آیین نامه اجرایی انتقال و شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر تدوین شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آیین نامه اجرایی انتقال و شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر تدوین شد

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت از تهیه آیین نامه های اجرایی برای تسهیل نقل و انتقال و شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر و ارائه آن برای تصویب خبر داد.

دکتر سیدمحسن رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دو ماده ۶۲ و ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مربوط به بحث دانشجویان شاهد و ایثارگر است که تاکنون آیین نامه های اجرایی آن به تصویب نرسیده بود.

وی افزود: جلسه ای با حضور مدیران کل برای تهیه این آیین نامه با حضور مسئولان مربوطه از بنیاد شهید، وزارتخانه های بهداشت، علوم، آموزش و پرورش، ورزش و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و دو آیین نامه ماده ۶۲ و ۶۶ تصویب شد و برای تصویب نهایی به ستاد برنامه ریزی شاهد و ایثارگر و هیات دولت ارسال شد.

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماده ۶۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درباره نحوه نقل و انتقال دانشجویان است و به دلیل اینکه در این سال ها نتوانستیم آن را اجرا کنیم و مجبور بودیم قانون ۵ درصد را اجرا کنیم.

وی گفت: ماده ۶۲ قانون نیاز به آیین نامه اجرایی داشت و به همین منظور وزارتخانه های بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد شهید آیین نامه اجرایی را تهیه کردیم که قرار شد این آیین نامه در جلسه ستاد برنامه ریزی شاهد و ایثارگر مصوب شود و در صورت تصویب آن را اجرایی می کنیم.

رحیمی درباره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اظهار داشت: برای ماده ۶۶ وزارت علوم پیشنهاد داده بود که با توجه به اینکه یکسری موانع و مشکلاتی برای شهریه دانشجویان وجود دارد و بنیاد شهید باید شهریه را پرداخت کند، مواردی به آیین نامه این ماده اضافه شد که کار دانشجویان شاهد و ایثارگر راحت تر انجام شود.

وی تاکید کرد: این مصوبه باید برای تصویب نهایی به صحن دولت برود و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ می شود.

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بنیاد شهید باید ۱۰۰ درصد هزینه تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر که در بخش خصوصی تحصیل می کنند را پرداخت کند و معادل آن را در ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل دانشگاه های دولتی هم می تواند بدهد. به طور مثال ممکن است دانشجو سنوات بخورد و یا هزینه داشته باشد که باید پرداخت شود.

وی یادآور شد: ستاد برنامه ریزی شاهد و ایثارگر شامل معاون فرهنگی بنیاد شهید و معاونان مرتبط دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت آموزش پرورش، وزارت ورزش و مدیران کل مربوطه و چند نفر از اعضای هیات علمی است. مصوبات این ستاد به دولت ارسال می شود و در صورت تصویب در دولت برای اجرا ابلاغ می شود.

به گزارش مهر، ماده ۶۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران: «دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی موظف هستند با رعایت مقطع – تحصیلی و نوع مؤسسه، نسبت به انتقال دانشجویان و پذیرفته شدگان، آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد به دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی محل سکونت خانواده آنان و یا نزدیک ترین محل و همچنین تغییر رشته همطراز در گروه آزمایشی مربوط برای یک بار اقدام کنند.»

ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران: «بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل هستند، اقدام کند.»

«تبصره تعیین رشته های تحصیلی مورد نیاز، نوع، میزان و شرایط پرداخت هزینه شهریه دانشجویی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط بنیاد و با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار