بکارگیری ۳۰ هزار نیروی حق‌التدریس در سال تحصیلی جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

استفاده از 50 هزار معلم حق‌التدریس در مهرماه امسال

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از بکارگیری ۳۲ هزار نیروی حق‌التدریس در سال تحصیلی جدید خبر داد.

اسفندیار چهاربند (رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علمی‌تر شدن سطح آزمون‌ استخدامی گفت: آزمون استخدامی شامل چهار بخش علمی، مصاحبه، معاینات پزشکی و در نهایت گزینش می‌شود. هر کدام از این مراحل برای هدفی خاص تعیین شده‌اند، به طور مثال آزمون علمی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های علمی فرد را مرتبط با رشته مورد نظر و نیز دانش شغل معلمی به ویژه ابعاد روانشناسی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که فرد در آزمون علمی شرکت و امتیازی را کسب کند، بر اساس آن امتیاز در صورتی که حد نصاب را کسب کند، وارد مرحله مصاحبه می‌شود.

او ادامه داد: در مصاحبه کشف شخصیت و هویت فرد مهم است که از طریق آزمون علمی امکان‌پذیر نیست و باید از طریق سوال و پرسش‌های پی در پی مشخص شود. مثل تاریخچه زندگی افراد، نوع علاقه و انگیزه‌شان که به شکل مصاحبه حضوری انجام می‌شود از این جهت این مصاحبه حضوری انجام می‌شود تا مشخص شود آیا این فرد علاقه، انگیزه و یا تعهد کافی را دارد یا خیر؟

چهاربند بیان کرد: آن چیزی که محور همه این چهار مساله است و در واقع علمی‌تر شدن آزمون‌ها را به دنبال دارد، روش‌ها و معیارهایی است که بر اساس آن آزمون، مصاحبه، معاینه و گزینش انجام می‌شود که باید منطبق با شایستگی‌های شغل معلمی باشد. هرچه این شایستگی‌ها با آن معیار‌هایی که برای آزمون انتخاب می‌کنند، تناسبش بیشتر باشد، این آزمون علمی‌تر محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به جبران کمبود معلم از طریق بکارگیری حق‌التدیسی‌ها گفت:‌ سال گذشته حدود ۶۰ هزار نیروی حق‌التدریس یا نیروی شاغل غیرموظف را به کار گرفتیم. امسال پیش‌بینی ما این است که این تعداد به عددی معادل ۹۰ هزار نفر برسد، یعنی ۳۰ هزار نفر دیگر را برای جبران کمبودها بکار می‌گیریم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش تصریح کرد: از طریق روش‌های مختلف مثل خرید خدمات یا افزایش ساعت تدریس معلمان شاغل غیرموظف (حق‌التدریس) کمبود نیرو را جبران می‌کنیم.

او افزود: سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر از معلمان رسمی به صورت حق‌التدریس نیز کار کردند که طبیعتا امسال این رقم افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن تلاش می‌کنیم با روش‌های دیگری برخی از کمبودهایمان را تامین کنیم، مثل برون سپاری در شاخه کار دانش از طریق سازمان فنی وحرفه‌ای که در این راستا حدود ۵۰ هزار دانش آموز به این مرکز اعزام خواهند شد. همچنین برون سپاری در جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و… نیز صورت خواهد گرفت.

چهاربند در پاسخ به این سوال که چه قانون و ضابطه‌ای برای بکار گیری نیروهای حق التدریس در نظر دارید، گفت: تنها مجوزی که به ما اجازه گرفتن حق التدریس آزاد را می‌دهد، مصوبه مجلس در سال ۹۴ و ۹۵ است، به این صورت که این افراد باید مدرک تحصیلی شان متناسب با رشته‌ای باشد که قرار است در آن جذب شوند، ضمن اینکه باید تمام مراحل گزینشی را طی کنند تا صلاحیت‌هایشان تایید شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پایان با اشاره به دانشجویان تربیت معلم که در مهرماه تدریس را آغاز می‌کنند، گفت: این‌ها فارغ‌التحصیل نیستند، اما بخش قابل توجهی از دروس معلمی را گذرانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این را باید بگویم که تدریس آنها اختیاری و داوطلبانه است، ضمن اینکه حتما باید واحدهای مورد نظر را گذرانده باشد تا وقتی که به کلاس وارد می‌شوند از یک آگاهی و مهارت نسبی برای کلاس‌داری برخوردار باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار