آمار بالای بیکاری در برخی رشته‌های علوم پزشکی/قانون بومی سازی پذیرش دانشجو دستکاری نشود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آمار بالای بیکاری در برخی رشته‌های علوم پزشکی/قانون بومی سازی پذیرش دانشجو دستکاری نشود

وزیر بهداشت از بالا بودن میزان آمار بیکاری در برخی رشته‌های علوم پزشکی نظیر گروه‌های علوم پایه و PHD به دلیل افزایش بی‌رویه ظرفیت در یک دوره‌ زمانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، به قانون بومی گزینی پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب و در طول سه سال گذشته نیز اجرا شد 30 درصد ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی به نیروهای بومی اختصاص پیدا کرد و در این قانون مکلف شدیم کسانی که از سهمیه استفاده می‌کنند سه برابر دوره تحصیل‌شان را در همان منطقه محل پذیرش بگذرانند. در واقع تفاوت این قانون با قوانین قبلی که به خوبی اجرا نشده بود این است که به آنها مدرک تحصیلی داده نمی‌شود مگر اینکه دوره تعهد خود را سپری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: امیدوارم در آینده تجدیدنظری در اجرای قانونی بومی گزینی پذیرش رشته‌های علوم پزشکی صورت نگیرد و یک بار برای همیشه کسانی که امروز تربیت می‌شوند در آینده بتوانند مشکل مناطق محروم را برطرف نمایند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که واقعا نوعی اجبار غیر منطقی برای فارغ التحصیلان به شمار می‌رود بحث طرح و گذراندن ضریب کار و دوری از خانواده است. اگر این طرح عملیاتی شود و قانون بومی گزینی دستکاری نشود در طول سه سال ظرفیت‌ها به خوبی دنبال و تکمیل می‌شوند و من تصور می‌کنم اگر در بازه زمانی 10 ساله قانون فوق مورد دستکاری قرار نگیرد و مجریان هم به درستی این قانون را اجرا کنند مشکل برنامه طرح، ضریب کار و کمبود نیروهای تخصصی در مناطق محروم نخواهیم داشت.

هاشمی با تاکید بر اینکه کمتر با مشکل بیکاری فارغ التحصیلان در رشته‌های علوم پزشکی مواجه هستیم، گفت: خوشبختانه کمتر فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی در جامعه بیکار هستند اما در عین حال آمار بیکاری در برخی از رشته‌ها و گروه‌هایی نظیر علوم پایه PHD که زمانی به دلیل اعلام بی رویه ظرفیت پذیرش بالا شد اگرچه ما توانستیم این ظرفیت‌ها را تا 50 درصد کاهش دهیم اما به طور کلی مشکلی که در آموزش عالی در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان وجود دارد در رشته‌های پزشکی کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به نیروی کار حوزه‌های پزشکی تا 10 سال آینده مشخص شده است،‌ گفت:‌ بر اساس برنامه ریزی که صورت گرفته ما در برخی از رشته‌ها با کاهش پذیرش و در برخی از رشته‌ها نیز با افزایش پذیرش رشته‌های علوم پزشکی مواجه هستیم و بر اساس این برنامه نیز ممکن است کلا پذیرش در برخی از رشته‌ها به دلیل اشباع شدن بازار کار به صفر برسد و نیاز به تربیت نیروی جدیدی وجود نباشد اما تفاوتی که بین وزارت بهداشت و علوم در عرصه تربیت نیروی انسانی وجود دارد این است که وزارت علوم کاری به اشتغال فارغ التحصیلان ندارد اما در وزارت بهداشت این افراد بعد از اتمام دوره تحصیل جذب بازار کار می‌شوند و ما بسیاری از نیاز آنها را در حوزه اشتغال تامین می‌کنیم.

وزیر بهداشت به برنامه اشتغال آفرینی در رشته‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بحث جدیدی به نام اشتغال آفرینی یا ایجاد رشته‌های کوتاه مدتی که می‌تواند موجب مهارت دانشجویان شود و بر اساس آن بتوانند کسب و کار پیدا کنند در حال حاضر مطرح است و این رشته‌ها نیز متعدد هستند و به تدریج اعلام خواهیم کرد. در واقع یکی از اهداف وزارت بهداشت این است که در قوانین و مقررات برای تعریف این دوره ساده سازی صورت گیرد و من نمونه‌های زیادی دارم که اگر به خوبی تعریف یا بازتعریف شوند به سرعت با اندک حمایتی در سراسر کشور می‌توانیم اشتغال آفرینی کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار