استفاده از نیروهای تمدید طرحی به جای استخدام

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به کوتاهی وزارت بهداشت، درمان و آکوزش پزشکی در جذب نیروی پرستاری، یادآور شد:«اگر در بحران کرونا نیروی کافی پرستار وجود داشت، پیک‌های متعدد را با ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت‌تری می‌توانستیم مدیریت کنیم.»
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نظام پرستاری، محمودرضا ناصح گفت: مشکل کمبود نیروی پرستار قبل از کرونا نیز مطرح بوده و هنوز هم ادامه دارد. اگر در بحران کرونا نیروی کافی پرستار وجود داشت، پیک‌های متعدد را با ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت‌تری می‌توانستیم مدیریت کنیم.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ایرانشهر افزود: کمبود نیروی انسانی پرستار در مناطق محروم و مرزی کشور بیشتر حس می‌شود. این مناطق در آزمون استخدامی از سهمیه زیادی برخوردار نیستند؛ ضروری است، نسبت به افزایش ظرفیت استخدامی به مناطق محروم توجه ویژه‌ای شود.
وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان به جای استخدام پرستار از نیروهای تمدید طرحی، شرکتی و قراردادی برای خدمات پرستاری استفاده می‌کنند این موضوع باعث می‌شود سطح کیفیت خدمات پایین بیایند و پرستاران دچار بی‌انگیزگی شوند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه هنوز استان سیستان و بلوچستان یکی از ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمانی را در کل کشور دارد اما با همین زیرساخت‌های محدود موفق به کسب موفقیت‌های بزرگ در حوزه بهداشت و درمان، به خصوص مدیریت و کنترل بیماری کرونا شده‌ایم.
وی افزود: برخی بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی به جای استفاده از ظرفیت‌های قانونی استخدام پرستاران، دوره دوساله طرح فارغ التحصیلان پرستاری را تمدید با این ترفند حقوق آنان را پایمال و برنامه‌ای برای فرار از استخدام رسمی و جذب نیرو پرستاری است.
ناصح ادامه داد: تمدید طرح پرستاران اقدامی برای فرار از استخدام رسمی پرستاران است و باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان سال‌های طولانی را برای گذراندن دوران طرح سپری کنند و این باعث می‌شود از سن استخدام پرستاران بگذرد و نتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.
وی درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستارافزود: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود ۱۴ سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است متاسفانه عملیاتی شدن، ابلاغ و تدوین آئین نامه‌های آن سال‌ها طول کشید که عمدتا به تخصیص اعتبار و بودجه آن مربوطه بود.
ناصح ادامه داد: پس از فرمایش سال گذشته مقام معظم رهبری در روز پرستار درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خوشبختانه دولت و شورای عالی بیمه همراهی کردند، اوایل سال جاری مصوبات آن کامل شد و با ابلاغ معاون اول ریاست جمهوری کلید خورد. امیدواریم هرچه سریعتر در دولت جدید شاهد اجرایی شدن این قانون برای گروه پرستاری باشیم.
عضو شورای عالی نظام پرستاری در باره مهاجرت پرستاران بیان کرد: از زمان شیوع کرونا آمار مهاجرت در بین پرستاران به شدت افزایش پیدا کرده است. این افزایش آمار در شهرستانها زیاد نیست اما در استان‌های بزرگ و به ویژه شهر تهران، به دلیل ارتباط با شرکت‌های مهاجرتی بیشتر است و به خصوص پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، به دلیل مشکلات اقتصادی و حمایتی به شدت دنبال مهاجرت هستند.
وی گفت: در کشور آنقدر پتانسیل و ظرفیت وجود دارد که بتوانیم نیروهای متخصص و متعهد را حفظ کنیم سوال این است که چرا با وجود بی‌تفاوتی‌ها زمینه نارضایتی و مهاجرت پرستاران به خارج کشور فراهم می‌شود.
ناصح تصریح کرد: تنها راهکار کاهش مهاجرت پرستاران، استخدام رسمی، ترمیم حقوق پرستاران و اجرای طرح فوق العاده خاص است که دولت جدید باید به آن توجه کند. در صورت عملیاتی شدن وعده ها، درصد بالایی از مهاجرت‌ها کاهش می‌یابد.
در یکسال گذشته با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری حدود ۵۲ هزار مجوز استخدام پرستار در وزارت بهداشت صادر شد اما به علل مختلف تاکنون فقط حدود ۱۷ هزار نفر استخدام شده‌اند و استخدام حدود ۳۵ هزار نفر از پرستاران در مراحل مختلف گزینش به کندی پیش می‌رود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار