آمار ۲۶درصدی اشتغال زنان در سمت‌های مدیریتی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به آمار ۲۶ درصدی اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی، گفت: این آمار باید به ۳۰ درصد برسد.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در نخستین رویداد گفتمان پیشروی علمی با موضوع ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری که امروز از سوی کرسی ترویج علم یونسکو، با هدف ساده‌سازی علم برای عموم و همزمان با هفته بزرگداشت مقام مادر و زن و روز جهانی زنان و دختران در علم (۱۱ فوریه) در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به این‌که در تمام متون مقدس از جمله قرآن به کرات زنان فاضل، موثر، پارسا و نقش‌آفرین معرفی شده‌اند، اظهار کرد: امروز دانش از بزرگترین فضیلت‌ها به شمار می‌آید، ضمن آن که این فضیلت در کنار پارسایی قرار گرفته و دو فضیلت دانش و پارسایی نوعا با هم قرین هستند؛ کسانی که به طور اصیل به سوی دانش می‌روند، خواه ناخواه لباس پارسایی را بر تن می‌کنند.

وی ضمن اشاره به دوستی ارزشمند خود با مریم میرزاخانی، نخستین بانوی برنده مدال فیلدز در ریاضیات، گفت: زمانی که دوره پسادکتری را در دانشگاه هاروارد می‌گذراندیم، ایشان نیز در مقطع دکتری تحصیل می‌کردند و چیزی که از نزدیک شما را در برخورد با او تحت تاثیر قرار می‌داد، بیش از آن که دانش و نبوغ باشد، اخلاق این بانوی بزرگوار بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور در امور زنان سپس به بیان خاطره‌ای از مریم میرزاخانی پرداخت و گفت: زمانی که احتمال حمله آمریکا به عراق وجود داشت، به علت فشار روحی ۴۸ ساعت از اخبار دوری کردم؛ چرا که طی این زمان آمریکا به عراق یک اولتیماتوم ۴۸ ساعته داده بود و بعد از این زمان ممکن بود جنگ آمریکا و عراق آغاز شود، در حالی که مدت زیادی از جنگ ایران و عراق نگذشته بود. در آن زمان خانم میزراخانی را در حالت قدم زدن در دانشگاه هاروارد دیدم و حالشان را پرسیدم، ایشان با درد و رنج بسیار گفت آمریکا ۴۰ موشک کروز به بغداد زده است و روح ایشان چنین با مردم خاورمیانه عجین بود.

جنیدی با اشاره به افزایش سطح سواد عالیه نقش زنان در گفتمان‌سازی علمی، تعداد زنان مبتکر دانش پژوهش و مخترع و کارآفرین گفت: حدود ۵۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان زن هستند، همچنین ۲۲ هزار پزشک زن و ۲۳ هزار و ۴۶۴ عضو هیات علمی زن در جامعه فعالیت دارند؛ این در حالی است که حدود ۴۵ درصد از زنانی که در معاونت حقوقی ریاست جمهوری فعالیت دارند، نیز زن هستند.

وی با اشاره به رشد ۳۶ درصدی انتصاب مدیران زن از سال ۹۶ به این سو، تعداد مدیران پایه در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ را به ترتیب ۷۹۹۰، ۹۷۳۶ و ۱۰۸۵۹ نفر اعلام کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در امور زنان، افزود: همچنین تعداد مدیران میانی زن در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۴۲۳، ۱۶۷۰ و ۱۹۲۴ و تعداد مدیران عالی زن این سال‌ها به ترتیب ۳۱، ۴۸ و ۶۷ نفر بوده است که این آمار نشان می‌دهد رشد اشتغال زنان خوب بوده است، با این حال خود وضعیت اشتغال جای کار زیادی دارد و برقراری تناسب در آن نیازمند تلاش است.

جنیدی اضافه کرد: وضعیت در حوزه سمت‌های مدیریتی هم به همین شکل است. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در جلسه روز شنبه آمار ۲۶ درصدی پست‌های مدیریتی در زنان را مطرح کردند که این آمار مربوط به همه پست‌های مدیریتی بود و بایستی در مدیریت غیرآموزشی رشد کرده و تا پایان برنامه مورد نظر به ۳۰ درصد برسد.

وی با بیان این که از لحاظ آمار مسیر رو به پیشرفتی در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: به طور کلی کلیت نظام قانونی جزو ماده واحده‌ای که مربوط به تعیین قضات می‌شود، منعی برای حضور زنان ندارد و در قانون زنان حتی برای حضور در مناصب وزارت، معاونت ریاست‌جمهوری و خود رئیس جمهور منعی ندارند، اما اگر اینها در عمل واصل نمی‌شود، مسئله‌ای دیگری بوده و نیازمند تلاش مضاعف است.

معاون حقوقی رئیس جمهور در امور زنان، تصریح کرد: در سطح دادگاه‌های تجدید نظر و دادگاه خانواده عضو خانم داریم که با رتبه قضایی در مسند خدمت هستند و معتقد هستم زمان آن رسیده که منابع فقه اسلامی بازخوانی شود؛ چرا که تفسیر مرجع در این حوزه منافاتی با خدمت بانوان در بخش قضایی و حقوق عمومی ندارد.

وی اضافه کرد: در حوزه حقوق مدنی نیز بالای ۹۰ درصد حقوق مرد و زن در قانون یکسان است؛ جز پاره‌ای از موارد همچون موضوع دیه و ارث که به عنوان مثال در خصوص دیه می‌توان راه حل‌هایی برای تحقق برابری در چارچوب بیمه تعریف کرد. بنابراین با توجه به یکسان بودن بالای ۹۰ درصد قانون این اجرای درست قانون است که اهمیت دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در امور زنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دو توانمندی اصلی از جمله توانمندی معنوی و فرهنگی و اقتصادی و مالی اشاره کرد و گفت: توانمندی معنوی و فرهنگی را دسترسی به دانش می‌دانم که البته در بخش آموزش شرایط خوبی در این حوزه فراهم است و این حوزه باید تعمیق شود تا آموزش موثر داشته باشیم؛ دانش و آگاهی بهترین ابزار برای دوری از تبعیض‌ها و فشار است.

وی با اشاره به توانمندی مادی و اقتصادی، گفت: منشا این توانمندی اشتغال است که مقداری رشد داشته، اما در مقایسه با نرخ اشتغال مردان چندان مطلوب نیست، برای این عرصه در بخش دولتی و خصوصی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش دولتی مردان ۲.۵ میلیون و زنان یک میلیون منصب را اشغال کردند که این تفاوت باید جبران شود؛ این در حالی است که زنان برای انجام مناصب دولتی از قضا بایستی قانع هم باشند و با توجه به پشتکار و قناعت زنان بایستی شرایط اشتغال آنها هم در این بخش و هم در بخش خصوصی فراهم شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به دو توانمندی فوق گفت: هر انسانی توانمندی‌های معنوی و فرهنگی و اقتصادی و مادی برای توسعه فردی و اجتماعی نیاز دارد و هرقدر در تاریخ به عقب و به عمق فقه برگردیم، در این حوزه تشویق هم می‌بینیم.

جنیدی در پایان استقلال مالی را دستمایه‌ای برای شغل و شغل را منشا مالکیت گسترده‌تر دانست و گفت: توصیه می‌کنم گسترش دانش و مهارت به نحوه غیر تبعیض آمیز در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد؛ البته تاکنون نیز در جهت رفع تبعیض تلاش‌های زیادی انجام شده، اما باید توجه داشت که تامین اشتغال عزت نفس بانوان را در جامعه تضمین می‌کند و به طور کلی بانو یا آقایی که اشتغال دارد، از بدی‌های اخلاقی دوری می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار