از ساماندهی مدارس غیرانتفاعی تا تعیین تکلیف ۱۰۰ هزار معلم غیررسمی/الزام دولت به ارائه لایحه رتبه بندی

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: آمار نیروهای غیررسمی در آموزش و پرورش حدود 100 هزار معلم برآورد شد که 10 درصد کل نیروهای آموزش و پرورش را تشکیل می‌‎دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا منادی سفیدان ضمن گرامیداشت دهم آذرماه سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس در تشریح عملکرد 6 ماهه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: کمیسیون آموزش با اولویت بندی مسائل و اهداف حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی و همچنین حوزه پژوهش و فناوری دستور کار خود را بر اساس این اولویت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

تأکید کمیسیون آموزش بر مهارت آموزی

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس توجه به حوزه مهارت یکی از اولویت‌هایی بود که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به آن توجه جدی داشت و در این راستا ضمن تصویب “لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور”  بر برگزاری نشست شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی برای ارتقای آموزش مهارتی تأکید داشت.

وی با بیان اینکه تلاش ما در کمیسیون بر این است که در حوزه آموزش مهارتی، دستگاه‎ها موانع قانونی نداشته باشند تا مهارت آموزی از سرفصل‌های اصلی آموزش در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد، اضافه کرد: لازم به ذکر است که “لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ” در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

اجرای قانون تعیین تکلیف نیروهای غیررسمی با نظارت مجلس

منادی سفیدان، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را یکی دیگر از اولویت‌های کمیسیون برشمرد و گفت: طی 6 ماهه گذشته در کمیسیون آموزش اقدامات مهمی در این حوزه صورت گرفت؛ نخستین کار نظارت بر اجرای دقیق قانون تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف برای معلمان تا پیش از سال 1391 بود که جذب این عزیزان با برگزاری آزمون برگزاری دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان آغاز شد.

پیگیری کمیسیون برای نیروهای پذیرفته نشده در آزمون استخدامی

وی ادامه داد: در مرحله برگزاری آزمون تعداد 24 هزار آموزشیار نهضت سواد آموزی در آزمون شرکت کردند که از این تعداد حدود 6 هزار نفر در آزمون پذیرفته نشدند که با تأکید کمیسیون مجوز لازم از سازمان امور استخدامی و اداری اخذ شده تا با این عزیزان که سابقه چندین ساله تدریس داشته، قطع همکاری صورت نگیرد و آن‌ها به صورت حق التدریس به همکاری با آموزش و پرورش ادامه دادند.

نیروهای غیررسمی حداقل 10 درصد از معلمان آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته طی 6 ماهه گذشته را تشکیل کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس برای ساماندهی تمام نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش برشمرد و اضافه کرد: طی جلسات متعددی که تشکیل شد، آمار نیروهای غیررسمی در آموزش و پرورش حدود 100 هزار معلم برآورد شد که 10 درصد کل نیروهای آموزش و پرورش را تشکیل می‌‎دهد و این کمیته مشترک نتایج کار خود را نهایتا طی هفته‌های آیند به کمیسیون ارائه خواهد کرد.

طرح کمیسیون برای انتقال مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال تحصیلی درباره ساماندهی مهدهای کودک، اضافه کرد: در این زمینه کمیسیون آموزش بلافاصله برای ساماندهی مهدهای کودک وارد عمل و  مقرر شد؛ مهدهای کودک از ذیل سازمان بهزیستی به آموزش و پرورش منتقل شوند و طرح این مهم نیز در حال حاضر در مسیر صحن علنی مجلس قرار دارد.

طرح کمیسیون برای ساماندهی مدارس غیرانتفاعی

وی یادآور شد: همچنین کمیسیون برای ساماندهی مدارس غیرانتفاعی نیز طرحی در دست تدوین دارد تا علاوه بر پایان یافتن تعارض منافع در این مدارس، نسبت به ساماندهی شهریه‌ها و تعیین تکلیف معلمان این مدارس، اقدامات قانونی صورت گیرد و ظلم به معلمان در این مدارس صورت نگیرد.

الزام دولت به ارائه لایحه رتبه بندی تا پیش از پایان سال

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، الزام دولت به ارائه لایحه رتبه بندی تا پیش از پایان سال و  اعمال مدرک دوم فرهنگیان در بودجه 1400 را از جمله اقدامات دیگر طی 6 ماه گذشته در کمیسیون آموزش برشمرد.

وی ادامه داد: طرح 15 ماده‌ای “جهش تولید دانش بنیان” نیز یکی دیگر از اقدامات مهم در کمیسیون آموزش است که با تغییر ساختار در نحوه مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی و افزایش سرمایه آن تا رقم قابل توجه 50 هزار میلیارد تومان، شرکت‌های دانش بنیان دچار تحول اساسی شوند.

منادی سفیدان افزود: همچنین با مصوبه کمیسیون آموزش به همه دانشگاه‌ها اجازه داده خواهد شد که با نظر هیأت امنای هر دانشگاه، سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری برای هر دانشگاه‌ تأسیس شود تا از این طریق افزایش سرمایه جدی برای دانشگاه‌ها صورت گیرد و این درآمد بر اساس اساسنامه تعریف شده صرف امور پژوهشی و اهداف علمی دانشگاه‌ها شود.

برگزاری کنکور با نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی  توسط کمیسیون آموزش

وی، یکی دیگر از اقدامات ویژه کمیسیون آموزش در حوزه نظارتی را پیگیری برای اجرای دقیق پروتکل‌ها در زمان برگزاری کنکور خواند و گفت: با مأموریتی که رئیس مجلس به کمیسیون آموزش داد، نشست‌هایی با حضور وزیر علوم و وزیر بهداشت و حتی وزیر ورزش برای برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکتری برگزار شد و نهایتا این آزمون‌ها با رعایت دقیق پروتکل‌ها با کمترین میزان تأخیر ممکن برگزار شد.

نامه کمیسیون به رئیس جمهور برای اختصاص سیم‌کارت رایگان کنترل شده

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: همچنین در زمینه آموزش مجازی نامه‌هایی از جانب کمیسیون آموزش به رئیس جمهور ارسال شد که از این طریق، نسبت به رایگان شدن حجم مصرفی اینترنت شبکه شاد، تهیه سیم کارت دانش آموزی کنترل شده و همچنین تهیه تبلت و تلفن همراه اقدامات مهمی صورت گرفت.

اعطای تسهیلات به حداقل 70 درصد از دانشجویان شهریه پرداز

وی ادامه داد: افزون بر این، برای حذف شهریه‌ دانشجویان شهریه‌پرداز نیز با استفاده از تسهیلات بانکی گام‌های مثبتی برداشته شد و در حال حاضر حدود 70 درصد از دانشجویان شهریه‌‌پرداز می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و پس از فراغت از تحصیل، شهریه خود را پرداخت کنند.

منادی سفیدان یادآور شد: همچنین در راستای وظایف نظارتی کمیسیون آموزش، تا کنون تعداد 47 فقره سئوال از وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون مطرح شده و وزرای مربوطه پاسخگوی سئولات وکلای ملت بوده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: کمیسیون اقدامات دیگری نیز در دستور کار خود دارد که این برنامه‌ها بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته به نوبت در دستور کار کمیسیون آموزش قرار خواهد گرفت و نتایج آن اطلاع رسانی می‌شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار