آغاز ثبت نام وام ودیعه مسکن دانشجویی از امروز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: ثبت نام ودیعه مسکن دانشجویی از امروز آغاز می‌شود، مبلغ وام بسته به شهر مورد تقاضا از ۱۵ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان متفاوت است.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در درباره وام مسکن دانشجویی صندوق رفاه گفت: وام مسکن دانشجویی در تهران قبلا ۱۰ میلیون تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت، مبلغ این وام در ۱۰ کلانشهر کشور ۱۵ میلیون و در سایر شهر‌ها ۱۰ میلیون تومان است.

او افزود: این وام به دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود.

مطیعی ادامه داد: ثبت نام ودیعه مسکن دانشجویی از امروز (شنبه، ۱۷ آبان) آغاز می‌شود و تا ۱۵ دی ۹۹ ادامه دارد.

شرایطی عمومی دریافت وام

– اعتقاد به اصول دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

– داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

– رعایت اخلاق و شئون دانشجویی با تشخیص معاونت دانشجویی دانشگاه

– دانشجو بودن و دارا بودن اولویت نیاز مالی

– دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور یا سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی قانونی در صورت شناسایی، معرفی یا پیش بینی در قوانین و مقررات و مصوبات مراجع ذیربط از اولویت دریافت وام نسبت به سایرین برخوردار هستند.

– تشخیص نیاز و اولویت دانشجوی مستعد کم بضاعت برای دریافت وام‌ها طبق ضوابط صندوق با معاونت دانشجویی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحت مسئولیت آن‌ها است.

– عدم دریافت بورس یا کمک هزینه‌های تحصیلی از سایر سازمان‌ها و عدم داشتن بدهی معوق در صندوق به جز وام‌ها یا کمک‌هایی که براساس تفاهم نامه‌هایی که بین صندوق و سایر نهاد‌ها منعقد می‌شود مانند وام دریافتی از بنیاد نخبگان، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی (ره).

– در صورت درج هرگونه اطلاعات بر خلاف قوانین و مقررات در زمان تقاضای وام در سامانه صندوق، دانشجو از دریافت وام محروم و برحسب مورد، موظف به بازپرداخت کلیه دریافت‌های پیشین و خسارات متعلقه به طور یکجا مطابق قوانین بازپرداخت خواهد بود.

– عدم اشتغال در زمان دریافت وام دانشجویی به کاری که مستلزم دریافت اجرت است.

– دانشجویانی که به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی یا اشتغال تمام وقت در دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی شاغل هستند و مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات شده اند، مشمول دریافت وام از صندوق نیستند.

– دانشجویانی که دارای بیمه اختیاری و پاره وقت غیر مستمر هستند، می‌توانند از وام‌های صندوق بهره‌مند شوند. این افراد شامل طلاب علمیه، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، مدرسین حق التدریس، بیمه شدگان تحت عنوان حرف و مشاغل آزاد، خویش فرما و زنان خانه دار هستند.

– سپردن سند تعهدنامه محضری با ضامن معتبر مطابق ضوابط و مقررات تعیین شده در این آیین نامه برای دریافت وام الزامی است.

– به منظور بهره مندی از وام‌ها ارائه شماره حساب و شبای بانکی به نام دانشجو، در بانک مورد تأیید صندوق الزامی است.

– دانشجو می‌تواند در هر مقطع تنها در یک رشته تحصیلی از وام‌های صندوق رفاه استفاده کند.

هرگونه تغییر در وضعیت تحصیلی دانشجو شامل انتقالی، مهمان، پذیرش در مقطع بالاتر، اخراجی و انصرافی باید در پرونده الکترونیکی دانشجو درج، در سامانه جامع صندوق ثبت و به تأیید صندوق برسد و از تاریخ تغییر در وضعیت تحصیلی ملاک اعطاء وام‌های صندوق، وضعیت جدید دانشجو خواهد بود.

امکان دریافت وام برای دانشجویان مهمان صرفا از دانشگاه مبداء امکان پذیر است.

درخصوص دانشجویان انتقالی و همچنین در صورت تغییر دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به نوبت دوم طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، کل بدهی دانشجو به پایان فارغ التحصیلی او در همان مقطع منتقل خواهد شد؛ بنابراین امکان بهره مندی از خدمات رفاهی صندوق با شرایط جدید برای دانشجو فراهم خواهد بود.

این وام ودیعه‌ای است که به منظور کمک به تأمین بخشی از هزینه اجاره بهای مسکن دانشجویان متأهل روزانه تمام وقت دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

شرایط اختصاصی، مدارک مورد نیاز، میزان و نحوه پرداخت آن به شرح زیر است:

– شرایط اجاره نامه

– اجاره نامه رسمی باید دارای کد رهگیری از دفاتر مشاورین املاک مجاز باشد.

– اجاره نامه از لحاظ مکانی باید در شهر محل تحصیل یا محل سکونت دانشجو باشد.

– اجاره نامه باید به نام دانشجو و یا همسرش و یا هر دو ایشان باشد.

– مبنای تعیین مبلغ وام براساس شهر محل تنظیم اجاره نامه «تهران، کلان شهر‌ها و سایر شهرها» در هر سال، قبل از شروع سال تحصیلی مطابق مصوبات هیأت امناء صندوق تعیین و اعلام خواهد شد.

– مدت زمان اجاره نامه باید در نیمسالی که دانشجو تقاضای وام می‌کند اعتبار داشته باشد.

– وام مسکن به دانشجوی متاهلی که مسکن اجاره‌ای در اختیار داشته باشد، فقط یک بار برای هر مقطع تحصیلی پرداخت می‌شود و باید پس از فارغ التحصیلی مطابق قوانین به صورت یکجا بازپرداخت شود.

– در صورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آن‌ها می‌تواند از وام مسکن بهره مند شود.

– دانشجوی متأهل زن دارای فرزند که به علت شهادت، فوت، متارکه و یا از کارافتادگی همسر سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده دارد با ارائه مدارک و مستندات قانونی میتواند از این وام بهره مند شود.

– دانشجوی متأهل ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و یا غیردولتی مورد تأیید شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی استان هم زمان مجاز به استفاده از وام مسکن نیست.

– مسکن به دانشجویی که آخرین نیمسال تحصیلی مجاز خود را می‌گذراند، تعلق نمی‌گیرد.

– در صورت ارائه اجاره نامه با مبلغ بیش از میزان مقرر در مبالغ هر شهر، میزان وام پرداختی به دانشجویان از سقف مبلغ تعیین شده بیشتر نخواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا در اجاره نامه، مطابق مبلغ مقرر در اجاره نامه وام پرداخت خواهد شد.

– اگر پرداخت وام از منابع صندوق باشد، بازپرداخت آن باید بعد از فارغ التحصیلی دانشجو و مطابق مقررات بازپرداخت به صورت یک جا به صندوق پرداخت شود و چنانچه از طریق بانک طرف قرارداد صندوق پرداخت شود مطابق ضوابط اعلام شده از سوی بانک عامل خواهد بود.

مدارک مورد نیاز

– سند تعهدنامه الصاقی در سامانه صندوق که توسط کاربر دانشگاه یا از طریق سامانه برخط ثبت اسناد، کنترل و دریافت می‌شود.

– ارائه اجاره نامه رسمی دارای کد رهگیری تنظیم شده در دفاتر مشاورین املاک مجاز

– تأهل دانشجو که از طریق سامانه استعلام ثبت احوال سنجیده می‌شود.

– ارائه نامه رسمی سرپرستی فرزند از دادگاه برای دانشجوی متاهل زن دارای شرایط اختصاصی وام مسکن.

اسامی کلان شهر‌های اعلام شده توسط وزارت کشور به این شرح است: اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه؛ که در صورت تغییر آن، تعداد کلان شهر‌ها قابل تغییر خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار