استقبال سرد از پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با گذشت هشت سال از عمر مصوبه کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو، ظرفیت پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی امسال به 518 هزار نفر رسیده است.

براین اساس ثبت نام برای پذیرش در تعدادی از رشته های مقطع کاردانی دوره روزانه دانشگاه های علوم پزشکی، رشته های تحصیلی موسسات آموزش عالی غیردولتی، مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور و پردیس های دانشگاهی دانشگاه تهران و صنعتی شریف در کیش از دوشنبه شروع شده و به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، با وجود ظرفیت 518 هزار و ۲۹۰ نفر برای ۱۷ هزار و ۵۰۸ رشته ـ محل، تا دیروز فقط 1986 نفر برای شرکت در گزینش براساس سوابق تحصیلی ثبت نام کرده اند.

آن طور که از شواهد پیداست با توجه به پایان مهلت ثبت نام در روز پنجشنبه هفتم دی ماه، تنها درصد پایینی از ظرفیت درنظرگرفته شده برای رشته های بدون کنکور پر می شود؛ اتفاقی که نشان می دهد این رشته ها بین متقاضیان ورود به دانشگاه ها خریداری ندارد.

مشاور عالی سازمان سنجش در این باره به جام جم می گوید: ظرفیت 518 هزار نفری عنوان شده، ظرفیتی است که توسط خود موسسات و دانشگاه ها به سازمان سنجش اعلام و صرفا برای رشته های بدون آزمون در نظر گرفته شده است. ظرفیت رشته هایی که براساس آزمون دانشجو می گیرند از این ظرفیت جداست.

حسین توکلی می گوید: به این دلیل ظرفیت بالایی برای این رشته ها در نظر گرفته شده که براساس مصوبه موجود، باید در جهتی حرکت شود که تعداد دانشجو در رشته های بدون آزمون بالاتر برود؛ یعنی هدف افزایش درصد پذیرش دانشجو در این رشته ها باتوجه به سیاست های اتخاذ شده است. هدف متولیان آموزش عالی کشورمان گرچه جذب حداکثری دانشجو در این رشته هاست اما بسیاری از کارشناسان آموزشی با تکیه بر استقبال سرد دانشجو ها از ثبت نام در این دانشگاه ها، از ناموفق بودن طرح جذب بدون کنکور دانشجو، خبر می دهند؛ شواهدی که نشان می دهد این طرح موردپسند جمعیت پشت کنکور مانده، نیست.

رشته های بدون خریدار

محمدمهدی نژادنوری، معاون سابق پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره دلایل این اتفاق به جام جم می گوید: بیشتر این ظرفیت ها در رشته های علوم انسانی و رشته هایی که بازار کار خوبی ندارد، تعریف شده است، درنتیجه افراد کمی به ثبت نام در این رشته های بدون آزمون علاقه مندند. دلیل این امر هم این است که سرمایه گذاری در رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه، هزینه بالاتری می خواهد.

در نتیجه بین رشته های بدون آزمون بیشتر رشته های علوم انسانی و رشته هایی که تجهیزات آزمایشگاهی خاصی نیاز نداشته و احتیاج به کارورزی ندارد، دیده می شود.

این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با اشاره به قانون حذف تدریجی کنکور می افزاید: از قدیم روی حذف آزمون کنکور بحث وجود داشت، از طرف دیگر آمار صندلی های خالی در دانشگاه ها به مرور بالاتر رفته و کار به جایی رسیده که عرضه از تقاضا پیش افتاده، ظرفیت بالای 500 هزار نفر هم دقیقا به همین دلیل تعیین شده است.

معاون سابق پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به دیگر معایب پذیرش بدون آزمون در دانشگاه ها می گوید: از آنجایی که بیشتر دانشجویان این رشته ها، پایه علمی ضعیف تری نسبت به دانشجوهایی که با آزمون وارد دانشگاه شده اند دارند، کیفیت آموزش ناخواسته پایین می آید چراکه استادان بالاجبار باید سطح علمی کلاس را پایین بیاورند تا دانشجوها بتوانند واحدها را بگذرانند، که همین مساله روی افت کیفیت آموزشی در این مراکز اثر می گذارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار