استفاده از ظرفیت‌های فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

استفاده از ظرفیت‌های فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی

کارشناس حوزه کار معتقد است با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان کشاورزی، دولت باید برای استفاده از ظرفیت این سرمایه‌های عظیم برنامه‌ای اساسی داشته باشد.

علی اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه دانش آموختگان بسیاری در رشته‌های کشاورزی فارغ‌التحصیل شده‌اند اما به دلیل نبود بازار کار و آماده نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز در این بخش بیکار مانده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت باید برای این سرمایه عظیم چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کند و ظرفیت‌های بالقوه آنها را به کارگیرد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: یکی از علل پایین بودن اشتغال در بخش کشاورزی فقدان آب و منابع آبی است. متاسفانه در مقطعی به سمت کشت‌هایی روی آوردیم که نیازمند آب بود در حالی که وقتی آب نباشد، فعالیت در بخش کشاورزی رفته رفته کمتر می‌شود.

سیارمه با بیان اینکه باید تولید صیفی‌جات را کاهش دهیم و به سمت الگوهای کشت کم آب یا فاقد آب برویم، اظهار کرد: امروز بسیاری از کشورهای دنیا که در حوزه کشاورزی سرآمد و موفق هستند با مطالعه و تحقیق، توانسته‌اند نوع محصولات تولیدی و الگوهای کشت خود را تغییر بدهند و ما باید از این تجربیات استفاده کنیم و با توجه به بحران بی آبی در کشور باید در مناطقی که نیاز به آب فراوان دارد از کشت‌های غرق‌ آبی و در مناطقی که بدون آب است از کشت‌های قطره‌ای استفاده کنیم.

وی با اشاره به اشتغالزایی بالای بخش کشاورزی، گفت: باید از ایده‌ها و طرح‌های فارغ التحصیلان کشاورزی در زمینه‌های باغی و کشاورزی که با شرایط اقلیمی کشورمان همخوانی دارد استفاده کنیم و تولید محصولات کشاورزی را در داخل توسعه بدهیم و زمینه صادرات آن به کشورهای همسایه را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیش از نیاز بازار اعلام شده است. کارشناسان دلیل بیکاری این دسته فارغ التحصیلان را عدم آشنایی با فعالیت‌های کشاورزی، نبود زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های لازم و نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار عنوان می‌کنند.

بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار