استخدام قطعی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در انتظار تصویب مجلس

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

استخدام قطعی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در انتظار تصویب مجلس

استخدام قطعی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که طی دوسال گذشته در مصوباتی از سوی مجلس بر تعیین تکلیفشان تاکید شده بود اخیرا با تصویب یک فوریتی طرحی قوت گرفته است و 60 هزار آموزش دهنده نهضت سوادآموزی را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در مرداد ماه 94 و شهریورماه 95 دو مصوبه برای تعیین تکلیف و بکارگیری نیروهای حق التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی داشتند. اخیرا نمایندگان مجددا بر عملیاتی شدن دو مصوبه یادشده تاکید کردند و در روز 29 فروردین ماه امسال یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

بر این اساس در صورت موافقت مجلس با جزئیات این طرح دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت یک‌سال کلیه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون را و همچنین معلمین حق التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی را پس از گذراندن دوره های آموزشی بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. در این مصوبه جدید مجلس که چند روز قبل اعلام کرد بحث استخدام قطعی آموزش دهندگان مطرح شده است و ماده 17 دولت را موظف کرده افراد با طی دوره آموزشی شش ماهه بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدام شوند.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره می‌گوید: آنچه تحت عنوان موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین و تکلیف معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مطرح شده، در واقع تصریح به عملیاتی شدن دو مصوبه مجلس شورای اسلامی است که مردادماه 94 و شهریورماه 95 به تصویب رسیده است.

وی می‌افزاید: بر اساس این طرح که به عنوان ماده 17 مکرر از آن یاد شده است، دولت موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال تمام نیروهای حق التدریس مشمول قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین و تکلیف و قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین و تکلیف را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی حداکثر شش ماهه و بدون نیاز به برگزاری آزمون به استخدام آموزش و پرورش درآورد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بر اساس ماده واحده موسوم به قانون الحاق یک تبصره به ماده 17، وزارت متبوع موظف بود فقط مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب قانون الحاق در تبصره به ماده 17 در تاریخ 26 مهرماه 91 با آموزش و پرورش همکاری داشته اند را با توجه به رشته تحصیلی، دوره تحصیلی، نیاز منطقه ای و جنسیت به کارگیری کند عنوان می‌کند: چون این قانون همه واجدین شرایط را پوشش نداده بود لذا در شهریورماه 95 مجددا طی مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17، اصلاح و برای اجرا ابلاغ شد.

باقرزاده ادامه می‌دهد: بر اساس قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17، مشمولین تبدیل وضعیت، به چهار گروه افزایش یافت یعنی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و نیروهای حق التدریس غیر مستمر. این قانون تاکید دارد مشمولین متناسب با رشته، جنس و نیاز منطقه‌ای به عنوان حق التدریس تبدیل وضعیت می شوند و تبدیل وضعیت آن ها هم تعهدی برای استخدام نیست.

وی با بیان اینکه در واقع طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف که به عنوان ماده 17 مکرر نامیده شده است ترکیبی از دو قانون مصوب قبلی است می‌گوید: براساس این طرح دولت موظف است دو قانون را با شرایط جدید و حداکثر ظرف مدت یکسال اجرایی کند. آنچه از روح طرح پیشنهادی استنباط می شود این است که گروه های چهارگانه یعنی آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی که در فاصله سال های 79 تا پایان 91 با سوادآموزی همکاری کرده اند، مربیان پیش دبستانی که با ابلاغ آموزش و پرورش به کارگیری شده، همچنین نیروهای حق التدریس غیرمستمر و نیروهای خرید خدمات آموزشی که اطلاعات مربوط به آن ها در سیستم وجود دارد، مشمول تبدیل وضعیت و استخدام هستند و دولت موظف است ظرف یکسال همه آن ها را تبدیل وضعیت کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش می‌افزاید: فعلا فوریت طرح تصویب شده نه متن پیشنهادی، ابتدا در کمیسیون آموزش و تحقیقات و پس از طی روال قانونی در صحن علنی طرح خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار