اعتراض کانون استادان دانشگاه آزاد به روحانی/ بیش از 30 درصد از رشته محل های ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد حذف شده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اعتراض کانون استادان دانشگاه آزاد به روحانی/ بیش از 30 درصد از رشته محل های ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد حذف شده است

کانون استادان دانشگاه آزاد با توجه به حذف ۳۰ درصد رشته محل های کارشناسی ارشد این دانشگاه در کنکور کارشناسی ارشد از رئیس جمهور درخواست رسیدگی کردند.
به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، در بیانیه کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رئیس جمهور آمده است:

«با عرض تبریک فرارسیدن عید فطر عیدالله الاکبر محضر مبارک حضرت مستطاب عالی به استحضار می رساند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اقدامی غیر منتظره و خلاف اصول بدیهی و مسلم رایج در امر آموزش عالی به حذف بیش از ۳۰ درصد از رشته محل های ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اقدام کرده است.

این اقدام به زبان ساده یعنی اینکه در آغاز سال تحصیلی آینده درصدی زیاد از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مجالی برای تدریس نخواهند داشت و دانشگاه نیز بر اثر کمتر پذیرش کردن دانشجو به دلیل حذف بسیاری از رشته ها توان پرداخت حقوق و مزایای استادان و کارکنان خود را از دست خواهد داد.

نکته تاسف بار و شگفت انگیز ماجرا آنجاست‌که رشته هایی را از دانشگاه آزاد حذف کرده اند که بعضا چند استادیار تمام‌ وقت در آنها سالهاست به نام هیات علمی تمام وقت فعالیت دارند و متاسفانه همین رشته ها را به دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور و غیره سپرده اند که حتی یک نفر هیات علمی در آن رشته ها یافت نمی شود.

با کمال تاسف به نظر می رسد علیرغم تاکیدات مستمر جناب عالی آنچه در حال رخ دادن است از مدار خارج کردن توان و ظرفیت این دانشگاه برآمده از درون‌ آرمانهای انقلاب اسلامی و نهایتا سرگردان شدن دهها هزار نیروی مفید و پرتوان و کوشا و محقق است که با اندکی سهل انگاری می تواند استاد دانشگاه را عملا بیکار و سرگردان سازد که طبعا نظام اسلامی نخواهد توانست در برابر این مساله و معضل کنار بنشیند و آن را لاینحل بگذارد.

حضرت عالی به نیکی استحضار دارید که دانشگاه آزاد اسلامی به رغم بر دوش کشیدن پنجاه درصد بار سنگین آموزش عالی و پژوهش دانشگاهی با تحمل بسیاری از تبعیض های ناروا مانند اختلاف فاحش حقوق بین دریافتی خود و همکاران دولتی و محروم ماندن از امتیازات قانونی ای که وزارت علوم می تواند در اختیار بگذارد و استنکاف کرده است دم برنیاورده اند و نجیبانه و فروتنانه در خدمت نظام اسلامی و پشتیبان دولت کریمه بوده اند و هستند.

اما مع الاسف اکنون و به ویژه پس از پیروزی غرور آفرین جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری و در آستانه تشکیل دولت دوازدهم احتمالا با کج رفتاری و بد سلیقگی برخی مدیران‌ میانی وزارت علوم‌ که با دریغ بسیار برخی از آنان سهامدار دانشگاه های غیر انتفاعی هستند فضایی سراسر ناامیدی و دلهره برای قشر فرهیخته دانشگاهی فراهم شده است که به هیچ روی متناسب به اصول اسلامی و اهداف آرمانی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

آنچه بیشتر مایه تحیر و تاسف برادران و دوستداران شما در این دانشگاه است نادیده گرفته شدن توان علمی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجو و ارجاع دانشجوی جوان به موسساتی است که بعضا کمترین شباهت را با دانشگاه ندارند.

پیشنهاد می کند وزارت‌ علوم شاخص ها وملاک های برتری یک موسسه گمنام غیر انتفاعی را با هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد مقایسه و اعلام کند تا روشن شود که بر اساس کدام مصلحت سنجی و کم لطفی و احیانا تسویه حساب سیاسی ظرفیت چند ساله ارشد یک واحد دانشگاه آزاد را حذف و به موسسات غیرانتفاعی سپرده اند.

همه نگرانی ما علاوه بر در معرض تهدید بودن معیشت مان، افزایش هزینه ای است که از این بابت به واسطه نگرانی ها و اعتراضات و… به نظام اسلامی تحمیل می شود که انتظار داریم حضرت عالی با درایت و تدبیر خویش به ماجرا ورود فرمایید و اجازه ندهید با چنین شگردهای مرموزانه و یاس آفرین و با خالی ماندن ظرفیت های اصیل آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی بار بیشتری از هزینه های جاری و ستادی بر دوش دولت در اوضاع خطیر کنونی قرار گیرد.

اجازه ندهند بخشی از فرهیختگان ایران اسلامی که عمده آنان موید سیاست های دولت تدبیر و امید هستند و به حسن ظن و دلسوزی شخص حضرت عالی اعتماد دارند و جوانی خویش را تقدیم دانشگاه متبوع خویش کرده اند با نگرانی و پریشانی به استقبال سال تحصیلی جدید بروند.

امید است چون همیشه با تدبیر آگاهانه و دلسوزانه مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی ایران این معضل بالقوه بحران ساز و اثرگذار که معیشت و زندگی صدها هزار نفر اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را تهدید می کند به زودی حل و فصل شود.

از خداوند تبارک و تعالی دوام توفیق و سربلندی حضرت عالی را در خدمت به اسلام عزیز و ایران گرامی خواستار است.»

این بیانیه اعتراضی به نمایندگی از ۱۰۷ هزار کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به امضا رسیده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار