احداث واحد فولادسازی شادگان طی 2 سال/اولویت جذب با نیروهای بومی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

احداث واحد فولادسازی شادگان طی 2 سال/او

واحد فولادسازی طی 2 سال احداث می‌شود  

به گزارش ایسنا مدیر عامل شرکت فولاد شادگان گفت: بر حسب قرارداد مشارکتی که میان فولاد خوزستان و سازمان ایمیدرو در مردادماه سال93 برای جذب سرمایه فولاد خوزستان انجام شده است، تامین سنگ آهن موردنیاز کارخانه در تعهد دولت است که مسئولان به جد پیگیر این مساله هستنند و امیدواریم هرچه زودتر این مساله حل شود.

وی افزود: فولاد شادگان متشکل از دو واحد است که در دو فاز عملیاتی شده و خواهد شد. فاز اول این کارخانه واحد احیای مستقیم بوده که راه‌اندازی شده و فاز دوم آن نیز فولادسازی است که با توافقات انجام شده در ماه جاری، فعالیت آن از هفته گذشته آغاز شده و امیدواریم در یک پروسه 24 ماهه شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

مدیر عامل شرکت فولاد شادگان اظهار کرد: در واحد احیای کارخانه فولاد شادگان طبق روش تولید پرد، به ازای هر تن تولید حدود 0.4 نفر ساعت، نیرو نیاز داریم که در مجموع حدود 300 نیرو نیاز است.

اولویت با نیروهای بومی است

تفضلی با بیان این‌که اولویت اصلی با نیروهای بومی است مگر آنکه در بخش‌های تخصصی با کمبود نیرو در منطقه مواجه شویم، گفت: در حال حاضر حدود 300 نفر به شکل‌های مختلف در کارخانه جذب شده‌اند. بخشی از نیروها در زمان شروع طرح توسط شرکت ملی فولاد استخدام شدند. همچنین طی یک آزمون که در سال93برگزار شد 143 نفر انتخاب و جذب شد. از این 143نفر 92 نفر بومی شادگان و باقی نیروها از درون استان هستند و هیچ نیرویی از خارج استان جذب نشده است.

وی افزود: در فولادسازی نیز در زمان موردنظر با برگزاری آزمون به جذب نیروی موردنظر کارخانه خواهیم پرداخت و آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا دو سال آینده یک تحول دیگری در حوزه اشتغال برای بخش فولادسازی داشته باشیم.

تفضلی ادامه داد: به لحاظ منطقه‌ای با توجه به این‌که شادگان در حاشیه خلیج فارس، در کنار بندر امام و راه‌آهن قرار دارد، بهترین انتخاب از نظر جانمایی در هشت طرح فولادی کشور، فولاد شادگان بوده است.

وی گفت: امروز کارخانه‌هایی که تولید زیر 10 میلیون تن تولید داشته باشند، صرفه اقتصادی ندارند و کارخانه‌هایی که با روش سرد، آهن اسفنجی را به سمت کارخانه‌های فولادسازی می‌برند، اقتصادی بودن آن‌ها زیر سوال است اما اگر ما این کار را در ایران انجام می‌دهیم به دلیل منابع ارزانی است که در اختیار کشور است وگرنه در مقایسه با جهان این کارخانه‌ها زیان‌ده محسوب می‌شوند.

تفضلی اظهار کرد: در حال مطالعه هستیم تا اگر امکان آن وجود داشته باشد، این طرح را به روش هاردشارژ تغییر دهیم تا بتوانیم هزینه‌های دوران بهره‌برداری را کاهش دهیم. در این زمینه حتی اگر نیاز باشد هزینه‌های دوران سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم به افزایش اقتصادی شدن طرح کمک می‌کند.

وی افزود: در خصوص رعایت الزامات زیست محیطی طرح عنوان کرد: زمانی که زمین طرح انتخاب شده، مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اخذ شد و در حال حاضر مصوبه انتقال سند زمین به نام ایمیدرو و سپس به نام فولاد شادگان توسط هیات دولت صادر شده است. بنابراین از بابت منطقه به لحاظ زیست محیطی تدابیر لازم از همان ابتدا اندیشیده شده است.

تفضلی گفت: وقتی یک کارخانه به بهره‌برداری می‌سد یکسری پساب‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند که وظیفه کارخانه است در چهارچوب استاندارهای زیست محیطی این آلاینده‌ها را به حداقل برساند.

وی ادادمه داد: فولاد شادگان این اقدامات را از قبل آغاز کرده و اکنون نیز در حال انجام آن است تا بر اساس توافقاتی که با سازمان محیط زیست داشته‌ایم، آلاینده‌های کارخانه را به حد استانداردهای موردنظر برسانیم.

تفضلی گفت: تامین مالی پروژه فولادسازی در مرحله‌ای که توسط سازمان ایمیدرو صورت گرفته است، بر اساس قراردادهای اولیه تجهیزات موردنیاز از اروپا تامین شد اما از زمانی که بحث تامین مالی به چین واگذار شد و فاینانس آن توسط شرکت‌های چینی انجام گرفت، براساس قوانین فاینانس بالای 50 درصد از کالاها باید از کشور چین تامین شود.

وی افزود: در زمینه این فاینانس قرار بوده تا بالای 65 درصد تجهیزات از چین تامین شود اما با توجه به مشکلات کارخانه‌ها در داخل کشور تدابیری توسط سازمان ایمیدرو اندیشیده شد تا این میزان به 50 درصد کاهش پیدا کند و به شکلی به تولید داخل اهمیت داده شد. در این زمینه در حوزه فولاد شادگان سهم چین از باقی مانده پروژه حدود 30 درصد است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار