اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری تعاونی های خدماتی توزیع آب، برق و گاز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری تعاونی های خدماتی توزیع آب، برق و گاز

در حال حاضر بالغ بر۱۰۵۰ شرکت تعاونی در رشته خدمات توزیع آب، برق و گاز با عضویت ۲۰ هزار نفر و با سرمایه ۷۹.۹۹۸.۲۳۲هزار ریال و اشتغال زایی ۱۱هزار نفر در سامانه ثبتی وزارت تعاون به ثبت رسیده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بخش توزیع انرژی به لحاظ ماهیت شکلی و تاثیرگذاری مردمی، از بخشهای بسیار مهم خدماتی کشور است که در صورت ایجاد ساختاری توانمند و با مشارکت بخش تعاون می تواند در بهبود چرخه اقتصاد انرژی کشور نقش آفرینی جدی و موثری داشته باشد.

براساس گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، در حال حاضر بالغ بر 1050 شرکت تعاونی در رشته خدمات توزیع آب، برق و گاز با عضویت 20 هزار نفر و با سرمایه 79.998.232 هزار ریال و اشتغال زایی 11 هزار نفر در سامانه ثبتی وزارت تعاون به ثبت رسیده اند.

هدف از راه اندازی این طیف تعاونی ها، جلب و جذب مشارکت افراد کم درآمد در امور اقتصادی که منجر به همسویی و هم گرایی در ایجاد اشتغال مولد و پایدار و ارائه خدمات عادلانه و منصفانه مورد نیاز مردم و راه اندازی چرخ های تولید و خدمات است. در واقع کمک های متقابل، همبستگی و دقت ویژه در تخصیص بازارها، اینها اصول تعاون است که کارشان تولید و عرضه انرژی است. همچنین سود بدست آمده یا مجدداً سرمایه گذاری یا در قالب سود سهام یا تخفیف توزیع می شود. طرز فکری در این شرکتها وجود دارد که هنگام تصمیم گیرهای مهم پدیدار می شود.

این بخش از صنعت در یک قرن اخیر شاهد گسترده ترین تغییرات ساختاری بوده و از ساختاری کاملا خصوصی تا ساختاری کاملا دولتی را نیز تجربه کرده است. علیرغم اصلاحات و تغییرات متعدد ساختاری که در طول یک سده اخیر در بخش توزیع صنعت انرژی صورت گرفته است؛ متأسفانه نه تنها هیچ تحلیل مدونی در مورد دلایل موفقیت یا عدم توفیق عملکردی هر یک از ساختارهای قبلی صورت نگرفته؛ بلکه به نظر میرسد این تغییرات ساختاری بدون هیچ نقشه راه و یا راهبردی منطبق بر سیاستهای کلی کشور؛ ادامه نیز داشته باشد.

از آنجا که چشم انداز 20 ساله کشور با افق سال 1404 و منویات اصل 44 قانون اساسی؛ فصل الخطاب تمام برنامه های راهبردی در کشور است. تهیه و تدوین یک نقشه راه دقیق و واقعی می‌تواند پاسخگویی متناسبی برای بخش توزیع انرژی باشد که علیرغم وجود ظرفیتهای مناسب؛ با محدودیتهای زیادی از قبیل افزایش توقعات اجتماعی، پراکندگی و گستردگی تأسیسات، عملکرد غیراقتصادی، عدم سرمایه‌گذاری متناسب با نیاز واقعی بخش فوق، تلفات انرژی غیراستاندارد و عدم رشد تکنولوژیک و فنآوری و نرم افزاری متناسب با علم نوین جهانی، رشد فزاینده مصرف انرژی الکتریکی؛ فرآیندهای سیاسی مداخله کننده در تصمیم سازیهای صنعت توزیع انرژی و بحث کیفیت ارائه خدمات وصدها بحث دیگر، مواجه است.

به گفته مصطفایی مدیر واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، جهت گیری و هدف گذاری مناسب و با پشتیبانی لازم در نقشه راه فوق می‌تواند تصور اشتباه منشاء پولی و اعتباری داشتن وجود نارساییها در بخش توزیع را به تفکر استفاده بهینه از امکانات و سرمایه های موجود تبدیل کند و حضور موثر بخش غیر دولتی را در این بخش شاهد باشیم.

به نظر میرسد در آینده ای نزدیک امکان واگذاری ها به شکل کامل وجود نداشته باشد و با یک برنامه ریزی دقیق در چند مرحله، زیر ساخت های لازم برای مشارکت بخش غیردولتی فراهم کرد و اولین مرحله یا به صورت بلوکی کشوری یا در قالب بلوک های منطقه ای تا حدودی همسان شد؛ فرایند واگذاری شکل گیرد،( مشابه کشورآلمان) به هر حال برای اداره و مدیریت متوازن بخش توزیع انرژی؛ یک شرکت مدیریت و مهندسی توزیع به صورت سهامی با ساختاری مشابه شرکت بورس انرژی تشکیل و وظایف بنگاه داری بخش توزیع را با طی یک فرآیند منظم بر عهده گیرد.

لازم به اشاره است،‌از بخش توزیع در دهه هفتاد می توان به عنوان عنصر فراموش شده نام برده شد ولی این بخش طی دو دهه اخیر با تغییر نگرش ها طرفداران زیادی پیدا کرده است و هر روز شاهد تصمیمات جدیدی برای بخش توزیع انرژی هستیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار