استان خوزستان 6 هزار و 500پرستار کم دارد

دسته ها: اخبار استان اخبار

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز گفت: خوزستان برای رسیدن به استاندارد ملی در زمینه پرستار ، حداقل به 6 هزار و 500 پرستار نیاز دارد.
علیرضا کچ کوبان یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس استاندارد جهانی ، به ازای هر تخت بیمارستانی 2.5نفر پرستار تعریف شده که این رقم در ایران 1.5 نفر پرستار و در خوزستان 6 دهم درصد پرستار برای هر تخت بیمارستانی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 6 هزار و 500پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی مشغول هستند افزود: برای رسیدن به متوسط ایران به همین تعداد پرستار نیاز داریم.
رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز در ادامه با اشاره به اینکه شرایط برای جذب پرستاری در خوزستان وجود ندارد و عمده استخدام های پرستاران در استان به صورت شرکتی و با حداقل حقوق تعریف شده است.
افزود: این در حالی است که پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است و باید از مزایای متناسب با این شغل برخوردار و بهرم مند باشد.
کچ کوبان با تاکید بر اینکه هرگونه اهمال در به کاری گیری پرستاران در استان می تواند به سلامت جامعه آسیب جدی وارد کند افزد: استخدام شرکتی پرستاران و شرایط ناامن شغلی برای این قشر حساس که با جان بیماران سر و کار دارد به هیچ وجه درست نیست و انگیزه کاری پرستاران را کاهش می دهد.
رئیس هیان مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز در ادامه ، اجرا نشدن مصوبه های مربوط به مشاغل سخت و زیان آور ، فقدان امکانات رفاهی و عدم اجرای قانون بهره وری از چالش های پیش رو برای قشر پرستاران عنوان کرد و افزود: مهمترین خواسته پرستاران ، اجرای قانون و مصوباتی است که در مجلس به تصویب رسیده که متاسفانه به بهانه های مختلف اجرا نمی شوند.
کچ کوبان یکی از علل عدم بکارگیری پرستاران و بی رغبتی پرستاران برای اشتغال در مراکز بیمارستانی و درمانی را پرداختی ها کم و مزایای ناچیز عنوان کرد و افزود: تا زمانی که قانون در باره پرستاران اجرا نشود کمبود پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سالانه حدود15 تا 20هزار پرستار از مراکز آموزش عالی کشور فارغ التحصیل می شوند افزود: ب اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پرشکی حدود 200هزار پرستار در کشور کمبود داریم ولی در عین حال دانش آموخته رشته پرستاری به دلیل ناکافی بودن حقوق دریافتی و مزایا رغبتی به استخدام به صورت شرکتی در بیمارستان ها ندارند.

اخبار استان اخبار