ارائه تسهیلات بانکی به صنعتگران دزفول

دسته ها: اخبار استان اخبار

ارائه تسهیلات بانکی به صنعتگران دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: در راستای احیا و توسعه حوزه صنایع دستی دزفول، ارائه تسهیلات بانکی به صنعتگران در دستور کار این اداره است.

حجت الله آریایی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دزفول از شهرستان‌های مشهور و باسابقه در عرصه صنایع دستی است و از ایام قدیم دارای هنرمندان اصیل بوده که هنر اجداد و نیاکان خود را تا کنون ادامه داده اند؛ بنابراین حمایت های مادی و معنوی از صنعتگران این دیار از اصلی ترین رسالت های اداره میراث فرهنگی دزفول است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رشته‌های کپوبافی، گیوه بافی، احرام بافی، جاجیم بافی، خراطی، معرق، تذهیب، نمدمالی، کلاه مالی، سفالگری در دزفول فعال هستند، افزود: در کنار این‌ها، رشته هایی چون ورشوسازی، مسگری، جولابافی، ملیله سازی و زیورآلات سنتی، مشبک، چرم دوزی و نقاشی روی سفال از سوی هنرمندان دزفول با تولید کم یا تعمیر به صورت نیمه فعال هستند.

آریایی نیا عنوان کرد: ۲۰ کارگاه صنایع دستی در دزفول فعال است که از این تعداد چهار کارگاه در شهر دزفول و دو کارگاه در بخش شهیون و مابقی در دیگر مناطق شهرستان دایر هستند که با تولید صنایع دستی زیبا و منحصر به فرد مورد استقبال مردم بومی و گردشگران قرار گرفته اند.

وی افزود: کارگاه های صنایع دستی یاد شده اغلب بالای سه نفر هنرمند دارند ضمن اینکه برخی از کارگاه ها نیز کمتر از این تعداد هنرجو را تحت پوشش دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول بیان کرد: کارگاه‌های صنایع دستی دزفول با ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه بانوان در زمینه تولید کپو، خراطی، گلیم، جاجیم و احرام بافی فعالیت داشته به گونه ای که ۹۰ درصد هنرمندان صنایع دستی دزفول را بانوان تشکیل می دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری دزفول بابیان اینکه درجهت احیا و توسعه حوزه صنایع دستی دزفول، پرداخت تسهیلات به صنعتگران در اولویت کاری این اداره است، گفت: از ابتدای سال جاری تعداد ۳۹ نفر از صنعتگران واجدشرایط برای اخذ وام در راستای احداث کارگاه صنایع دستی مجوزات لازم را دریافت و به بانک های عامل معرفی شده اند که تعدادی از این افراد وام های خود را دریافت و مابقی در مرحله پرداخت هستند.

آریایی نیا همچنین از تشکیل پرونده وام مشاغل خانگی برای ۳۴ نفردیگر از صنعتگران خبر داد و افزود: مدارک این افراد به سازمان میراث فرهنگی استان ارسال شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت تسهیلاتی از صنعتگران توسط اداره میراث فرهنگی باجدیت تداوم خواهد داشت، یادآورشد: برای تعداد ۱۰ صنعتگر دیگر درراستای ارائه وام احداث کارگاه تشکیل پرونده داده شده که باید این پرونده ها ابتدا در کمیته فنی شورای اشتغال شهرستان مطرح و پس از تایید وارد فاز بعدی دریافت این وام ها شوند.

اخبار استان اخبار