اشتغالزایی ۸ هزار نفری در پروژه گاز بیدبلند خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرعامل بانک سپه از گشایش اعتبار یک میلیارد دلاری برای احداث پالایشگاه دوم گاز بید بلند خلیج فارس در بهبهان بزرگترین طرح سندیکایی نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای برجام، زمینه برای انجام فعالیت های بزرگ ارزی در کشور فراهم شده است.

«محمدکاظم چقازردی» در دیدار با مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند افزود: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، عضویت در اوپک، امکان تولید نفت با هزینه کمتر نسبت به بسیاری از رقبا از یک سو و دارا بودن تجربه و توان فنی داخلی که در سال ها تلاش برای خودکفایی در این صنعت به دست آمده از طرف دیگر سبب ایجاد مزیت نسبی برای کشور در این زمینه شده است.
وی اظهارکرد: در همین زمینه بانک سپه برای ایفای رسالت خود و کمک به توسعه اقتصادی کشور و همسو با سیاست های دولت مبنی بر توسعه صنایع مادر و همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت اقتصاد ملی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت های موجود داخلی، در برخی از پروژه های عظیم و ملی حضور موثر دارد.
چقازردی به تشریح تاریخچه طرح عظیم و مهم پالایشگاه گاز بیدبلند پرداخت و گفت: پس از تصویب طرح راهبردی پالایشگاه دوم بیدبلند در شورای اقتصاد، ساخت آن در استان خوزستان و در شهرستان بهبهان به دلیل داشتن توجیه فنی و اقتصادی موضوعیت یافت.
وی افزود: پس از مشخص شدن مجری پروژه یعنی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، این شرکت برای ساخت این پالایشگاه، درخواست خود برای تامین بخشی از هزینه های سرمایه گذاری به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را به بانک سپه ارائه داد.
به گفته چقازردی، بانک سپه عاملیت تامین مالی بزرگترین کنسرسیوم بانکی کشور را با حضور پنج بانک بزرگ کشور برعهده گرفت.
وی گفت: پس از توافق بانک های عضو کنسرسیوم (بانک های تجارت، ملت، پارسیان، صنعت و معدن با عاملیت بانک سپه) و در فرآیند بررسی طرح و احراز توجیه پذیری، با اعطای تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار موافقت و به دنبال آن گشایش اعتبار اسنادی عملیاتی شد.
رئیس هیات مدیره بانک سپه افزود: با طی شدن روند کار، امکان اجرای یکی از اثرگذارترین طرح های ملی فراهم شد که موجب رونق اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغالزایی در مناطق محروم، کم برخودار و کمتر توسعه یافته می شود.
وی اظهارکرد: اجرای این طرح علاوه بر آثار یادشده، سبب جلوگیری از هدررفت گازهای غنی چاه های نفت و گاز، جذب فن آوری به روز در صنعت نفت و گاز کشور، ارزش آفرینی، کسب درآمد ارزی (افزایش صادرات) و جلوگیری از افزایش آلایندگی زیست محیطی نیز خواهد شد.
مدیرعامل بانک سپه، اشتغالزایی این طرح را بیش از هشت هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در یکی از مناطق راهبردی کشور عنوان کرد و افزود: اجرایی شدن این طرح همسو با سیاست های کلان اقتصادی دولت تدبیر و امید و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، با بهره گیری از دانش و توانمندی حدود ۱۱۰ شرکت سازنده داخلی و استحصال ۵۶٫۵ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی فراهم شده است.
وی گفت: این پروژه علاوه بر تامین گاز خانگی و صادرات محصولات نفتی، خوراک صنایع پتروشیمی (مرسوم به پتروشیمی خط اتیلن دنا) را تامین خواهد کرد.
چقازردی، از دیگر نتایج اجرایی شدن این پروژه مهم را شکوفایی اقتصادی، اشتغال پایدار، محرومیت زدایی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: همکاری بین بانک سپه و شرکت پالایش گاز بیدبلند در این پروژه مهم و ملی بسیار ارزشمند است به همین دلیل موفقیت حاصل شده در گشایش اعتبار یک میلیارد دلاری پروژه یادشده در کوتاهترین زمان ممکن را به نظام بانکی و همچنین حوزه نفت و گاز کشور تبریک می گویم.
چقازردی با یادآوری اینکه بانک سپه در حوزه های راهبردی و زیربنایی کشور همچون نفت، سیمان و … ورود پیدا کرده است، اظهارکرد: با کمک بانک سپه امکان ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت در کشور با ایجاد مخازن لازم فراهم می شود.
رئیس هیات مدیره بانک سپه ادامه داد: حضور بانک سپه در بخش های نیروگاهی، شرکت های سرمایه گذاری، کارگزاری و هلدینگ ها و نظایر آن بخشی از آثار و فعالیت ارزی و اعتباری این بانک است.
وی درباره انعقاد قرارداد با صندوق توسعه ملی نیز یادآورشد: در سه سال اخیر از نظر حجم قرارداد با صندوق توسعه ملی، بانک سپه بیش از ۱۰ میلیارد دلار قرارداد با این صندوق منعقد کرده است.
رئیس هیات مدیره بانک سپه در ارتباط با فعالیت شعب خارج از کشور این بانک نیز گفت: بانک بین المللی لندن نیز به تارگت ۲ متصل شده و در فاز عملیاتی است.
به گفته چقازردی، همچنین شعبه فرانکفورت این بانک وارد فاز اجرایی شده و همه فعالیت های ارزی را انجام می دهد؛ فعالیت شعبه رم و پاریس نیز در عرصه بین المللی به خوبی در حال فعالیت است.
وی ابراز امیدواری کرد که پروژه گاز بیدبلند طبق برنامه زمان بندی منظم به پایان برسد و همه حوزه های بالادستی و پایین دستی از این پروژه عظیم منتفع شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار