ارائه تسهیلات به سربازان مهارت آموز/ توسعه هنرستان دریایی

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

ارائه تسهیلات به سربازان مهارت آموز/ توسعه هنرستان دریایی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان فارغ التحصیلان هنرستان ها که به سربازی می روند اگر در موقعیت متناسب با رشته خود قرار گیرند می توانند کسر خدمت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان امروز در نشست خبری که در معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است با اشاره به پوشش تحصیلی دانش آموزان گفت: پوشش تحصیلی واقعی در سنین ۱۲ تا ۱۴ سال، ۹۴ درصد است و پوشش تحصیلی در این گروه سنی ۹۷ درصد است. یعنی ۹۷ درصد در مدارس درس می خوانند و ۳ درصد به مدرسه نمی آیند.

زرافشان با اشاره به پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه اظهار داشت: در این دوره پوشش واقعی ۸۲ درصد است که گروه سنی ۱۵ سال به بالا را شامل می شود یعنی ۸۷ درصد مشغول به تحصیل هستند اما ۵ درصد ممکن است بازمانده از تحصیل باشند که در پایه های دیگر تحصیل می کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق برنامه باید پوشش تحصیلی را تا پایه نهم به صد درصد برسانیم و پوشش تحصیلی در پایه دهم و یازدهم را به ۹۵ درصد افزایش دهیم.

تشکیل کارگروه آموزشی مناطق محروم

زرافشان از تشکیل کمیته مناطق محروم در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تأکید کرد: دستگاه های اجرایی مختلف در این کمیته حضور دارند. در این کمیته ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، جنوب کرمان و خوزستان به عنوان هدف تعیین شده است.

وی همچنین افزود: در کارگروه عدالت آموزشی نیز در منطقه مورد هدف قرار گرفته است. میانگین عملکرد آنان کمتر از میانگین استان بوده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مدارس شبانه روزی عنوان کرد: با مشارکت و نظارت وزارت بهداشت، مسائل بهداشتی و درمانی آنان پیگیری می شود.

تدوین برنامه پنج ساله توسعه آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش

وی تصریح کرد: امسال در شاخه فنی حرفه ای و کار دانش پایه نهم و دهم داریم، به عبارتی سال آینده خروجی نخواهیم داشت. استقرار پایه یازدهم را خواهیم داشت.

ورود ۱۴ رشته جدید به شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش

زرافشان از ورود ۱۴ رشته جدید به شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش خبر داد و ادامه داد: ۷ رشته در شاخه کاردانش و ۷ رشته در شاخه فنی حرفه ای جدید هستند که تدوین برنامه درسی آن به سازمان پژوهش ارائه داده می شود.

مهارت آموزی سربازان

وی با اشاره به مهارت آموزی سربازان و فارغ التحصیلان هنرستان ها گفت: پیگیری می کنیم تا فارغ التحصیلان دوره کاردانش و فنی حرفه ای، دوره خدمت سربازی را در تخصصی که گذرانده اند طی کنند و پیش بینی شده از خدمت سربازی آنها کسر شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شورای عالی اشتغال نیز مصوبه ای را برای کارآموزی دانش آموزان در نظر گرفته است. همچنین دریافت گواهینامه مهارت آموزی ویژه فارغ التحصیلان به ویژه در دانشگاه ها اجباری شده است.

تخصیص بودجه میلیاردی برای تجهیز هنرستانها

وی به تخصیص بودجه جهت تجهیز هنرستان ها اشاره کرد و گفت: ۵۴ میلیارد تومان ردیف بودجه خاص به هنرستان ها در قانون بودجه در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ ۳۷ میلیارد تومان از بودجه خرید گاز برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای کیفیت بخشی اختصاص یافته و می توانیم ۲۰۰ میلیارد تومان هم از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات استفاده کنیم.

زرافشان با اشاره به میزان قبولی دانش آموزان تأکید کرد: میزان قبولی ۸۴.۶۳ درصد بوده است و میانگین نمرات نهایی نیز ۱۲.۹۸ درصد است که سال گذشته ۱۲.۴۶ درصد بوده است.

رشد تمایل دانش آموزان به شاخه های کارودانش و فنی حرفه ای

وی تصریح کرد: در هدایت تحصیلی، انتخاب دانش آموزان را مدنظر قرار دادیم اما از هدف گذاری برنامه ششم توسعه نیز عقب نمانده ایم. خوشبختانه تمایل خانواده ها به سمت شاخه های کار و دانش ارتقاء یافته است.

زرافشان ادامه داد: ۵ هزار و ۴۰۸ دانش آموز دوره نظری تحصیل می کنند که ۴۲۳ هزار دانش آموز به پیش دانشگاهی می آیند. تعداد ۱۲۰ هزار ورودی از سوم به پیش دانشگاهی نداریم یعنی آنان جذب بازار کار می شوند. تعداد ۳۰۰ هزار نفر نیز در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند. ۲۹.۷ درصد دانش آموزان اطلاعات خود را در این شاخه ثبت کرده اند و بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز، اطلاعات خود را ثبت نکرده اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره افرادی که حد نصاب نمرات در رشته در هدایت تحصیلی کسب نکرده اند خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که شرایط قبولی کسب کرده اند اما حد نصاب را نیاورده اند براساس دستورالعمل دو کار دارند، یک: براساس راهنمایی ومشاوره به نزدیک ترین رشته هدایت تحصیلی می شوند و یا در شهریور ماه دوباره امتحان می دهند تا حدنصاب رشته را کسب کنند.

وی با اشاره به تربیت مدرسان و ارزیابان و ناظران اظهار داشت: طی فراخوانی مدیران مدرسه که رشته مدیریت خوانده اند، مدرسانی که در این حوزه تدریس کرده اند، گروهی انتخاب شدند که برای این اقدام در دوره های ضمن خدمت و ارزیابی حق الزحمه ای دریافت می کنند.

زرافشان درباره شاخص های طرح تعالی مدارس نیز تصریح کرد: ارتقای کیفیت، نحوه مدیریت، عملکرد مدرسه جز شاخص های ما است که مدیر را از مدیریت به رهبری ارتقاء می دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در رشته هایی که بازار شغل آنها محدود است سعی می کنیم رشته را با تضمین شغل در هنرستان ها ایجاد کنیم برای نمونه در توافقنامه با سازمان بورس، بحث تضمین شغل فارغ التحصیلان مصوب شود و در ۵ استان آن را ایجاد کرده ایم.

وی تصریح کرد: توسعه رشته های دریایی با مشارکت نیروی دریایی و وزارت راه با تأسیس هنرستان های این رشته و تجهیز توسط نهادها در حال انجام اس

اخبار آموزش و پرورش اخبار