اجازه استفاده از وام اشتغال در جای دیگر را نمی‌دهیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اجازه استفاده از وام اشتغال در جای دیگر را نمی‌دهیم

معاون اشتغال وزیر تعاون از تشکیل کمیته مستقل نظارت و ارزیابی درباره طرح‌های اشتغال روستایی خبر داد و گفت: افرادی که وام اشتغال را در جای دیگری هزینه کنند، به جای ۶ درصد، سود ۱۸ درصد از آن‌ها گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در دیدار با رییس اتاق تعاون و روسای اتحادیه‌های تعاونی‌های سراسری کشور، اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار این طرح گذاشته شده و ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بانک‌ها آورده‌اند. درمجموع ۶۰۰۰ تومان برای اجرای این طرح تاکنون اختصاص یافته که از این میزان ۲۸۰۰ میلیارد تومان مصوب با بانک‌ها انعقاد قرارداد شده است. البته ۲۴۰ میلیارد تومان نیز برای کرمانشاه مصوب کرده‌ایم که باید وارد سامانه شود.

وی با بیان اینکه روان‌سازی، تسهیل و دسترسی روستاییان به وام برای ما ارزش تلقی می‌شود، گفت: بر اساس گزارش‌ها ۵۴ درصد وام‌ها در تهران ارائه شده و این امر نشان می‌دهد که همه افراد و مناطق دسترسی به وام ندارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در ادامه با بیان اینکه وام یارانه‌دار فسادبرانگیز است، گفت: پیش از آنکه در این طرح، نگران انحراف پول باشیم، باید قاعده را درست کنیم. اگرچه در این زمینه که قوانین کسب‌وکار در طرح اشتغال روستایی رعایت شود، اشتراک نظر داریم ولی باید کاری کنیم که این انحراف کمتر شود.

منصوری ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ پیشنهادی را مطرح کردیم که ابتدا در کمیسیون اقتصادی دولت رد شد، اما پس از آن با مذاکره و تبیین، این پیشنهاد که به موجب آن مقرر شد سرمایه صندوق‌ها به صورت تعهدی افزایش یابد و با کاهش ریسک پول دولت به خزانه باز گردد، به تصویب کمیسیون اقتصادی دولت رسید و ما امیدواریم که افزایش منابع صندوق‌ها به این طرح کمک کند.

وی در مورد معضل چک‌های برگشتی و اقساط معوق بانکی متقاضیان وام، توضیح داد: این قضیه در کمیته فنی تصویب شد و وزیر کار تاکید کردند که دارندگان چک‌های برگشتی و اقساط معوق با شرایطی پذیرفته شوند. خوشبختانه در توافق با بانک مرکزی هم اگرچه در ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفت ولی درنهایت موافقت و تصویب شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در مورد دارندگان بدهی مالیاتی نیز، اظهار کرد: هنوز به این موضوع ورود نکرده‌ایم، چون مسائلی است که باید از کانال خودش وارد شویم و نیاز به مذاکرات جدی‌تری دارد.

وی ادامه داد: افرادی که برای دریافت وام اشتغال مراجعه می‌کنند، عمدتا اعلام می‌کنند که آورده نداریم و نمایندگان به ما فشار می‌آورند که به این افراد وام بدهید، اما واقعیت این است که کسی که حتی ۱۰ درصد آورده ندارد، چه‌طور می‌خواهد پول وام را برگرداند؟ لذا ما بهتر دیدیم این پول را نگه داریم تا از جای دیگری سر درنیاورد چون در قبال نسل‌های آینده مسئولیم.

منصوری در پاسخ به این‌که آیا شرکت‌های پیشروی تعاونی امکان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی را دارند؟ گفت: بله. این امکان وجود دارد و شرکت‌های تعاونی پیشرو می‌توانند براساس سیاست‌گذاری حوزه اشتغال از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون وزیر کار ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این راستا دنبال کرده‌ایم، استفاده از منابع بیمه بیکاری برای ایجاد اشتغال بوده است و تلاش کردیم اتفاقاتی که درخصوص طرح‌های قبلی در گذشته افتاده دیگر تکرار نشود. به همین منظور سیستم مستقل نظارت و ارزیابی را ایجاد کرده‌ایم که پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی و عملکرد بانک‌ها، دستگاه‌ها و وزارت کار را به طور مشخص نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آن دسته از طرح‌هایی که منابع اشتغال روستایی را دریافت و در جای دیگری هزینه می‌کنند، ادامه داد: به تمام بانک‌ها و موسسات اعلام کردیم، چنانچه فرد متقاضی منابع اشتغال را جای دیگری برده باشد، به جای شش درصد، ۱۸ درصد از او سود بگیرند، چون کسی که پول را گرفته و در روستا خرج نکرده یا در روستا در طرح دیگری به کار برده و اشتغال ایجاد نکرده است، از نظر ما موجه نیست.

منصوری با اشاره به پرداخت کل تسهیلات منابع اشتغال تا پایان شهریورماه گفت: براساس تاکید و دستور رییس جمهوری این منابع باید تا پایان شهریورماه به طور کامل پرداخت شود. البته ما به لحاظ فنی در این خصوص مساله داشتیم اما به لحاظ سیاستی اعلام می‌کنیم که تصمیم را مدیریت ارشد کشور اتخاذ می‌کند و ما تلاش می‌کنیم دقت طرح علاوه بر سرعت کار وجود داشته باشد.

طرح‌های دام بیشترین متقاضی وام!

منصوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود طرح‌های مربوط به فرش و دام را بیشترین متقاضی دریافت وام اشتغال نام برد و ادامه داد: اگر می‌خواستیم به فرش و دام وام بدهیم باید ۲۵ هزار میلیارد تومان اختصاص می‌دادیم، در حالی که کل اعتبارات طرح اشتغال روستایی ۱۲ هزار میلیارد تومان است و باید چیزی هم روی آن می‌گذاشتیم و می‌دادیم، لذا معتقدم خیلی از هزینه‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود. شاید فرش یک صنعت اشتغالزا و درآمدزا باشد، ولی در شرایط حاضر به تنهایی منجر به اشتغال نمی‌شود.

به گفته وی در بحث تجاری‌سازی صنعت فرش می‌توان در حوزه صنایع دستی به طور ویژه ورود کرد و در بحث اشتغال خانگی، هدف از خویش فرمایی خانگی در حوزه صنایع دستی، توجه ویژه به زنان و زنان سرپرست خانوار بوده است.

معاون اشتغال وزیر کار در عین حال از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها خواست تا به منظور استفاده بهتر از تسهیلات اشتغال روستایی طرح‌های ملی ارائه بدهند و این قول مساعد را داد که در بحث گرفتن وام کمترین زمان ممکن را سپری کنند.

منصوری در پایان از توافق با معاونت تعاون وزارت کار به منظور ساماندهی ۱۱ استان مرزی در طرح اشتغال روستایی خبر داد و گفت: بسیاری از مناطق مرزی از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند مثلا در اورامانات باید از پیله‌وری و کوله‌وری بیرون بیاییم یا در مرزهای جنوب شرقی که بهترین مکان برای تجارت ادویه، چای و برنج هستند باید ظرفیتهای موجود را برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی مرزنشینان به کار بگیریم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار