ارز دانشجویی تا ۲ ماه آینده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

غلامی گفت: طبق وعده‌های سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ارز دانشجویی تا دوماه آینده تأمین خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشست همکاری‌های علمی بین المللی با حضور سفرای روسیه، اتریش، فرانسه و معاون سفارت خانه‌های آلمان مجارستان و سوئیس با هدف تبادل علمی میان پژوهشگران و دانشگاه‌های ایرانی و خارجی و گسترش روابط علمی پژوهشی میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های منطقه و جهان برگزار شد.

در این مراسم منصور غلامی علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد:هدف از این نشست گسترش همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های ایران و جهان در زمینه علم و فناوری است. این مقالات زمینه همکاری‌های آتی علمی برای تبادل ملاحظات، انتظارات و پیشنهادات ما است.

سالار آملی، معاون امور بین الملل وزیر علوم تحقیقات وفناوری در نشست همکاری‌های علمی بین المللی گفت: ۲۵ دانشگاه متولی کار گروه‌های همکاری‌های علمی بین المللی به عنوان راهبرد ملی تعاملات و همکاری‌های بی المللی است.

توسعه روابط علمی بین المللی یک سیاست مهم در وزارت علوم
وزیر علوم در جمع خبرنگاران گفت: توسعه روابط علمی بین المللی یک سیاست مهم در وزارت علوم تحقیقات و فناوری است .

او افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر دانشگاه های ما با انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با کشورهای مختلف و اعزام اعضای هیئت علمی دانشجویان برای فرصت های مطالعاتی و از طرف دیگر پذیرش اساتید محققین دانشگاه های کشورهای دیگر برای حضور در سمینارها و کارهای تحقیقاتی مشترک در بحث توسعه فناوری ورود بسیار خوبی داشتند .

غلامی بیان کرد: این ارتباطات بین دانشگاهی به خوبی گسترش پیدا کرده و مسئله مهم ما در این نشست بین المللی بحث توسعه و تعمیق این همکاری هاست .

او در ادامه گفت :کشورهایی که بیشترین همکاری را در سال های گذشته با ما داشتند در این جلسه حاضر بودند.

وزیر علوم با بیان اینکه این روزها مسائل ارزی مشکلاتی ایجاد کرده و می‌خواهیم کمتر درگیر این مسائل شویم، افزود:در تلاشیم که هزینه ها را به صورت مشترک تامین کنیم و هر شخص سهم خود را در کشور مربوطه پرداخت کند .

او گفت: اوایل سال برای تامین ارز دانشجویان و اعضای هیئت علمی که به دنبال فرصت های مطالعاتی به خارج از ایران رفته اند، مشکل خاصی نداشتیم اما در این چند ماه اخیر به دلیل محدودیت های ریالی و ارزی که در بحث همین تخصیص هاست، فرآیند عمل کُندتر شده است .

غلامی تاکید کرد: با توجه به وعده های سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، این مسئله طی دوماه آینده حل و تعهدات ما عملیاتی خواهد شد.

وزیر علوم تصریح کرد : یافته های علمی اغلب از طریق انتشار گزارش ها و چاپ مقالات صورت می‌گیرد و برای انتقال و جا به جایی این مطالب علمی مشکل خاصی نداریم .

غلامی گفت: در گذشته که برای چاپ مجلات خارجی هزینه هایی را مطالبه می کردند همکاران ما پرداخت راحت‌تری داشتند. با وجود اینکه چاپ این مجلات جزو ارزهایی است که به صورت نرخ آزاد تهیه می شوند اما مشکلی در چاپ و انتقال دستاوردهای علمی نیست.

فعالیت های بین المللی و چاپ مقالات جزو شاخص های ارزیابی کشور است
او افزود: فعالیت های بین المللی و چاپ مقالات جزو شاخص های ارزیابی کشور است و ما تاکنون به جایگاه بسیار خوبی در این زمینه رسیده ایم که باید در حفظ آن کوشا باشیم .

ماجرای انفصال از خدمت رئیس دانشگاه تربیت مدرس
غلامی درباره انفصال از خدمت رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: سال گذشته دیوان محاسبات کشور به قضیه بورسیه‌ها ورود کرد و تعدادی از مسئولان وقت کشور مقصر شناخته شدند که بعد‌ها در این حکم تجدیدنظر و حکم اصلاح شد.

وی با بیان اینکه بازگشت بورسیه‌های دکتری مسأله فعلی است، بیان کرد: دانشگاه بورسیه‌کننده به برخی از آن‌ها اعلام عدم نیاز کرده و گفته که اکنون نیازی به این نیرو‌ها ندارد و اکنون برخی از آن‌ها توسط وزارت علوم به دانشگاه‌های مختلف معرفی شده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و باوجو د آنکه انتخاب و ارزیابی هیات علمی حق دانشگاه‌ها است و صرفا بر اساس قرارداد گذشنه نمی‌توان برای صلاحیت علمی مطمئن بود، دیوان عدالت اداری نظر‌ی دارد و قاضی نظری دیگری را مطرح کرذه است.

وی با بیان اینکه استنباط قاضی عدم اجرای حکم توسط دانشگاه تلقی شده است، گفت: قاضی اعلام کرد که اگر حکم اجرا نشود، به دلیل عدم اجرای حکم قاضی، به رئیس دانشگاه انفصال از خدمت بدهیم. اما برخی از دانشگاه‌ها حکم دیوان عدالت اداری را اجرا کردند که دانشگاه تربیت مدرس یکی از ان‌ها بوده است و در نتیجه موردی برای صدور حکم انفصال از خدمت برای رئیس دانشگاه نیست.

وی یادآوری کرد: دانشگاه تربیت مدرس که در این موضوع از این دانشگاه اسم برده شده بود، یکی از این افراد در این دانشگاه جذب شده و در حال دریافت حقوق هم هست، اما، چون هنوز سازمان امور استخدامی شماره استخدامی به او نداده، برداشتش این بوده که نوع استخدامش ضعیف است و قاضی به موضوع این فرد وارد شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار