احیای شغلها پس از کرونا چقدر برای دولت خرج برداشت؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور دولت با اختصاص تسهیلات و وام های کم بهره، پرداخت مقرری بیمه بیکاری، توزیع بسته های معیشتی، بخشودگی بدهی بانکی و تمدید مهلت پرداخت مالیاتها در جهت حمایت از خانوارها، صاحبان مشاغل، اصناف و کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا گام برداشته که در مجموع اعتباری بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان برای دولت خرج برداشت.

به گزارش ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا به ریاست معاون اقتصادی رییس جمهوری تشکیل شد و پس از شناسایی خانوارهای کم‌ درآمد و کسب‌وکارهای آسیب ‌دیده، بسته‌های چندگانه حمایتی متشکل از وام‌های بلاعوض معیشتی برای خانوارها، تسهیلات کم‌بهره‌ حمایتی برای کسب‌وکارها و مستاجران و مقرری بیمه بیکاری برای افراد بیکار شده را پیش بینی کرد.

حمایت کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در چهار محور حمایت از خانوارها، کسب و کارها، حمایت اجتماعی و بخش بهداشت و درمان صورت گرفت.

در راستای حمایت از کسب و کارها، ۸۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد پیش بینی شد که ۲۳۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای بزرگ حمل و نقل ریلی و هوایی و ۶۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به ۱۴ رسته کسب و کار آسیب دیده از کرونا با رویکرد اشتغال محوری و بنگاه محوری اختصاص پیدا کرد.

در راستای حمایت از شاغلان بیکار شده نیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیش از یک میلیون شاغل بیکار شده پیش بینی شد.

در حوزه خانوارها، دولت جمعا ۴۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شامل ۲۲ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی یارانه در مرحله اول و ۷.۵ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی در مرحله دوم و ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب توزیع بسته های معیشتی به خانوارهای آسیب پذیر و حمایت ماهانه از خانوارها تا پایان سال ۱۳۹۹ در نظر گرفت.

در سال گذشته دولت در حوزه مسکن ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ودیعه مسکن اختصاص داد که این مبلغ در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان به ۱۲۰ هزار مستاجر با نرخ ۱۲ درصد بود.

حمایت ۱۷ هزار میلیارد تومانی از بخش درمان از دیگر اقدامات اثرگذار دولت در دوران کرونا بود که در این راستا علاوه بر منابع بودجه ای، از محل منابع صندوق توسعه ملی اعتبار ویژه به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار