از ایجاد ۴ رشته جدید در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تا صدور احکام ۱۲۰ عضو جدید هیات علمی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن اعلام برنامه‌های سال‌تحصیلی جدید این دانشگاه، گفت: برای رسیدن به استاندارد مناسب کارگاه‌هایمان به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، اما هر سال حدود ۳۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داده می‌شود.

دکتر ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تجهیزات کارگاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: ما تابع اعتبارات سازمان برنامه و بودجه هستیم. معتقدیم برای رسیدن به استاندارد مناسب، به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم؛ اما هر سال حدود ۳۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داده می‌شود که پاسخگوی نیازهای کارگاهی و تجهیزاتی ما نیست.

وی اضافه کرد: ما در این زمینه تلاش می‌کنیم و امسال هم بنا داریم به نام طرح برند ملی سراغ بخش‌های خصوصی برویم، از کارگاه‌های متوسط، کوچک و بزرگ کشور دعوت کردیم تا کارگاه‌های ما را تجهیز کنند و هم خودشان و هم دانشجوهای ما استفاده کنند. از طریق ظرفیت‌های بخش خصوصی صنعت، مقداری از این کمبودها را جبران می‌کنیم، اما نیاز ما در جای خود باقی بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری ملی هستیم که مسئولان برنامه و بودجه نیز باید کمک کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص افزایش ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: امسال ظرفیت حدود ۱۸۰ هزار نفر را پیش‌بینی کردیم که ۱۲۰ هزار نفر کاردانی و بقیه کارشناسی پیوسته است. در دانشگاه ظرفیت‌سازی شده و تعداد جمعیت دانشگاه به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه «هر توسعه کمّی در دانشگاه فنی و حرفه‌‎ای وابسته به زیرساخت آن است»، تصریح کرد: ما خروجی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش را می‌گیریم، سال گذشته برای حدود ۹۰ درصد این خروجی‌‎ها در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ظرفیت ایجاد کردیم.

صالحی عمران در مورد نسبت دختران و پسران در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: مشکلی از نظر توسعه ظرفیت برای دختران و پسران نداریم. باید زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش متوسطه آموزش و پرورش توسعه پیدا کند که دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید آن را توسعه دهد. تقریبا حدود ۴۰ درصد ظرفیت ما مربوط به بانوان بوده و ۵۳ دانشگاه اختصاصی بانوان در سطح کشور داریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مورد استفاده دستگاه‌های مختلف از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ما برای دستگاه‌های دولتی دانشجو تربیت نمی‌کنیم، بلکه برای خوداشتغالی و کارآفرینی تربیت می‌کنیم. این دانشگاه پنجره کارآمدی است که هر دانشجویی می‌تواند خود را وارد حرفه و مشاغل خاصی در بخش خصوصی کند؛ این ایجاد خوداشتغالی است.

وی افزود: بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از فارغ‌التحصیلان ما که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر خواهند بود، استفاده کنند؛ اما اکثر آن‌ها وارد مشاغلی می‌شوند که خودشان ایجاد می‌کنند. اگر دستگاه‌ها نیازی داشته باشند باید مکاتبه کنند، ما نیز آماده همکاری هستیم. متاسفانه ارتباطات بین همه دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی ضعیف است، اما گاهی دستگاه‌ها  نامه داده و اعلام نیاز می‌کنند، ما نیز افرادی را به آن‌ها معرفی می‌کنیم که این رابطه نیازمند تقویت بیشتر است.

صالحی عمران در خصوص برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در سال جدید چند اتفاق تازه رخ می‌دهد؛ چهار رشته جدید شامل انیمیشن، حمل و نقل، معماری داخلی و مکاترونیک که دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و هنرستان آموزش و پرورش به تازگی از آنها فارغ‌التحصیل شدند، در دانشگاه ایجاد شده است.

وی افزود: ۳۸ کدرشته محل برای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فراهم کردیم و سرفصل‌های آن‌ها را نوشتیم که خبر خوبی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها بوده، افرادی که از چهار سال پیش وارد این رشته‌ها شدند و منتظر بودند، اکنون امکان ادامه تحصیل از مهرماه برای آن‌ها فراهم شده و تمام خروجی‌های این رشته‌ها می‌توانند جذب دانشگاه فنی و حرفه‌‎ای شوند.

صالحی عمران ادامه داد: احکام حدود ۱۲۰ نفر عضو هیات علمی جدید نیز در حال صدور است، آنها وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواهند شد که بخشی از کمبود هیات علمی و مربی‌های ما را پاسخ خواهد داد. در کنار این موارد رونمایی برنامه‌های درسی دوره کاردانی پیوسته را نیز خواهیم داشت. ۴۰ رشته کاردانی پیوسته داریم که سرفصل‌های آن طی ۱۵، ۲۰ سال گذشته تغییری نکرده که در ۷، ۸ ماه گذشته تغییر دادیم و دانشجوها امسال با سرفصل جدید تحصیل خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در این سرفصل‌ها رویکرد ما یادگیری، شغل، حرفه و مهارت است. بحث‌ها و درس‌‎های نظری و عملی جدید نیز در این سرفصل‌ها وجود دارد که می‌تواند به شغل و حرفه افراد بعد از فارغ‌التحصیلی کمک کند. در کنار این بحث‌ها، تکمیل کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت جدی مد نظر ما بوده و همه این سیاست‌ها و برنامه‌ها در راستای ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه جدی ما است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار