آغاز عملیات اجرایی بزرگ ترین پروژه شهری در تاریخ استان در شهر اهواز

دسته ها: اخبار

طرح تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر اهواز در شورای عالی ترافیک استان با حضور معاون عمرانی استاندار خوزستان، شهردار اهواز و سایر مسئولین و مدیران ترافیکی استان مطرح و تصویب شد و جهت اجرا ابلاغ گردید.

شهردار اهواز عملیات اجرایی تقاطع غیر هم‌سطح میدان شهید بندر اهواز را در راستای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اهواز اعلام کرد که بهره برداری از آن براساس مصوبه شورای عالی ترافیک استان و طرح جامع در سال 95 پیش بینی شده است.

سید خلف موسوی افزود: محور مدرس به عنوان مهم ترین کریدور عبوری شهری در کلانشهر اهواز و بلکه استان از پلیس راه تا سه راه تپه 17 کیلومتر است که شهرداری اهواز قصد دارد با اجرایی سازی تقاطع غیرهم سطح میدان شهید بندر و روگذر یا زیرگذر میدان نخل این محور را به یکی از روان ترین خطوط مواصلاتی و نمونه در استان تبدیل نماید.

شهردار کلانشهر اهواز در همین رابطه گفت: پروژه تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر در محل تلاقی پرترافیک ترین منطقه شهر اهواز و کانون توزیع و تقسیم مسیرهای ورودی و خروجی به شهر اهواز اجرا خواهد شد که در صورت عدم اجرا، با محاسبه ضریب افزایش ترافیک و تراکم جمعیت در سال های آینده به یکی از معضلات ترافیکی در شهر اهواز تبدیل خواهد شد.

شهردار اهواز در توضیح اهمیت این پروژه، میدان شهید بندر را پیشانی شهر اهواز نامید و اظهار داشت: مهم ترین دغدغه من در جهت اجرای این پروژه که می بایست آبروی عمرانی کلانشهر اهواز باشد؛ حفظ، صیانت و تبدیل میدان چهارشیر به عنوان میراث معنوی شهرمان به یکی از نمادهای ماندگار شهر اهواز بود که در تاریخ معاصر شهر اهواز نقش برجسته ای داشته است.

موسوی ادامه داد: نهایت تلاش ممکن صورت گرفت تا هم تدبیر راهگشایی برای مهم ترین گره کور ترافیکی شهر اندیشیده شود و هم میراث معنوی چهارشیر نه تنها دست نخورده باقی بماند بلکه زمینه معرفی و استفاده بیشتر آن فراهم گردد.

وی گفت: با تدابیر مهندسی صورت گرفته، میدان چهارشیر بدون تغییر باقی مانده و به صورت یک پارک موزه که جاده های متعدد دسترسی محلی دارد شرایط ویژه ای برای استفاده و بهره برداری گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان علاقمند اهوازی پیدا خواهد کرد و البته در این راستا هماهنگی های لازم با سازمان های مرتبط نظیر میراث فرهنگی و فعالان میراثی صورت می دهیم تا نگرانی های به حق عزیزان کاملاً مرتفع گردد.

شهردار اهواز با اشاره به فرآیند طراحی پروژه تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر با استفاده از شرکت مشاورین هگزا که یکی از معتبرترین شرکت های طراحی اینگونه پروژه هاست، خاطرنشان کرد: در راستای تهیه و تایید طرحی با استانداردهای لازم جهت احداث این تقاطع، عملیات برداشت نقشه برداری، استعلام وجود تاسیسات آب، فاضلاب، گاز، برق، نفت و مخابرات و تعیین موقعیت دقیق این تاسیسات صورت گرفت و با بررسی های علمی و امکانسنجی های فنی لازم به این نتیجه رسیدیم که کل پروژه به شکل روگذر اما چند سطحی اجرایی شود.

سید خلف موسوی؛ موقعیت دکل های فشار قوی برق، ایستگاه، خط و تونل مترو، اماکن و تاسیسات نظامی و نفتی اطراف میدان که موضوع استملاک را منتفی می نمود و همچنین تاکید بر حفظ و صیانت از میدان چهارشیر را از جمله محدودیت های فنی تیم طراح تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر ذکر کرد و اظهار داشت: در طراحی مصوب و قطعی فعلی این تقاطع که مورد تصویب شورای اسلامی شهر اهواز و شورای عالی ترافیک استان قرار گرفت کلیه گردش ها در میدان به شکل آزاد صورت خواهد گرفت با مسیر پل شش خطی و گردش به چپ های جهتی که این ویژگی مشکل ترافیک این میدان را به طور کامل مرتفع خواهد کرد.

شهردار اهواز اعلام کرد: در پروژه عظیم تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر اهواز، حجمی معادل 25 هزار متر مربع پل سازی و 5 هزار متر مربع دیوار سازی خواهد شد که در نوع خود در استان خوزستان بی نظیر می باشد.

موسوی، رعایت، حفظ و اهتمام به موضوعاتی نظیر هدایت ترافیکی، منظر شهری و ایمنی را از ویژگی های بارز تقاطع غیر هم سطح میدان شهید بندر اهواز دانست و ادامه داد: برآورد ریالی این پروژه عظیم 60 میلیارد تومان می باشد که از محل اعتبارات عمرانی شهرداری اهواز تامین خواهد شد و در سال 94 شاهد تخصیص 20 میلیارد تومان از این رقم خواهیم بود و این آمادگی را داریم که در قالب فعالیتی جهادی در صورت پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از پیش بینی بر اعتبارات تخصیصی باهماهنگی شورای شهر بیافزاییم.

شهردار اهواز گفت: زمان اجرای این پروژه 30 ماه پیش بینی شده که با توجه به وسعت و عظمت کار زمان مناسبی است اما همه تلاش مجموعه مدیریت شهری در کلانشهر اهواز با استفاده از نمونه افتخارآفرین عملیات اجرایی احداث پل شهید دقایقی، تسریع در انجام و بهره برداری کامل از این پروژه است که بدون شک می تواند منجر به رضایتمندی عمومی در شهر اهواز شود.

موسوی افزود: در این پروژه سه نوع سازه بتنی به کار خواهد رفت، سازه پل اصلی از نوع صندوقه ای پیش ساخته پس تنیده و سازه پل های طبقاتی که بلندترین آن ها از سطح زمین 20 متر فاصله دارد از جنس بتنی دال مجوف می باشد. همچنین عرض پل اصلی در حدود 27 متر، عرض پل های طبقاتی 9 متر و طول کلی پل 1500 متر و مساحت کل پل 33000 متر مربع می باشد.

شهردار اهواز ادامه داد: تاکید داریم که همزمان با آغاز عملیات اجرایی این پروژه عظیم مدل اجرایی پروژه شامل هدایت ترافیکی و حل عبور و مرور عابر پیاده و مدل مالی بر اساس فازبندی ها پیشرفت فیزیکی را به طور شفاف ارائه نماییم تا شهروندان و نخبگان و همه ناظران پروژه از نزدیک روند اجرایی این پروژه را رصد نمایند.

اخبار