آغاز ثبت نام ازدواج دانشجویی از امروز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از آغاز ثبت نام برای شرکت در بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی از امروز تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم در این دوره 20 هزار نفر برای ازدواج دانشجویی شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام رستمی در نشست خبری بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی که امروز در ساختمان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: علاقمندان واجد شرایط تا پایان آذر ماه جاری فرصت دارند برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند.

وی در خصوص شرایط شرکت کنندگان در این دوره از ازدواج دانشجویی تاکید کرد: دانشجویانی که از ابتدای سال 97 به بعد رسما عقد کرده باشند، می‌توانند در این دوره از ازدواج دانشجویی شرکت کنند؛ حتی اگر این دانشجویان در حال حاضر فارغ التحصیل شده باشند نیز می‌توانند در بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی شرکت کنند.

دکتر رستمی خاطر نشان کرد: محدودیتی از نظر ظرفیت برای ثبت نام در بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی وجود ندارد و پیش بینی ما این است که امسال 20 هزار نفر در این دوره ثبت نام کنند ضمن این که سال گذشته نیز حدودا 20 هزار نفر متقاضی وجود داشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بحث ازدواج را موضوعی تاثیرگذار در نظام اجتماعی اسلام تعریف کرد و گفت: کوچکترین و در عین حال مهمترین رکن یک جامعه خانواده است  که این نهاد اهمیت فراوانی از دیدگاه اسلام دارد. ضمن این که دین اسلام برای فروپاشی از آن  محدودیت‌های قائل شده است. بنابراین به فرموده پیامبر اسلام ازدواج مهمترین مبنای تشکیل خانواده و وساطت ازدواج بهترین وساطت‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از دیدگاه اسلام ایمان و اعمال افرادی که ازدواج کرده‌اند در مقایسه با اعمال  و ایمان کسانی که مجرد هستند بهتر است و مجرد ماندن در دین اسلام امری ناپسند تلقی می‌شود. به همین جهت سند ملی خانواده و ازدواج در کشور ما تدوین شد تا زمینه‌ای برای ترویج، تشویق و ابلاغ ازدواج تلقی شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر متغییرهای تاثیرگذار در امر ازدواج در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت و ارزش بالای که ازدواج در دین اسلام وجامعه دارد اما واقعیت این است  که در صحنه اجتماع این موضوع تحت تاثیر متغییرهای مختلف اجتماعی، اقتصادی ، روانی و فرهنگی قرار گرفته و موجب کاهش آمار ازدواج در کشور شده است. در نتیجه ما شاهد کاهش نرخ ازدواج در کشور شده‌ایم.

حجت الاسلام رستمی در ادامه بر اهمیت ازدواج در فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت 4 میلیون نفری دانشجویان در کشور لازم است فرصت‌ها و شرایط لازم برای ازدواج این افراد فراهم شود. به همین جهت از 24 سال پیش همکاران ما در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها  در زمینه ازدواج دانشجویی اقداماتی را انجام دادند. و هر سال نیز بر غنای این اقدامات افزوده می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره خوبی از جهت تجربه معیارهای علمی و غیره در زمینه ازدواج دانشجویی در اختیار نهاد نمایندگی رهبری وجود دارد و ما معتقد هستیم ازدواج دانشجویی که یکی از پایدار ترین و مانا ترین ازدواج‌ها در کشور است می‌تواند  الگوی خوبی برای ترویج ازدواج در جامعه به شمار رود.

ماموریت نهاد نمایندگی رهبری برای ترویج ازدواج در جامعه

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص تسهیلاتی که به شرکت کنندگان ازدواج دانشجویی ارائه می‌شود نیز گفت: برنامه ترویج ازدواج دانشجویی در نهاد نمایندگی رهبری در حال تهیه است و به زودی این برنامه رونمایی می‌شود.  در واقع این برنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده و در جلسه‌ای که سران قوا در حضور رهبری بودیم از ازدواج دانشجویی به عنوان یکی از الگوهای موفق یاد شده و به همین جهت این نهاد مامور شد این الگو در فضای کلان تری پیاده سازی کند. بنابراین در همین راستا برنامه در حال تدوین است.

به گفته رستمی تلاش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در طرح همسفر تا بهشت این است که همه دانشگاه‌ها در بحث ازدواج دانشجویی فعال تر ظاهر شوند و ما نیز تسهیلاتی شامل آماده‌سازی‌های فرهنگی عمومی جامعه دانشجویی برای اندیشیدن و اقدام ازدواج به هنگام، تهیه و تامین زیر ساخت‌های مناسب در تامین ازدواج دانشجویی، تشکیل مقررات  حمایتی و تشویقی، تامین زیر ساخت‌های نظیر خوابگاه‌های دانشجویی، متاهلی، همکاری با دستگاه های مسئول در حوزه اشتغال و کارآفرینی برای ایجاد درآمد حداقل در بین دانشجویان در بسته حمایتی از ازدواج دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: اولین دوره ازدواج دانشجویی سال 76 در دانشگاه شهید بهشتی شروع شد و تاکنون بیش از 500 هزار زوج در آن شرکت کرده‌اند و این ازدواج نیز طی سال‌های اخیر در قالب طرح همسفر تا بهشت اجرایی می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار