اشتغال 4 تا 8 هزار تبعه خارجی غیرمجاز در خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اشتغال 4 تا 8 هزار تبعه خارجی غیرمجاز در خوزستان

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان گفت: جمعیت اتباع خارجی غیر مجاز شاغل در خوزستان در طول سال بین چهار هزار تا هشت هزار نفر متغیر است.

حمید سیلاوی دوشنبه بیان کرد: در 10 ماهه امسال سه هزار نفر از اتباع خارجی غیر مجاز که در استان مشغول به کار بودند شناسایی و دستگیر شدند و به کشور خود برگشت داده شدند .
وی بیشترین تعداد اتباع غیرمجاز شاغل در استان را از کشورهای افغانستان و عراق عنوان کرد و افزود: این اتباع بیشتر کارگران ساختمانی و یا در کارگاه های تولیدی هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان درادامه بیان کرد: به کارفرماها اخطار می دهیم که اتباع خارجی غیر مجاز را به کار نگیرند، قانون برای به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز مشخص است و درصورت انجام روند قانونی و شرایطی که وجود دارد منع قانونی برای به کارگیری اتباع خارجی نیست.

سیلاوی با اشاره به نحوه جریمه کارفرمایانی که اتباع خارجی غیرمجاز را به کار می گیرند افزود: هر کارفرمایی که به صورت غیرقانونی اتباع خارجی غیر مجاز به را به کاربگیرد پنج برابر متوسط حقوقی که به کارگر در هر روز پرداخت می کند جریمه می شود و ممکن است پروانه تولیدی و یا صنعتی وی نیز باطل شود.

وی گفت: اگر کارفرما قصد به کارگیری اتباع خارجی را دارد می تواند از راه قانونی این افراد را جذب کند.

برخورد با کارفرمایان متخلف

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان درادامه بیان کرد: در ابتدا به کارفرمایانی که به صورت غیر قانونی از اتباع غیر مجاز به کار گیری میکنند اخطار داده می شود و در صورت بی توجهی به اخطار با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

وی گفت: طبق قانون کارفرمایان از به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز و بدون پروانه کار منع شده اند ما هم در پی کاهش اشتغال و کاهش تولید نیستیم اما در صورتی که کارفرما با این اداره کل همکاری نداشته باشد مجبور به برخورد هستیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان از تشکیل یک شعبه رسیدگی مربوط به جرائم اتباع خارجی در دادگستری استان اشاره کرد و بیان کرد: راه اندازی این شعبه موثر بوده است و بازرسی ها برای کنترل واحدهای تولیدی و صنعتی و ساخت و ساز در حال انجام است.

سیلاوی با اشاره به مشکلاتی که در بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز وجود دارد عنوان کرد: از جمله این مشکلات انتقال ارز است ، گردش مالی باید در کشور حفظ شود، تبعه غیر مجاز همانطور که غیر مجاز وارد کشور می شود خروج نقدینگی از کشور نیز به صورت غیر مجاز انجام می شود.
وی اظهار کرد: دولت نیاز به درآمد دارد یکی ازمنابع درآمدی دولت بحث مالیات و عوارض است، با بکارگیری تبعه خارجی غیر مجاز نه تنها حق و حقوق دولت پرداخت نمی شود اگر حادثه ای برای تبعه خارجی رخ دهد کارفرما متحمل ضرر زیادی خواهد شد، کارفرما چون از مجرای قانون تبعه خارجی را به کار نگرفته است امکان بیمه کردن آن را ندارد ودر صورت حادثه برای کارگر باید هزینه زیادی را پرداخت کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان درادامه بیان کرد: درصورت تخلف کارفرما باید پاسخگوی علت جذب تبعه خارجی غیر مجاز و پرداخت خسارت شود.

سه هزار و 600 اتباع خارجی مجاز مشغول به کاردر واحدهای تولیدی و صنعتی خوزستان

سیلاوی افزود: بر اساس قانون کار کارفرمایی که از اتباع خارجی بدون پروانه کار استفاده می کند اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان بازرسی از محل کار و در صورت مشاهده تخلف، جریمه صادر می کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان افزود: در 10 ماهه امسال 500 مورد بازرسی انجام گرفته است که 36 پرونده به دادگاه ارجاع داده شد و در این مدت کارفرمایان متخلف 27 میلیارد ریال جریمه شدند.

وی گفت: در مواردی که تبعه خارجی دارای تخصص و یا سرمایه باشد و یا پروانه کار داشته باشد امکان کار کردن در استان را دارد ، در بعضی موارد تبعه خارجی که دارای دانش و تکنولوژی است -که در استان وجود ندارد-مجوز کار در استان را دریافت می کند.

اشتغال تبعه خارجی از 56 کشور جهان در خوزستان

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان بیان کرد: بیشترین تبعه خارجی مشغول به کار در خوزستان از کشور چین است و از پنج قاره نیز در استان مشغول به کار هستند.

سیلاوی عنوان کرد: تعداد این افراد بر اساس چارت سازمانی متغیر است، بر اساس جمعیت یک شرکت و سازمان تعداد جذب اتباع خارجی شناور است.

اتباع چین و روسیه بیشترین متقاضی کار در خوزستان

سیلاوی درادامه اضافه کرد: با توجه به وضعیت بیکاری در استان و کشور بخش حصوصی و دولتی در تلاش هستند که فرصت شغلی برای هر ایرانی ایجاد شود ویکی از مضرات به کارگیری اتباع خارجی این است که فرصت های شغلی برای فرد ایرانی از بین می رود و با ازبین رفتن فرصت شغلی مسائل سیاسی و اجتماعی و امنیتی و بیکاری را در پی دارد.

وی گفت: هر چقدر اشتغال وجود داشته باشد میزان جرائم کم می شود و امنیت برای کارفرما هم ایجاد می شود.

اشتغال اتباع خارجی به شرط انتقال دانش و تکنولوژی

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان بیان کرد: بر اساس قانون امکان اشتغال اتباع خارجی در صورت انتقال دانش و تکنولوژی و داشتن سرمایه و پروانه کار است، در صورت داشتن این شرایط مسیر برای کار اتباع خارجی باز است.

وی گفت: هیات های فنی اشتغال در استان ها برای بررسی اشتغال اتباع خارجی راه اندازی شده است و هر واحد تولیدی و صنعتی که تقاضای کار متخصصان اتباع خارجی را بکند با بررسی در این هیات فنی نیاز آنها تامین می شود.

سیلاوی اظهار کرد: البته این موافقت در شرایط خاص انجام می شود و در شرایطی امکان پذیر است که تبعه خارجی امکان انتقال تکنولوژی و دانش و آموزش به نیروهای ایرانی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مواردی به کارگیری تبعه خارجی با دانش می تواند کمک زیادی به تولید و اشتغال داشته باشد عنوان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی که دانش لازم را نداشتند جذب تبعه خارجی دارای دانش و با تکنولوژی روز دنیا به انتقال دانش به آن واحد صنعتی کمک کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی بعد از اینکه اتباع خارجی آمدند و انتقال تکنولوژی انجام گرفت نیازی به حضور تبعه خارجی نبود.

هشت هزار نفر تبعه عراقی و 2 هزار و 500 نفر تبعه افغانستانی که مقیم استان هستند.

بعد از پاکستان در منطقه دومین کشور پذیرنده جمعیت خارجی هستیم.

اتباع خارجی از پنج دسته تشکیل شده اند که گروه اول شامل اتباع مهاجر و پناهنده که در حقیقت بیشترین تعداداتباع خارجی هستند.

گروه دوم اتباع خارجی شاغل که با مجوز و با توجه به نیاز واحدهای تولیدی در واحدهای تولیدی و صنعتی شاغل هستند.

گروه سوم اتباعی هستند که در قالب توریست و گردشگر وارد می شوند.

گروه چهارم اتباع خارجی غیر مجاز و غیر قانونی است که بیشترین صدمات را به کشور وارد می کند.

گروه پنجم اتباع خارجی بازدید کنندگان و هیات های سیاسی و اقتصادی هستند که وارد خوزستان و کشور می شوند و امسال بیشترین ورود هیات های خارجی در حوزه اقتصادی بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار