اقتصاد کشور درآمدزایی می‌کند.

 اما در این میان واقعیت تلخی وجود دارد، در این شهرستان صنعتی و مملو از عناوین مختلف شغلی، 23 هزار جوان تحصیل کرده وجود دارد که چشم انتظار به کارگیری و استخدامی، حتی با یک درآمد حداقلی هستند، جوانانی که هر روز شاهد رفت و آمد شمار زیادی از غیربومیان در شهر خود به محل کار خود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هستند.

مردم بندرماهشهر مردمانی شریف و مهمان‌نوازی که از همان دهه 50 و 60 از هموطنان خود از اقصی نقاط کشور برای امرار معاش در شهر خود استقبال کردند ، اما خود اکنون در شرایط دشوار معیشتی به سر می‌برند.

بعد از به کارگیری افراد غیربومی توسط بعضی از شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر، به تازگی شرکت پتروشیمی بندرامام نیز با وجود اعتراضات مکرر مردم به آمار بالای بیکاری و مشکلات معیشتی در منطقه، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرده و ثبت‌نام متقاضیان را از سراسر کشور مجاز دانسته و در اقدامی عجیب محل برگزاری را علاوه بر تهران و بندرماهشهر، در شیراز نیز اعلام کرده است.

مسئولین این شرکت نیز در پاسخ به اعتراضات شهروندان، ائمه جمعه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به روند برگزاری آزمون، سهمیه‌ای را به جوانان شهرستان بندرماهشهر در این آزمون اختصاص داده‌اند، سهمیه‌ای که طبق بررسی‌‌های انجام شده، تاثیر آنچنانی بر شانس بومیان در پذیرش نخواهد شد، این در حالی است که بنا براعلام مسئول برگزاری آزمون استخدامی، تاکنون 17 هزار نفر متقاضی از سراسر کشور برای تنها 350 شغل موردنظر ثبت نام کرده اند.

حال جای تعجب دارد که چگونه با توجه به اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس مبنی بر جذب داوطلبان بومی شهرستانی و لزوم استخدام افراد واجد شرایط بومی در حوزه شهرستان‌ بندرماهشهر، مسئولین شرکت پتروشیمی بندرامام برموضع خود در برگزاری آزمون استخدامی به طور سراسری پافشاری می‌کنند.

جای سوال است که در شرایط اقتصادی کنونی و توان مالی ضعیف مردم به خصوص در شهرستانی مانند بندرماهشهر که به وضوح می‌توان فقر و فاصله طبقاتی را در نقاط مختلف آن به ویژه در بندرامام، شهر چمران و شهرک طالقانی لمس کرد، مسئولین چه راهکاری برای وضع موجود جز اشتغال‌زایی دارند؟

مردمی که فقر و تبعیض را باید در کنار محرومیت و کمبود امکانات تحمل کنند، نمونه اخیر این محرومیت را در بارندگی اخیر در بندرامام و شهر چمران می‌توان مثال زد. شمار زیادی از مردم این منطقه که تمام دارایی خود را در آبگرفتگی اخیر و بالازدگی فاضلاب از دست دادند.

فاجعه‌ای که پای تمام مسئولین رده بالای دولتی و نظامی را به این منطقه کشاند. همه شاهد محرومیت، ظلم مسئولین و فقر در شهرستان بودند و همه یک صدا به لزوم اشتغال‌زایی برای جوانان بومی منطقه تاکید کردند.

حال با تمام این تفاسیر مردم منتظر احقاق حقوق خود توسط مسئولین کشوری و پایان دادن به این وضعیت در شهرستان بندرماهشهر هستند، مطالبه به حقی که بی‌پاسخ ماندن آن معلوم نیست چه عواقب شومی را در بندرماهشهر و بندرامام خواهد داشت.

شهرستان بندرماهشهر با داشتن ۵ دانشگاه از جمله پردیس پلی تکنیک دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشکده های شیمی و پلیمر دانشگاه آزاد ماهشهر، متخصصان کاردان و واجد شرایط بسیاری در رشته های مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی از مقطع کاردانی تا دکتری دارد.

اخبار استان اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار