ارتباط صنعت و دانشگاه گره گشای بیکاری فارغ التحصیلان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ارتباط صنعت و دانشگاه گره گشای بیکاری فارغ التحصیلان

با وجود صرف زمان و هزینه فراوان برای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات علمی بیشتر دانشجویان بدلایل مختلف نظیر نداشتن تجربه کافی توانایی فعالیت در شرکت های تولیدی را ندارند و به بیان دیگر دانش آنها ناکارآمد است.
به گزارش ایرنا دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی پس از گذراندن دوره های تحصیلی در حالی به دنبال شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند که هیچ دانش کاربردی و توانایی دوام در حرفه صنعتی مورد نظر را ندارند.
چندین شرکت صنعتی در شمال خوزستان وجود دارد که جوانان می توانند با داشتن مهارت و دانش کافی در آنها شاغل شوند و از دانش خود در بخش صنعت استفاده کنند.
از طرفی مشکلات زیادی در صنایع کوچک و بزرگ وجود دارد و با توجه به اینکه برخی از صنایع همچنان به صورت سنتی مدیریت می شوند باید در این خصوص بازنگری شود.
تعامل و ارتباط بین صنعت و دانشگاه همانگونه که می تواند در اشتغال جوانان جویای کار با مدرک دانشگاهی موثر باشد در حل مشکلات صنایع نیز می تواند یاریگر باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در خصوص اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این دانشگاه با داشتن 120 کارگاه و آزمایشگاه ظرفیت خوبی برای برقراری ارتباط با صنعت دارد که می تواند به رفع مشکلات صنعتی کمک کند.
علی افروس با اشاره به ارزیابی ظرفیت ها و استعدادهای موجود در برخی از صنایع دزفول افزود: به منظور ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تعدادی از اساتید دانشگاه آزاد دزفول به عنوان رابط با شرکت های تولیدی معرفی شده اند که با امضای تفاهم نامه هایی شاهد آغاز فعالیت ها برای هم افزایی بین صنعت و دانشگاه خواهیم بود.
وی اظهار داشت: کارخانه فولاد دزفول از ظرفیت های بزرگ منطقه است که می تواند در زمینه پساب، انرژی، آب، مکانیک، برق، ساخت و تولید برای ارتباط با دانشگاه ورود کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول صنایع را به بازدید از ظرفیت های علمی این دانشگاه دعوت کرد و گفت: اگر اعتماد بین این 2 نهاد ایجاد شود می توان مشکلات صنایع را در تحقیقات و رساله های دانشجویی گنجاند و به بیان راهکارهایی برای برون رفت از این مشکلات پرداخت.
وی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و شرکت خمیرمایه، فولاد و روغن ساعی امضا شده است، افزود: تبادل علم بین دانشگاه و صنعت، هدایت رساله های کارشناسی ارشد و دکتری در راستای حل مشکلات صنایع و ورود دانشجویان به صنعت به صورت کارآموزی برای مهارت افزایی و کاربردی کردن دانش از مفاد این تفاهم نامه ها هستند.
وی افزود: انجام پروژه های تحقیقاتی، برگزاری همایش و سمینارهای مشترک و در اختیار قرار دادن امکانات پژوهشی دانشگاه برای بهینه سازی صنعت از دیگر مفاد این تفاهم نامه ها بین دانشگاه آزاد دزفول و صنایع این شهرستان می باشند.
افروس اظهار داشت: بازدیدهایی از شرکت های کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی دزفول انجام و فعالیت های مطالعاتی در این شرکت ها آغاز شده است که امیدواریم ارتباط با این شرکت ها نیز بیشتر شود.
** ارتباط دانشگاه با صنعت از نیازهای اساسی دزفول است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز گفت: این شهرستان به سوی صنعتی شدن پیش می رود که ارتباط با دانشگاه یکی از نیازهای اساسی صنایع آن است.
مهراب عبدالهی افزود: 300 واحد صنعتی متوسط و کوچک در دزفول وجود دارد که دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی و مولد علم می تواند در راستای حل مشکلات صنایع مفید باشد.
وی اضافه کرد: از طرفی دانشگاه نیز نیازمند تجربه صنایع برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است تا بهتر بتوانند وارد بازار کار شوند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول بر توسعه متوازن در حوزه اقتصادی تاکید کرد و گفت: سند چشم انداز میان مدت و بلندمدتی برای این حوزه در نظر گرفته شده زیرا دزفول از نظر صنعتی یک شهر پویا است.
وی بیشترین مشکل دزفول را در صنایع خرد دانست و افزود: فولاد، خمیرمایه و روغن ساعی از برندهای ملی کشور هستند و مشکل خاصی ندارند ولی در حوزه صنایع کوچک مشکلاتی وجود دارد که باید با همکاری دانشگاه رفع شوند.
عبدالهی با بیان اینکه تربیت علمی صنایع در کاهش هزینه های تولید موثر است، اظهار داشت: نبود دانش فنی مهمترین مشکل صنایع خرد شهرستان دزفول است.
وی بیان کرد: امسال اعطای 600 میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع دزفول تصویب شده که در مرحله نخست 250 میلیارد ریال جذب شده و مابقی آن در مرحله جذب است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول اظهار امیدواری کرد با ارتباط بین دانشگاه و صنعت تحولی در این حوزه ها ایجاد شود.
وی به شرایط اقتصادی موجود در حوزه داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: در ماه های اخیر که با بحران روغن در استان خوزستان مواجه بودیم شرکت روغن ساعی در دزفول توانست با ورود با قدرت مشکلات موجود در بازار را کنترل کند.
عبدالهی با بیان اینکه فاز دوم کارخانه فولاد نیز اسفندماه امسال بهره برداری می شود، افزود: در حال حاضر 80 درصد محصولات شرکت خمیرمایه دزفول به آسیای میانه و اروپا صادر می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر فعالیت چندین واحد صنعتی بزرگ ساخت پالایشگاه دزفول نیز از هفته آینده آغاز می شود که دانشگاه می تواند در این زمینه نیز مفید باشد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول اظهار داشت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه می تواند در کاهش هزینه های تولید، بهره وری و سودآوری بیشتر مفید باشد.
** دانشگاه می تواند با شناسایی ضعف ها به صنعت کمک کند
مدیر تولید شرکت خمیرمایه دزفول نیز ارتباط صنایع با دانشگاه را آرزوی صنایع دانست و افزود: با این ارتباط برنامه های کاربردی ویژه ای برای پیشبرد اهداف صنعت پیاده می شود.
کریم جاودانه افزود: صنعت کشور مانند بیماری است که دوای دردش را نمی داند و باید هدایت شود؛ این هدایت نیازمند یک فرد کارشناس است که دانش برنامه ریزی کلان دارد تا به سیستم ورود و آن را از همه نظر شناسایی کند.
وی گفت: یک نیرو از خارج از کارخانه باید وارد شود و با تحلیل و بررسی منابع مختلف، مشکلات را رفع کند.
مدیر تولید شرکت خمیر مایه دزفول افزود: مشکلات عدیده ای در صنایع وجود دارد که دانشگاه باید با علم خود در افزایش ظرفیت، کاهش قیمت تمام شده، افزایش تولید و صادرات به آنها کمک کند.
وی با بیان اینکه صادرات تولیدات این شرکت در سال های اخیر به بالای 70 درصد رسیده است، اظهار داشت: محصولات این شرکت تا 6 ماه آینده پیش فروش شده اند و مشکلی برای بازار محصولات این شرکت وجود ندارد به همین دلیل بر روی منابع انسانی تاکید می شود تا بتوان تاسیسات را پیش برد.
جاودانه افزود: تولیدات خمیر مایه دزفول در سال های گذشته بین 340 تا 350 تن در ماه بود که با ارائه راهکارهای ویژه و سهیم کردن پرسنل در سود ظرفیت تولید این شرکت 2.5 برابر افزایش یافت و به 450 تن محصول با کیفیت در ماه رسید.
وی اضافه کرد: این شرکت همچنان نیازمند تیم مشاوره ای برای شناسایی ضعف هاست تا بهترین بهره وری از ارتباط با دانشگاه حاصل شود.
مسئول امور اداری شرکت روغن ساعی دزفول نیز گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در سال های اخیر ضروری بود که این اتفاق مثبت اکنون حاصل شده و امیدواریم تفاهم نامه های امضا شده اجرا شوند.
نسترن ایزدنیا افزود: انتظار می رود تیمی که به این منظور تشکیل شده به بهره وری صنعت کمک کند.
معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز اظهار داشت: فرد با سواد کسی است که با علم خود بتواند امور زندگی را بگذراند با این توصیف هیچ فارغ التحصیل دانشگاهی نباید بیکار باشد.
مسعود بیتانه افزود: باید معضلات و مشکلات هر کارخانه و شرکت تولیدی با همکاری دانشگاه ها مشخص و مورد بررسی کارشناسان قرار گیرند و اگر پژوهشگران توانستند نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند بعد از موفقیت در آن سود حاصله تقسیم شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار