آغاز مراحل سوم و چهارم اعطای تسهیلات اشتغالزایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آغاز مراحل سوم و چهارم اعطای تسهیلات اشتغالزایی

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید از آغاز مراحل سوم و چهارم اعطای تسهیلات اشتغالزایی خبرداد و گفت:این شرایط بـــهتـــرین فرصـــت بــــرای دانش آموختگان دانشگاهی است تا ایده های خود را برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی به صندوق ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از سال گذشته برنامه ملی اشتغال روستایی با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شد و عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت.

تا آبان سال جاری از مجموع منابع 1.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، تاکنون 50 درصد از این منابع یعنی معادل ریالی 750 میلیون دلار (3 هزار میلیارد تومان) به چهار موسسه عامل مجری طرح اشتغال روستایی یعنی بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک اختصاص یافته بود.

علی اصحابی، معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید درباره تسهیلات اشتغالزایی می گوید:مراحل سوم و چهارم اعطای تسهیلات اشتغالزایی آغاز شده است و این شرایط بـــهتـــرین فرصـــت بــــرای دانش آموختگان دانشگاهی است تا ایده ها و طرح های کسب و کار خود را برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی به صندوق ارائه دهند.

وی گفت: صندوق کارآفرینی امید یکی از موسسات عامل اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری از بین چهار بانک عامل است. صندوق کارآفرینی امید از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان عاملیت پرداخت تسهیلات شناخته شده است در حالی که سه بانک دیگر از زمستان سال 96 به عنوان عاملین پرداخت تسهیلات شناخته شدند و کار خود را آغاز کردند به عبارت دیگر این صندوق با چهار ماه تأخیر نسبت به سه بانک دیگر این امکان را به دست آورد تا بتواند عاملیت ارائه و اعطای تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی را از تسهیلات یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی که با دستور و تائید رهبر معظم انقلاب امکانپذیر شد بر عهده بگیرد.

اصحابی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده افزود: از 30 هزار طرح بررسی شده 20625 طرح مصوب و به قرارداد منجر شد که با وجود اینکه سهم ما هزار میلیارد تومان بود، بیش از یک هزار میلیارد تومان برای این طرح ها از سوی صندوق پرداخت شد و این در حالی بود که صندوق با چهار ماه تأخیر کارش را آغاز کرد، ولی با کمک کارگروه ملی، کمیته های استانی و تلاش همکاران این مهم محقق شد.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید درباره استراتژی صندوق در اجرای این طرح ها و برنامه ها ادامه داد: این طرح ها در بخش های کشاورزی و صنایع پایین دستی این بخش، بخش خدماتی ، صنعت و معدن به ویژه معادن کوچک، فناوری اطلاعات، صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی و …بوده است. همچنین این فعالیت ها با نگاه ” هر روستا یک محصول” و “روستای بدون بیکار” و صندوق های خرد و محلی، مشاغل روستایی و توانمندسازی زنان روستایی دنبال شده و به نتیجه رسیده است.

وی اظهار داشت:در راستای اجرای این طرح توجه به مناطق مرزی و روستاها برای ما بسیار اهمیت دارد و بیش از 6250 طرح از بین بیش از 20 هزار طرح مصوب مربوط به مناطق مرزی بوده است که توجه به مناطق مرزی اولویت دولت و تأکید مقام معظم رهبری است. همچنین بیش از 14 هزار طرح نیز به روستاها و مناطق غیر مرزی اختصاص یافته است.

اصحابی گفت: در تقسیم بندی طرح های بررسی شده که توانسته اند مصوب شوند بیش از 10 هزار طرح در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و پایین دستی، 6200 طرح در بخش صنعت و 3400 طرح هم در بخش خدمات بوده که سرجمع بیش از 20 هزار طرح مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته اند.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید درباره اینکه میزان اشتغال ایجاد شده از 20 هزار طرح چه میزان بوده است بیان کرد: بیش از 53 هزار شغل از قبل این طرح ها پیش بینی شده است و باید تلاش کنیم در شرایط تحریم تسهیلات ارائه شده برای اشتغال در این بخش ها را یک فرصت تلقی کنیم و برای تولید، صادرات و اشتغال بیش از پیش تلاش کنیم.

وی درباره سهم این صندوق از اعتبارات جدید اشتغال گفت: خوشبختانه عملکرد صندوق در حمایت از طرح های کسب وکار روشن و مثبت است و همین امر موجب شده تا برای مرحله سوم و چهارم حمایت از طرح های اشتغالزایی سهم صندوق یک هزار و ششصد میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی باشد که انتظار داریم به زودی ابلاغ و اختصاص یابد. این تسهیلات از اواخر امسال و سال 98 پرداخت می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار