آغاز ثبت نام بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آغاز ثبت نام بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان

حجت‌الاسلام فقیهی گفت: ثبت نام بیستمین دوره از عتبات دانشگاهیان از امروز آغاز شد و تا ۱۸ آذر ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان اظهار کرد: ثبت نام دوره بیستم از امروز 6 آذر در سایت مربوطه آغاز شده است و تا 18 آذر ادامه دارد؛ پس از انجام قرعه کشی در 21 آذر نتایج از طریق سایت یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد، در این دوره هم اساتید،‌ دانشجویان و کارمندان دانشگاه می‌توانند ثبت نام کنند.
وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با بانک عامل میزان وام در نظر گرفته شده برای زائرانی که به صورت هوایی اعزام می‌شوند به ازای هر نفر 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ این وام 4 درصد و بازپرداخت آن 18 ماهه و در واقع قرض الحسنه است.

مبلغ وام صندوق رفاه برای اعزام دانشجویان به عتبات
حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی بیان کرد:‌ صندوق رفاه هم برای زائران متأهل 1.5 میلیون تومان و زائران مجرد یک میلیون تومان وام در نظر گرفته است و شروع بازپرداخت آن پس از پایان تحصیل دانشجو است، با توجه به اینکه ارز سفر، ارز نیمایی است هزینه سفر برای اعزام هوایی 3.5 میلیون تومان و برای کاروان‌های زمینی 2 میلیون تومان برآورد شده است اما ممکن است قیمت‌ها کمی قوس و یا صعود داشته باشد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: مثل سال‌های گذشته کاروان‌هایی را برای دختران مجرد در نظر گرفته‌ایم که عمدتا به صورت هوایی اعزام شده و به همراه معینه‌ای که شناخته شده اعزام می‌شوند تا دختران بتوانند مسائل خود را با یک خانم مطرح کنند.

وی گفت: این سفرها از اول بهمن آغاز شده و بیش از سه ماه ادامه دارد و تا دهم اردیبهشت اعزام داریم این دوره را می‌توان دوره طلایی دانست زیرا با تعطیلات میان ترم، ماه رجب و شعبان (اعیاد شعبانیه و 13 رجب) و تعطیلات نوروز متقارن شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد اعزام با توجه به ثبت نام کم است، گفت: در سال گذشته 191 هزار نفر ثبت نام کرده و 22 هزار نفر اعزام شده‌اند ما کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم و تلاش کردیم تا تمام شرایط از جمله هتل‌ها برای دانشجویان مناسب باشد و در واقع دلیل اعزام محدود رسیدن به کیفیت بهتر است.

اعزام سه هزار نفر به عتبات در تعطیلات نوروز
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: در این دوره برنامه ریزی برای اعزام 300 کاروان که شامل 12 هزار نفر است انجام شده این تعداد حداقل است و برنامه داریم این رقم را افزایش دهیم، اعزام‌ها از اول تا پایان دوره به صورت روزی چهار کاروان یعنی سه کاروان هوایی و یک کاروان زمینی خواهد بود؛ همچنین سه هزار نفر در تعطیلات نوروز اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد:‌ پیشنهاد شده سفر از 7 روز به 8 روز افزایش یابد و در این زمینه با معاون ولی فقیه مذاکراتی انجام شده و امیدواریم بتوانیم این کار را انجام داده و دیدن از جاهای دیگر را در سفر بگنجانیم؛ ما تلاش کردیم تا زائران بتوانند مرقد حضرت سلمان و طاق کسرا را از نزدیک ببینند اما متأسفانه امنیت این اجازه را به ما نمی‌دهد و ما تابع امنیت هستیم البته چند مکان دیگر از جمله مسجد براثا در بغداد که از کاظمین 10 دقیقه فاصله دارد را پیشنهاد کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی بیان کرد: برای استفاده بیشتر از سفر چند کاروان خاص شامل بنیاد نخبگان،‌ اتحادیه تشکل‌ها، اساتید دانشگاه و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: افرادی که سال قبل هم اعزام شده‌اند می‌توانند برای این سفر ثبت نام کنند ولی اولویت با کسانی است که تاکنون به این سفر مشرف نشده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ برای اعزام دانشجویان مشمول تفاهم نامه‌ای را با نظام وظیفه داریم و تعهد برای مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول را بر عهده می‌گیریم همان طور که برای اعزام دانشجویان مشمول به سفر اربعین مجوز خروج از کشور برای 22 هزار نفر توسط ستاد گرفته شد و این عزیزان پس از سفر به کشور بازگشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی درباره برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است، گفت: در کربلا و نجف مداح مستقر داریم و اولین زیارت چه در نجف و چه در کربلا و همچنین وداع توسط مداح و با حضور او انجام می‌شود، هدایایی را نیز بانک عامل برای زائران در نظر گرفته که در کربلا تقدیم زائران می‌شود این هدیه سجاده و چادر است تا نماز و حجاب زائران دائمی باشد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: در بسته فرهنگی این سفر مسابقه طراحی شده و به دانشجویان پیشنهاد می‌شود که در مسابقات خاطره نویسی و دلنوشته ثبت نام و شرکت کنند و از جوایز آن بهره مند شوند؛ یکی از بخش‌های جالب مسابقات خاطرات و دلنوشته‌های زائران است که از مطالب جمع شده در سفرهای قبلی کتابی آماده شده که اولین جلد آن زیر چاپ است.

دانشجویان یک هفته برای نهایی کردن ثبت نام خود فرصت دارند
در ادامه زارع مدیر اجرایی و اعزام ستاد عتبات درباره ثبت نام این سفر گفت: ثبت نام در بازه زمانی انجام شده و ما بر اساس تعداد ثبت نام صورت گرفته (38 نفر ظرفیت هر کاروان است) دو برابر ظرفیت قرعه کشی می‌کنیم و در این زمینه محدودیتی نداریم. در مرحله بعد دانشجویان ثبت نام خود را نهایی کرده و ما بر اساس افرادی که ثبت نام را نهایی کرده و مدارک خود را تکمیل کرده‌اند انتخاب می‌کنیم. دانشجویان یک هفته برای نهایی کردن ثبت نام خود فرصت دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی درباره اجمالی از اعزام در سال 96 گفت: در سال 96 دو مرحله ثبت نام داشتیم و 191 هزار نفر ثبت نام کردند از این تعداد 22 هزار و 800 نفر اعزام شدند، بیشترین تعداد اعزام دانشجویان متأهل و 13 هزار نفر بود از این تعداد 27 درصد کسانی بودند که برای ماه عسل مشرف شدند.

اعزام 630 کاروان در دوره نوزدهم عتبات دانشگاهیان
وی افزود: در دوره نوزدهم 630 کاروان اعزام کردیم که از این تعداد 62.2 درصد کسانی بودند که برای اولین بار به عتبات اعزام شدند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:‌ تحصیلات دانشجویان اعزامی به صورت 8 درصد دانشجویان کاردانی، 48 درصد دانشجویان کارشناسی، 31 درصد کارشناسی ارشد و 13 درصد مدرک دکترا بودند؛ همچنین در سال گذشته 23 هزار بسته فرهنگی که توسط بانک عامل تهیه شده بود در اختیار زائران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 3 هزار و 610 نفر دختر مجرد، 3 هزار و 50 نفر پسر مجرد، هزار و 40 نفر از اساتید دانشگاه و 13 هزار نفر از متأهلین اعزام شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار