آزمون اصلح برای جذب 20 هزار معلم برگزار می شود

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

آزمون اصلح برای جذب 20 هزار معلم برگزار می شود

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: آزمون اصلح «ارزشیابی صلاحیت‌ های حرفه معلمی» تیرماه 98 با حضور 20 هزار مهارت آموز دانشگاه فرهنگیان برای جذب آنها در آموزش و پرورش برگزار می شود.
به گزارش ایرنا رضا کچوئیان عصر سه شنبه در نشست خبری افزود: براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هر گاه وزارت آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی با کمبود مواجه شود این دانشگاه با برگزاری آزمون از فارغ التحصیلان غیر دانشگاه فرهنگیان در رشته های مورد نیاز و گذراندن 2 پودمان مهارت های معلمی به آنان این کمبود را جبران می کند.
وی با بیان اینکه مهارت آموزان خیلی مواقع این آزمون را جدی نمی گیرند تاکید کرد: علیرغم اینکه مهارت آموزان مدارک معتبر دارند اما الزامی باید در این آزمون شرکت کرده و با داشتن این گواهینامه جذب آموزش و پرورش شوند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: آزمون اصلح رقابتی نبوده اما برای جذب مهارت آموزان در آموزش و پرورش شرکت در آن و داشتن گواهینامه الزامی است.
وی گفت: دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور در سه مقطع پیوسته، ناپیوسته و مهارت آموزی دانشجو جذب می کند.
کچوئیان دانشگاه فرهنگیان را دانشگاه ماموریت گرا، حاکمیتی و نوپا دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 97 دانشگاه فرهنگیان را مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش عنوان کردند.
وی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان ماموریت گراست بواسطه اینکه دانشجویان باید معلم شوند یعنی کسی که وارد این دانشگاه شده سرنوشت وی مشخص است و جزو معلمان کشور خواهد شد.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: چشم انداز دانشگاه فرهنگیان در آینده نه چندان دور تربیت نیروی متخصص و مورد نیاز آموزش و پرورش حداقل حدود 100 هزار نفر است.
وی راه اندازی مراکز تعطیل شده تربیت معلم را از دیگر چشم اندازهای این دانشگاه ذکر کرد و گفت: تا دهه 80 حدود 400 مرکز تربیت معلم در کشور فعال بود که امروز به 98 مورد کاهش یافته است.
کچوئیان تصریح کرد: توسعه مراکز آموزشی تربیت معلم از دیگر برنامه های ماست تا دیگر نیاز نباشد دانشجویان مسافت های طولانی را برای فراگیری آموزش بپیمایند.
وی به تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی به عنوان یکی دیگر از برنامه های دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تبدیل وضعیت حداقل 2 هزار نفر از اعضای هیات علمی در افق 1400 برنامه ریزی شده است.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان افزود: بازنگری محتوای برنامه های درسی دانشجویان از دیگر برنامه های ماست، اکنون مقاطع کارشناسی و ارشد را داریم اما برای اخذ مجوز دکترا با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال گفت و گو هستیم.
وی بیان کرد: استانداران هر استان روسای هیات های امنای دانشگاه فرهنگیان در استان هستند و برای توسعه فضاهای آموزشی دانشگاه و امکانات آن جلساتی با حضور استانداران و مدیران دانشگاه ها برگزار می کنیم.
کچوئیان گفت: هر تلاشی برای دانشگاه فرهنگیان اتفاق می افتد خروجی آن برای آموزش و پروش است و مقرر شد در طرح 10031 کمک کنند که در قالب این طرح به 31 استان هر استان 100 هکتار زمین و فضای آموزشی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهد.
وی ادامه داد: هر استان زمین اختصاص دهد و افراد خیر و ما این تعهد را داریم که به میزان یک دوم آنچه استاندار، افراد خیر، نمایندگان مجلس و سایر برای توسعه فضا سرمایه گذاری کنند را اختصاص دهیم و فضا ساخته شود.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: برای این مهم حداکثر 100 هکتار در نظر گرفته ایم اما هر استانی می تواند هرچقدر در توان داشت در این زمینه سرمایه گذاری کند چون نگاه ما توسعه ای است.
وی در ارتباط با گسترش و توسعه رشته های آموزشی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: به محض فارغ التحصیل شدن دانشجویان کارشناسی باید مجوزهای لازم برای کارشناسی ارشد اخذ شود.
کچوئیان یادآور شد: از زمان تاسیس دانشگاه فرهنگیان (سال 91) تاکنون 38 هزار دانشجو فارغ التحصیل شده اند که 9 هزار و 200 نفر مهرماه امسال به آموزش و پرورش تحویل داده شده اند.
وی گفت: در راستای رفع نیاز آموزش و پرورش امسال نخستین بار موفق شدیم در مرحله اول حدود 20 هزار دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و در مرحله تکمیل ظرفیت پنج هزار نفر را پذیرش کنیم.
وی افزود: این رقم سال گذشته حدود سه هزار دانشجو بود و رقم ورودی کارشناسی پیوسته امسال هشت برابر افزایش پیدا کرده است.
کچوئیان گفت: در ارتباط با مهارت آموزان ماده 28 نیز امسال 17 هزار نفر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بود که تاکنون 11 هزار نفر ثبت نام کرده اند.
وی بیان کرد: با احتساب تعداد مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان در مهرماه و بهمن امسال، 25 هزار نفر ورودی کارشناسی ناپیوسته و 12 هزار نفر مهارت آموز داشته ایم که در مجموع 37 هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شده اند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار