ارکستر سمفونیک تهران کنسرت آخر ماست اما کار آخر ما نیست

دسته ها: اخبار فرهنگی و هنری اخبار

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در حاشیه اجرای ارکستر سمفونیک تهران گفت: اگر ۳ سال قبل از انقلاب حمایتی که اکنون از من و ارکستر سمفونیک تهران می‌شود انجام می‌شد من هرگز ایران را ترک نمی‌کردم.

شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران اولین اجرا در برنامه پایانی خود در تالار وحدت و با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی انجام داد.

در برنامه شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران آثاری از آنتونین دورژاک و نیکولای ریموسکی کورساکوف را اجرا کرد. کنسرتو برای ویولون سل در سی‌مینور، اوپوس 104، اثر دورژاک و با همراهی الکساندر رودین و دیگری سوئیت سمفونی شهرزاد اثر کورساکوف برنامه‌هایی بودند که توسط ارکستر سمفونیک تهران و با رهبری علی رهبری اجرا گردید.

در پایان این برنامه علی رهبری به شرح فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران پرداخت.

وی در ابتدا گفت: اسفندماه سال 93 وقتی که من به ایران برگشتم و برنامه 4 ماهه را برای برگزاری کنسرت به بنیاد رودکی ارائه دادم بعضی‌ها انتقاد کردند و می‌گفتند که این کار شدنی نیست و نمی‌شود در ایران برنامه چند ماهه ارائه کرد اما ما امروز شاهد برگزاری هجدهمین کنسرت هستیم و همچنین 8 رسیتال هم برگزار کرده‌ایم. با بچه‌هایی که اکثرا با این قطعا هیچ آشنایی نداشتند و همگی ایرانی هستند. مهمتر اینکه تمام این برنامه‌ها را اجرا کردند و اگر از من بپرسید هر روز بهتر از گذشته نواخته‌ام.

رهبری در پاسخ به یک تماشاگر که با گلایه می‌گفت این بچه‌ها رها خواهند شد، افزود: هرگز این بچه‌ها رها نخواهند شد مگر اینکه ما را از ایران بیرون کنند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: 3 سال قبل از انقلاب که من تمام این امکانات را داشتم با دلخوری ایران را ترک کردم. در آن زمان اگر چنین شرایطی وجود داشت من می‌ماندم چون 8 سال قبل از انقلاب ما همین قطعه شهرزاد را با 100 نوازنده ایرانی، همین‌جا اجرا کردیم و اگر حمایت می‌شد من هرگز ایران را ترک نمی‌کردم. مثل الان که من ماندم و با حمایت بنیاد رودکی که شبانه‌روز مایه می‌گذارند به فعالیتم ادامه می‌دادم.

وی افزود: ما در طی این چند ماه کارهایی کردیم که می‌توانیم به آن افتخار کنیم. این کنسرت آخر ماست اما کار آخر ما نیست. هفته پیش من یک کنسرت جهانی در چین را رهبری کردم هماهنگ کردیم که هفته آینده در کنار آنها بنشینیم ما هم یک سمفونی اجرا کنیم آنها هم اجرا کنند. من ارکستر آنها را رهبری کنم و رهبر چینی هم ارکستر ما را رهبری کند. ما آنقدر جرات پیدا کرده‌ایم که با همین بچه‌های جوان جلوی حرفه‌ای‌هایی که با تجربه نیز هستند و به مراتب دستمزد بهتری هم می‌گیرند برنامه اجرا کنیم. از رسانه‌های جهانی می‌آیند و برنامه ما را پوشش می‌دهند امیدوارم که بچه‌ها کار خودشان را خوب انجام دهند چون آن مدیری که اینجا می‌آید به ما قول داده است که بچه‌ها را به اروپا و جاهای مختلف برای اجرای برنامه ببرد.

رهبری درباره تغییراتی که در کنسرت‌هایش انجام می‌دهد چنین توضیح داد: در هر کنسرتی که داشتیم من تغییرات را برای تماشاگران شرح داده‌ام. یک تغییر مهمی که در این برنامه داشتیم آقای بابک سولو را زدند ولی چیزی که قبلا در ایران رسم نبود اما الان هست این است که مثلا بهترین نوازنده ما آقای کیارس به ایشان گفتم که آیا اجازه می‌دهید این بار این جوان سولو باشند؟ ایشان هم گفتند که معلوم است که اجازه می‌دهم این یک کار تیمی و حرفه‌ای است و نکته جالب اینجاست که آقای کیارس فقط کنار بابک ننشسته بلکه آقای کیارس معلم ایشان هم بوده است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران سپس نوازنده هارت را به نزد خود فراخواند. هنگامی که نوازنده در کنار رهبر ارکستر قرار گرفت تماشاگران با دختربچه کوچک‌اندامی مواجه شدند. رهبری در معرفی این نوازنده نوجوان گفت هنگامی که ما می‌خواستیم کار خود را در ارکستر سمفونیک تهران شروع کنیم این نوازنده نوجوان را به ما معرفی کردند و خواستند که او را تست کنم. من او را دعوت کردم و او چندین قطعه برای من اجرا کرد. سپس از او خواستم که پاساژهای بالاتری را اجرا کنم در هنگام اجرا متوجه شدم که از انگشتان این دختربچه خون می‌چکد خواستم کارش را متوقف کند اما او قبول نکرد و اصرار به ادامه کار داشت. ما در اینجا با چنین نوازنده‌هایی کار می‌کنیم. این دختر با استعداد در حالیکه هرگز با ارکستر اجرا نداشته است فقط طی چند جلسه با ارکستر برای اجرا آماده شده است.

بعد از پایان سخنان رهبر ارکستر تهران طناز بیگی نوازنده 12 ساله هارت به شدت از سوی تماشاگران تشویق شد.

در پایان این برنامه مجددا قطعه کوتاهی از سوی ارکستر برای حاضرین اجرا شد.

اخبار فرهنگی و هنری اخبار