اجرای پایلوت «طرح‌ مهارت‌آموزی دانشجویان» در دانشگاه‌ها/ وزیر علوم دغدغه مهارت‌آموزی دارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اجرای پایلوت «طرح‌ مهارت‌آموزی دانشجویان» در دانشگاه‌ها/ وزیر علوم دغدغه مهارت‌آموزی دارد

سلیمان پاک سرشت معتقد است که هماهنگی میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان بی‌ سابقه است تا اجرای طرح‌های مختلف مهارت‌آموزی مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله توانمندسازی مهارتی دانشجویان به صورت پایلوت آغاز شود.
گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس محمد صادق‌پور- «عدم وجود شورای حاکمیتی خلاء جدی نظام آموزش مهارتی/ بنگاه‌ها نمی‌‌دانند برای یافتن نیروی ماهر چه کنند؟» عنوان بخش اول گفتگویی بود که با سلیمان پاک سرشت عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و معاون فعلی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پیرامون عوامل ایجاد شکاف‌های مهارتی و راهکارهای حل مسائل پیرامونی آن در کشور، الزامات ایجاد شورای عالی مهارت‌آموزی و نقش بخش خصوصی در نظام آموزشی مهارتی گفت‌وگو شد.

در بخش دوم این مصاحبه موضوعات مهمی از جمله توانمندسازی مهارتی دانشجویان، لزوم ارتقاء دانش فنی شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی در کنار برنامه‌های مشترک با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورد بحث قرار گرفت.

* همکاری مشترک با وزارت علوم برای اجرای طرح توانمندسازی دانشجویان

فارس: فرمودید که به یک بازار حرفه‌آموزی نیاز داریم. آیا زمان آن نرسیده که در نظام آموزش عالی، آموزش‌ها و امکانات واحدهای فنی و حرفه‌ای در مباحث تئوری دانشگاه‌ها تلفیق شود تا در نهایت دانش‌آموختگان با مهارت حرفه‌ای وارد بازار کار شوند؟

پاک‌سرشت: سعی داریم توانمندسازی مهارتی دانشجویان و ارتقای دانش فنی شاغلان در بنگاه‌های مختلف اقتصادی را با یکدیگر پیش ببریم و در واقع روی پروژه‌های مشترک در این زمینه کار کنیم؛ خوشبختانه هماهنگی نهادهای دیگر در راستای ارتقای سطح مهارت دانشجویان همراه و همگام شده‌اند که نسبت به گذشته تغییر محسوسی را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال با آقایان زرافشان، برومند و شریعتی‌نیاسر مباحث و نشست‌های مختلفی را پیش بردیم تا در نهایت پروژه‌های مشترکی را اجرایی کنیم. به عنوان مثال طرح ایران مهارت که محصول مشترک همکاری ما با وزارت آموزش و پرورش بود یکی از این قبیل پروژه‌هاست.

فارس: برای مهارت‌افزایی دانش آموختگان و دانشجویان در دانشگاه‌ها چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

پاک‌سرشت: در رابطه با دانشجویان و گنجاندن مباحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پروژه توانمندسازی مهارتی دانشجویان در حال تدوین و پیاده سازی است تا بر اساس آن امکانات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اختیار دانشجویان در سراسر کشور و حتی شهرستان‌ها قرار گیرد.

علاوه بر این دستگاه‌ها نیز دارای تعاملاتی بین خود هستند که منجر به افزایش سطح مهارت‌آموزی دانشجویان می‌شود؛ به عنوان مثال وزارت صنعت معدن و تجارت با وزارت علوم تحقیقات و فناوری در کنار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه‌ای را در دست اجرا دارند که منتج به ارتقای سطح دانش مهارتی فارغ‌التحصیلان شود. بنابراین نمی‌توان بیش از این از دستگاه‌ها انتظار داشت چرا که وظایف آنان بر موضوع مهارت‌آموزی متمرکز نیست.

این قبیل موضوعات جدی باید در رأس ماموریت‌های یک شورای حاکمیتی باشد تا مسائل و مشکلات پیرامون حوزه مهارت آموزی را برطرف کند.

به جرأت می‌توان گفت که انسجام میان دستگاه‌های مرتبط بسیار بیشتر از گذشته شکل گرفته و در هیچ دوره‌ای به این اندازه تعامل، همکاری و همگامی برای حل مشکلات این حوزه وجود نداشته است.

* آغاز مذاکرات جدی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای و نهادهای مهارت‌آموزی

فارس: آیا با دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز برای ارتقای سطح توان مهارت‌آموزی با استفاده از امکانات هر دو نهاد مذاکراتی شده است یا خیر؟

پاک‌سرشت: بله، با آقای دکتر صالحی‌عمران نشست‌ها و جلسات متعدد منظمی داریم و در این باره ارتباطات خوبی شکل گرفته است.

مقرر شده با هدف تجمیع توان مهارت‌آموزی ماهانه نشست‌های مشترکی داشته باشیم.

باور من این است که انسجام باید در دستور کار ما تولید شود نه در ماموریت‌هایی که انجام می‌دهیم. در این باره یقین دارم هماهنگی خوبی میان ارائه دهندگان آموزش‌های مهارتی ایجاد شده است. بنابراین راه حل اصلی انجام برنامه‌ها در دستورکارها و ماموریت‌های ماست و معتقدم که در پایین‌ترین سطح و به صورت بنیادی‌تر آموزش‌های مهارتی دنبال شود.

اگر نظام شورایی مستقر شود می‌توان نسبت به آینده مهارت‌آموزی امیدوار بود و برای پیشبرد اهداف باید مطالعات جدی‌تری صورت پذیرد.

* مطلعم که آقای دکتر غلامی دغدغه مهارت‌آموزی دارند

فارس: برای مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی که جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر هستند چه برنامه مشخص دیگری دارید؟

پاک‌سرشت: این موضوع از ماموریت‌های آموزش عالی است و نیازمند یک تحول اساسی در حوزه مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها هستیم بنابراین این ماموریت باید در آموزش عالی دنبال شود. البته در زمینه ارتقاء سطح مهارت در آموزش عالی برنامه‌های متعددی وجود دارد که از نزدیک شاهد آن هستم.

قبلا با آقای دکتر غلامی در یک دانشگاه همکار بودم و نسبت به دغدغه ایشان در زمینه مهارت‌آموزی اطلاع کافی دارم، وزیر علوم نسبت به مسئله مهارت‌آموزی باور جدی دارد. بنابراین یک سری اتفاقات و تحولات و تغییر نگرش‌ها باید در آموزش عالی رخ دهد.

* امکانات آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد

فارس: دانشگاه‌ها فضای مناسبی برای ارائه آموزش‌های تخصصی مهارتی به دانشجویان ندارند و این امکانات و تجهیزات بیشتر در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است. آیا برنامه‌ای برای در اختیار گذاشتن امکانات آموزشی سازمان برای دانشجویان وجود دارد یا خیر؟

پاک‌سرشت: قطعا دانشگاه‌ها فضای کافی برای ارائه آموزش‌های مهارتی و توان ایجاد فضای جدید کارگاهی را ندارند و در عین حال واحدهای ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها فعال است که با هدف مهارت‌آموزی ایجاد نشده است.

به عنوان مثال در این زمینه مرکز آموزش‌های مهارتی در کرج که کارگاه‌های مجهز خود را دارد در اختیار دانشگاه فنی حرفه‌ای استان تهران قرار گرفته و دانشجویان آن برخی دوره‌های خود را در این مراکز سپری می‌کنند.

وقتی به این مرکز مراجعه کردم دانشجویانی را که در حال کار با دستگاه‌های مختلف کارگاهی بودم را دیدم که تقاضا داشتند تا زمان بیشتری را برایشان برای حضور فعال‌تر آنها اختصاص دهیم چرا که این مرکز یکی از پیشرفته‌ترین مراکز ماست.

بنا داریم تا امکانات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به طور سازمان یافته‌تر در اختیار دانشجویان قرار دهیم و زمانی که دانشجویان کارگاه دارند واحدهای درسی متناظر با استانداردهای مرتبط با ما را نیز بگذارند.

این ارتباط تعامل موجب می‌شود تا دانشجویان با استانداردهای خارج از دانشگاه نیز آشنا شوند و قدری در زمان ورود به بازار کار هوشیارتر و آماده‌تر باشند.

* آغاز پایلوت طرح توانمندسازی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها

فارس: اجرای طرح ارتقاء مهارت‌آموزی دانشجویان چه زمانی رسما شروع به کار می‌کند؟

پاک‌سرشت: طبق هماهنگی‌های صورت پذیرفته طرح مهارتی دانش‌آموختگان به صورت پایلوت در چند دانشگاه و یا مراکز ما در برخی رشته‌ها اجرایی شده است و با مدیریت فعلی سعی داریم تا این دوره‌های پایلوت به صورت رسمی در کل کشور اجرایی شود.

رایزنی‌هایی با آموزش عالی انجام داده‌ایم تا رشته مدیریت آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد شود و تا زمانی که نیروهای آموزش دیده در این زمینه را نداشته باشیم قطعا به اهداف خود نخواهیم رسید. به عبارتی دیگر در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کارشناسان و مدیران باید رشته‌های مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای را بخوانند و در این زمینه طراحی مدیریت آموزش و فنی و حرفه‌ای می‌تواند مؤثر باشد. هم اکنون 50 هزار نفر در آموزشگاه‌های ما در حال فعالیت هستند که ظرفیت خوبی برای ایجاد این رشته در دوره‌های تکمیلی ایجاد کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار