استارت آپ و عوامل موفقیت آن چیست؟ +انواع استارت آپ ها(قسمت اول)

دسته ها: مطالب آموزشی

استارت آپ و عوامل موفقیت آن چیست؟ +انواع استارت آپ ها()

در دنیای امروز استارت آپ ها یا همان کسب و کارها اینترنتی نقش مهم تری را در حل معضلات ریشه ای ایفا می کنند پس لازم است با آنها بیشتر آشنا شویم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای پیشرفته امروزه که همه نیازهای انسان با تکنولوژی و اینترنت آمیخته شده، استارت آپ ها نقش خاص تری ایفا می کنند. در نگاه کلی استارت آپ یا به عبارتی دیگر کسب و کارهای اینترنتی یک شرکت نوپا محسوب می شود که راه حلی جدید برای یک موضوع خاص و حل یک مشکل ارائه می دهد، هر چند موفقیت این کسب و کار تضمین شده نیست.

با نگاه دقیق تر به جوامع پیشرفته تر ، استارت آپ در فرهنگ عامیانه بیشتر با صنعت فناوری و تکنولوژی عجین شده است و بیشتر از گذشته اقتصاددان های بزرگ در مسیر پیشرفت این کسب و کار نوین با دادن ایده های اصولی اقتصادی و نگاه درآمدزایی، به پیشرفتش کمک شایانی می کنند.

از طرفی این روزها استارت آپ ها در فرهنگ نوین تری تعریف می شوند؛ برطرف کردن مشکلاتی که در نقاط کلیدی هر مجموعه ای وجود دارد و در صورت حل شدن تبدیل به تکیه گاه کل مجموعه خواهد شد.

آدورا چئونگ مدیر عامل کمپانی هوم جوی که در سال های اخیر به عنوان یکی از برترین استارت آپ های ایالت متحده آمریکا شناخته می شود در تعریف استارت آپ مفهوم جدیدی به بشر ارائه می دهد و می گوید: ایجاد یک استارت آپ یا تاسیس آن به معنی یک حرکت جدی برای جدا شدن از شرایط پایدار است تا به رشد برق آسایی برسد.

تا این مرحله استارت آپ با عنوان یک تجارت نوین که در قالب یک شرکت یا کمپانی موقت تعریف می شود، شناخته شده است. وقتی یک استارت آپ به مرحله پیشرفت و اوج خود می رسد دیگر از این رده خارج خواهد شد. با بررسی دقیق تر فعالیت و تولد استارت آپ های موفق میتوان به این نتیجه رسید که میانگین عمر یک استارت اپ به طور تقریبی سه سال بوده است و این کمپانی نوپا بعد از این مدت دیگر به عنوان استارت آپ شناخته نشده است.

افزایش درآمد بیش از 20 میلیون دلار، ایجاد دفاتر متعدد، تصاحب توسط شرکت های بزرگ و افزایش کارکنان به بیش از 80 نفر دلایل خروج کمپانی ها از استارت آپ بودن، است.

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت استارت آپ کسب و کار نوینی است که مشکلات مهمی را می تواند حل کند و فقط تا موقعی که از حالت نوین بودن خارج نشود به عنوان استارت آپ شناخته خواهد شد.
انواع استارت آپ ها

در مرحله بعد برای شناخت استارت آپ باید با انواع آن آشنا شد؛

در حال حاضر و بر اساس تعریف عامیانه، استیو بِلَنک، که در دهکده مشهور “سیلیکون” تجربه‌ی زیادی دارد و نویسنده‌ی وب‌گاه Xconomy است 5نوع از استارت آپ های موفق را معرفی می کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

استارت آپ و عوامل موفقیت آن چیست؟ +انواع استارت آپ ها()

*استارت آپ سبک زندگی،

استارت آپی محسوب می شود که با زندگی روزمره ما عجین شده است. به طور مثال شخصی که ماشین برقی برای تفریح خود در پارک، تهیه کرده است با ارائه آن به دیگران و دریافت مبلغی می تواند ماشین برقی خود را در سطح بالایی نگه دارد و تفریح بیشتری کند.

*کسب و کارهای کوچک

که معمولا یک خانواده مالک آن است و آن را اداره می‌کند و بیشتر برای تامین مخارج خانواده انجام می دهند.

*استارتاپ‌های گسترش‌پذیر

که سود و بازدهی بیشتری دارند و عموما به صورت خوشه‌های نوآور و خلاق با هم تشکیل گروه می‌دهند. به طوریکه چند ایده خوب در کنار هم یه ایده ناب تری را تشکیل می دهد.

*استارت آپ هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند؛

مثلا در حوزه مسکن، استارت آپی تهیه می شود که می تواند مشکل بنگاه های املاک را به سرعت حل کند. سازنده این استارت آپ هدفش فقط فروش این استارت آپ برای شرکت های بزرگ است.

*استارتاپ‌های اجتماعی

هم وجود دارند که هدفشان فقط کسب درآمد نیست و نگاهشان بیشتر دنبال تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای انسان ها است.

* شرکت‌های استارتاپ بزرگ؛

شرکت‌های بزرگ به دلیل تغییرات در سلسقه‌ی مشتری، فناوری‌های جدید، قانون‌گذاری، رقبای جدید و … مجبور هستند تا با ایفای برنامه های جدید و استارت آپ ها نوین در میدان رقابت حضور داشته باشند.

تا این جای کار با تعریف استارت آپ و انواع آن آشنا شدیم ، در گزارش بعدی به معرفی استارت آپ های موفق جهان در سال 2017 خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

مطالب آموزشی