آغاز سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها/ صدور معرفی‌نامه به پایگاه‌های سنجش از سوی مدارس

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

آغاز سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها/ صدور معرفی‌نامه به پایگاه‌های سنجش از سوی مدارس

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از آغازسنجش سلامت پیش دبستانی‌ها خبر داد و گفت: باید حتما کودکان پیش دبستانی که در مراکز مجوزدار پیش دبستانی‌ها مشغول هستند از طریق دبستان‌ها به پایگاه‌های سنجش معرفی شوند.

رخساره فضلی در گفت‌وگو با ایسنا، از آغاز سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها خبر داد و اظهار کرد: سنجش سلامت پیش‌دبستانی‌ها امسال وارد چهارمین سال اجرای خود می‌شود و همزمان با طرح سنجش سلامت کلاس‌ اولی‌ها به صورت آزمایشی به اجرا در می‌آید.

وی افزود: تلاش ما بر این است که حداقل 50 درصد کودکان ثبت نام شده در سیستم سناد در دوره پیش دبستان مورد سنجش قرار بگیرند و با توجه به برنامه‌ای که از قبل داشتیم مداخله کنیم تا علائم و نشانگان آزاردهنده‌ای را که مانع رشد کودکان می‌شود حذف کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته از حدود 200 هزار کودک که سنجش شدند، عده‌ای در دو گروه 2 و 3 برگه تشخیص گرفتند اظهار کرد: همه اینها در استان‌های سراسر کشور در سه سطح برنامه مداخله دریافت کردند؛ گروه اول در کلاس‌های عادی پیش دبستانی، گروه دوم توسط خانواده‌ها و گروه سوم هم به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

فضلی افزود: پیش بینی ما این است که طی چندسال آینده به جای انجام سنجش سلامت در پایه اول دبستان، سنجش یک سال زودتر انجام شود منتها این پروسه زمانبر خواهد بود زیرا فعلا امکان ارائه خدمت در ابعاد گسترده وجود ندارد.

وی درباره شرایط مراجعه پیش دبستانی‌ها برای انجام غربالگری سلامت گفت: باید حتما کودکان پیش دبستانی که در مراکز مجوزدار پیش دبستانی‌ها مشغول هستند از طریق دبستان‌ها به پایگاه‌های سنجش سلامت معرفی شوند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر این اساس آن دسته از کودکان تحت پوشش پیش دبستانی که تشخیص‌هایی برای آنها داده می‌شود خدمات مداخله‌ای دریافت می‌کنند. تلاشمان بر این است که اگر مشکلات و نشانه‌هایی در برخی کودکان مشهود است از فرصت حداقل یکساله قبل دبستان استفاده و آنها را کاهش دهیم تا در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.

فضلی ادامه داد: در مدارس فرصتی نیست تا روی اعتماد بنفس، مهارت‌های اجتماعی، خودپنداری و مشکلات یادگیری کودکان کار کنیم.

وی با بیان اینکه اختلالات و مشکلات یادگیری و ناتوانی‌های ویژه با دیرآموزی متفاوت است گفت: این دو شاید نشانگان مشترک داشته باشند اما یکی نیستند. کودکان دیرآموز دو درجه انحراف از میانگین هوشی دارند و بهره هوشی آنها بین 70تا 84 است. البته اینها هم طیف دارند و کودکی که بهره هوشی‌اش 84 باشد بسیار نزدیک به نرمال است اما کمبودهایی دارد که اگر در دوره پیش دبستان شناسایی شود می توانیم مشکلات یادگیری اش را کاهش دهیم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار