آغاز انتخاب رشته دکتری ۹۶ از امروز/ بیشترین ظرفیت در علوم انسانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آغاز انتخاب رشته دکتری ۹۶ از امروز/ بیشترین ظرفیت در علوم انسانی

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۶ در ۷ گروه آموزشی در ۲۴۴ کدرشته امتحانی برای تعداد ۲۶۰ هزار و ۵۲۰ داوطلب در روز جمعه ۶ اسفند ۹۵ در یک نوبت و ۵۴ شهرستان برگزار شد. در این آزمون تعداد ۲۱۲ هزار و ۹۴۱ داوطلب در جلسه آزمون حاضر و ۴۷ هزار و ۵۷۹ داوطلب معادل ۱۸.۲۶ درصد داوطلب غایب بودند.

وی تصریح کرد: پس از برگزاری آزمون، کارنامه داوطلبان در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۶ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و از تعداد ۲۱۲ هزار و ۹۴۱ حاضر در جلسه آزمون تعداد ۱۹۹ هزار و ۳۰۳ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. تعداد ۱۳ هزار و ۶۳۸ داوطلب حدنصاب نمره علمی لازم را کسب نکردند.

توکلی گفت: از تعداد ۱۹۹ هزار و ۳۰۳ داوطلب تعداد ۷۵ هزار و ۱۴۸ داوطلب مجاز به انتخاب رشته کدرشته محل‌های دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و همچنین کدرشته محل‌های سایر دوره‌ها شده اند و تعداد ۱۲۴ هزار و ۱۵۵ داوطلب منحصرا مجاز به انتخاب کدرشته‌های تحصیلی از سایر دوره‌های آموزش عالی (به جز دوره روزانه دانشگاه‌های و موسسات آموزش عالی دولتی) شدند.

وی بیان کرد: دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته برای پذیرش در کدرشته محل‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی از امروز شنبه ۹ اردیبهشت تا چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ می‌توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه و با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته، با رعایت ضوابط نسبت به انتخاب ۵۰ کدرشته محل از میان کدرشته‌های تحصیلی مربوط به ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دوره‌های روزانه و سایر دوره‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی ۱۴ هزار و ۴۱۴ نفر تعیین شده است که این ظرفیت بدون احتساب ظرفیت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

توکلی با اشاره به جزئیات ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری گفت: ظرفیت گروه علوم انسانی ۴ هزار و ۶۳۶ نفر، گروه علوم پایه ۳ هزار و ۲۰۶ نفر، گروه فنی مهندسی ۳ هزار و ۹۴۱ نفر، گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱ هزار و ۷۴۸، گروه هنر ۲۳۹ نفر، گروه دامپزشکی ۳۳۳ نفر و گروه زبان‌های خارجی ۳۱۱ نفر است.

وی عنوان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاههای آزاد اسلامی هستند لازم است به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در سایت دانشگاه آزاد اطلاع رسانی خواهد شد اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و…) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه‌های مجری در هفته اول خرداد ماه ۹۶ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار