اصرار نمایندگان برای استخدام حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی/ به این گروه نیازی نداریم

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

اصرار نمایندگان برای استخدام حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی/ به این گروه نیازی نداریم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ما موافق تعطیلات زمستانی مدارس هستیم به شرط آنکه اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم گفت: اگر مجلس قانونش را تغییر دهد و ما بتوانیم تاریخ شروع مدارس را به شهریور بیاوریم، می‌توانیم تعطیلات زمستانی هم داشته باشیم که مزایایی هم دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با اشاره به سندتحول بنیادین گفت: تحول جدی در اجرای سند از منظر کیفی این بود که برنامه ها را بر مبنای ساحت‌های شش گانه تعریف کردیم گفت: ماموریت آموزش و پرورش این است که برنامه‌های خود را بر مبنای ساحت های شش گانه تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آموزش و پرورشی باشیم که زمینه رشد بچه ها را در زمینه شش ساحت تربیتی فراهم کند، درباره مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: افراد متخصصی به میدان آمدند و تلاش کردند از این طرح دفاع کنند و محیط مدارس را آرام بخش و به دور از استرس کنند. این مصوبه تاثیر خود را بر نوع نگاه به کلاس درس و مدرسه گذاشته است. هرچند رئیس جمهور تاملاتی در این زمینه داشتند که بعد از مذاکراتی که با مشاوران ایشان داشتیم در نهایت مصوبه‌ای ابلاغ شد که آن را ملاحظه کردید و قرار شد مدارس سمپاد پابرجا بمانند اما آزمون‌ها حذف شوند.

نویدادهم ادامه داد: نگاه ما حرکت به سمت نشاط آفرینی در مدرسه است. حرف اصلی این مصوبه، مدارس سمپاد نبود بلکه به آنجا کشیده شد و جهت گیری اصلی حذف آزمون های زائد بود. اصلی ترین آزمونی که امیدواریم بتوانیم حذف آن را عملیاتی کنیم کنکور است. سالهاست فریاد می زنیم کنکور مخل فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است.

تغییر شیوه گزینش دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه تغییر این شیوه گزینش امکان پذیر است و می‌شود فقط دانشگاه‌های پرمتقاضی آزمون داشته باشند گفت: موافق هستیم که باید دست مافیای کنکور را قطع کرد و در بستری علمی و کارشناسی برنامه‌ریزی و سیاست گذاری کرد که امیدواریم در وزارت علوم با انجام مطالعات علمی دقیق روش بهتری را جایگزین کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تعداد روزهای آموزشی، تاریخ بازگشایی مدارس و تعطیلات زمستانی مدارس عنوان کرد: زمان آموزش از جمله مولفه‌های اصلی تعلیم و تربیت است. چند تعبیر از زمان آموزش وجود دارد، زمان شروع و پایان سال تحصیلی، تعداد روزهایی که دانش آموز در یک هفته به مدرسه می رود و همچنین زنگ کلاسی را تحت عنوان ساعات آموزشی نام می برند. در دوره ابتدایی پیش بینی کردیم دانش آموز ۹۰۰ساعت در مدرسه حضور داشته باشد که از میانگین حضور دانش آموزان کشورهای منطقه بالاتر هم هست اما تعطیلات ناخواسته به دلایلی چون آلودگی هوا آسیب می زند.

نویدادهم افزود: یکی از راههای برون رفت از این مشکل که بر اساس مطالعات به آن رسیدیم کوتاه کردن تعطیلات تابستانی است که به نظر ما تعطیلات تابستان توجیه علمی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی و سیاسی ندارد. پیشنهاداتی داشتیم و از مجلس خواستیم اختیار تنظیم ابتدا و انتهای سال تحصیلی را به دولت و آموزش و پرورش بسپارند که به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه می‌شد ساعت شروع مدارس را بر حسب تقسیم بندی استانها به چهار اقلیم شناور می‌کردیم گفت: ما موافق تغییر این تعطیلات هستیم به شرط آنکه اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم. اگر مجلس قانونش را تغییر دهد و ما بتوانیم تاریخ شروع مدارس را به شهریور بیاوریم می‌توانیم تعطیلات زمستانی هم داشته باشیم که مزایایی هم دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به زیرگروه ساماندهی نیروی انسانی اظهار کرد: امیدواریم در یک بازه چندساله نیروی انسانی را ساماندهی کنیم. با نابسامانی در این حوزه روبرو هستیم که اصلاح آن زمان نیاز دارد. به عنوان مثال یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد بکارگیری نیروی پیش دبستانی و حق التدریس است.

نمایندگان اصرار به استخدام حق التدریس‌ها و مربیان پیش دبستانی دارند/ به این گروه نیازی نداریم

وی افزود: نمایندگان طبق مصوبه اخیر اصرار به استخدام حق التدریس ها و مربیان پیش دبستانی دارند، اما ما بارها اعلام کردیم به این گروه نیاز نداریم، ما به دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان نیاز داریم در حالی که این ها معلم دوره ابتدایی می‌شوند. ما به معلمانی در مناطق دور نیاز داریم در حالی که بخشی از آنها ساکن تهران هستند.

طرح رتبه‌بندی معلمان به زودی به دولت ارسال می‌شود
قانون مدیریت خدمات کشوری پاسخگوی معلمان نیست

نویدادهم درباره طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی برای تنظیم طرح رتبه‌بندی داشتیم. این طرح اکنون تنظیم شده و به اتمام رسیده و لایحه مربوطه نیز آماده شده که در آینده نزدیک به دولت ارسال می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: پیش بینی شده افرادی که بر اساس شاخص های مربوط به رتبه‌های بالاتر می‌روند دریافتی بیشتری هم داشته باشند. کلیت و نقشه راه اکنون مشخص است و اگر تامین اعتبار صورت گیرد اجرایی می‌شود. قانون مدیریت خدمات کشوری نیز پاسخگوی معلمان نیست و باید بازنگری شود.

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار کرد: دولت و مجلس این قانون را تصویب کردند و برای آموزش و پرورش هم ساری و جاری است. اگر بنده هم شامل شوم استقبال می‌کنم.

تقاضای چندانی برای آموزش زبانی غیر از انگلیسی وجود ندارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تدریس زبان‌های خارجی در مدارس نیز گفت: مصوبه آموزش زبان در شورای عالی، مصوبه‌ای مترقی است. اجازه دادیم برای آموزش چندین زبان برنامه ریزی شود اما مشکل تقاضا است. تقاضایی وجود ندارد و حتی کانون زبان هم اکنون این ظرفیت را دارد اما
از ۳۲۴ هزار زبان آموز خود، ۳۲۰ هزار نفر زبان انگلیسی فرا می‌گیرند و چهار هزار نفر زبانهای دیگر.

نویدادهم افزود: درباره زبان‌های قومی نیز طبق قانون اساسی زبان رسمی آموزش، فارسی است اما ادبیات زبانهای قومی را می توانیم در مدارس داشته باشیم. بستر لازم را فراهم آوردیم و مشکل قانونی نداریم و باید شرایط اجرا فراهم شود.

وی درباره سیاست کاهش تنوع مدارس نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش همین موضوع است و حل آن نیازمند مشارکت اصحاب رسانه نیز هست. هر کدام از مدارس موجود را بخواهیم دست بزنیم مدافعان و مخالفانی دارد و این که مدافعان همراه شوند نیازمند فرهنگ سازی است.

نویدادهم افزود: جامعه باید پذیرای تحول جدی شود که کاهش تنوع رخ دهد و به سمتی برویم که دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی بیشتر نداشته باشیم.
بستر این امر اکنون مهیا نیست و با وجود انکه توجیه کارشناسی دارد اما بستر اجتماعی آن در حال حاضر مساعد نیست.

کوتاه بودن فاصله بین امتحانات و کنکور در سال تحصیلی آینده

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تعداد دروس امتحان نهایی در سال آینده نیز عنوان کرد: چند جلسه در کمیسیون های ذیربط و شورای عالی مباحثی را داشتیم اما به دلیل پیچیدگی موضوع هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده که یک علت آن به کنکور برمی‌گردد. سال آینده به دلیل فاصله کوتاه بین امتحانات و کنکور فشار مضاعفی به بچه ها وارد می‌شود و امید است در جلسه آینده بتوانیم در این باره تصمیم بگیریم.

به گزارش ایسنا، نوید ادهم با بیان اینکه ما سال پرتلاشی را پشت سر گذاشتیم گفت: کمیسیون‌های ما جلسات متعددی تا ۲۸ جلسه برگزار کرده‌اند. موضوعاتی که در دستور کار ما قرار می گیرد یا به درخواست رئیس جمهور یا شخص وزیر و یا هشت نفر از اعضاست.

وی افزود: در کمیسیون‌های هشت گانه ما بین ۱۵ تا ۲۰ عضو متخصص حضور دارند هستند. سال گذشته چند مصوبه مهم داشتیم که اتمام تصویب سه زیر نظام باقیمانده سند تحول بنیادین از این جمله است. زیر نظام منابع مالی و منابع انسانی به تازگی به تصویب رسیده است و اکنون می دانیم باید مبتنی بر چه رویکروهایی حرکت کنیم و حالا باید زیرنظام ها عملیاتی شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین و اهداف دوره‌های تحصیلی که پیشتر مصوبه سال ۷۹ بود، دوباره مورد بازخوانی و بازنگری قرار گرفت گفت: بر اساس فرمتی که شورا در اختیار سازمان پژوهش قرار داد، برای نهایی کردن آنها در کتاب های درسی نیز کارهای کارشناسی صورت گرفت.

به گفته وی در سال ۱۳۷۹، ۳۰۲ هدف مصوب برای دوره های مختلف آموزشی داشتیم که امسال به ۶۷ هدف تقلیل یافت و فراوانی اهداف را که اجرایی کردن آنها غیرعملی بود را کاهش دادیم. در دوره ابتدایی ۹۵ هدف داشتیم که اکنون به ۲۹ هدف تقلیل یافته، در متوسطه اول از 105 به ۱۸ هدف و در متوسطه دوم از ۱۰۲ هدف به ۱۹ هدف رسیدیم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار