اعضای باند زورگیری در تهران دستگیر شدند

دسته ها: اخبار

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پلیس آگاهی تهران بزرگ، ۲۴ دیماه امسال فردی با مراجعه به کلانتری عباس آباد به مأموران اعلام کرد که کیف دستی اش حاوی مبلغ ۱۵ میلیون تومان وجه نقد، توسط سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ به سرقت رفته است.

پرونده در پایگاه سوم پلیس آگاهی

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کیف قاپی» و به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه هفت تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مالباخته

مالباخته پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: برای دریافت پول به شعبه بانک خیابان مطهری مراجعه و مبلغ ۱۵ میلیون تومان وجه نقد دریافت کردم. پس از دریافت پول، تمامی آنها را در داخل کیف دستی قرار داده و بلافاصله به محل پارک خودرو مراجعه کرده، کیف را در زیر صندلی راننده قرار داده و حرکت کردم.

وی افزود: هنوز مسافت زیادی از بانک فاصله نگرفته بودم که متوجه پنچری یکی از لاستیک های ماشین شدم. برای تعویض لاستیک مجبور به توقف شدم اما زمانیکه مشغول تعویض لاستیک ماشین بودم، ناگهان متوجه شکستن شیشه سمت راننده شدم قبل از آنکه موفق به انجام هر کاری برای جلوگیری از سرقت کیف بشوم، سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت، کیف حاوی پول ها را برداشته و به سرعت از محل متواری شدند.

شناسایی سرقت های مشابه

با توجه به شیوه و شگرد استفاده شده در سرقت، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که مالباخته به شیوه «زاغ زنی» مورد شناسایی قرار گرفته و گروهی از سارقان، پس از تعقیب مالباخته و پنچر کردن خودرو اقدام به سرقت کیف از داخل خودرو کرده اند.

با توجه به شیوه و شگرد سرقت، کارآگاهان با بررسی پرونده سرقت های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که به شیوه «زاغ زنی» شناسایی و پس از خروج از شعبات بانکی شهر تهران، به شیوه زورگیری و یا کیف قاپی مورد سرقت قرار گرفته بودند.

یکی از مالباختگان که از ناحیه هر دو دست مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته بود، پس از حضور در پایگاه سوم آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: ۲۶ مهرماه به شعبه بانک سه راه آذری رفته و مبلغ ۵ میلیون تومان پول نقد دریافت کردم. با قرار دادن پول ها در داخل کیسه پلاستیکی که آنرا یکی از مشتریان بانک داده بود، از شعبه خارج شدم در داخل یکی از کوچه ها ، ناگهان دو دستگاه موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ مسیر حرکتم را مسدود کرده و با تهدید چاقو خواستند تا کیسه حاوی پول را از من بگیرند. قصد مقاومت در برابر آنها را داشتم و حتی خودم را بر رو کیسه حاوی پول ها انداختم اما دو ترک نشین موتورسیکلت ها، با چاقو و قمه به من حمله ور شده و پس از زدن چاقو به هر دو دستم، کیسه حاوی پول ها را برداشته و از محل دور شدند.

شناسایی زاغ زن سابقه دار

در ادامه رسیدگی به پرونده و با بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته شعبات مختلف بانکی، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه سرقت به شیوه زاغ زنی بنام «سعید . ش» (۳۵ ساله) شدند که پیش از این به اتهام عضویت در گروه های سرقت به شیوه کیف قاپی و زورگیری، بارها (هشت فقره و از سال ۷۸ تاکنون) دستگیر و روانه زندان شده و آخرین سابقه دستگیری وی ۸ آذر سال گذشته باز می گشت که پس از تأمین قرار وثیقه، از زندان آزاد شده بود.

یکی از مالباختگان که سارقان اقدام به سرقت کیسه پلاستیکی حاوی مبلغ ۵ میلیون تومان از وی کرده بوند، پس از شناسایی تصویر «سعید» به کارآگاهان گفت: این همان شخصی است که در داخل بانک با دادن کیسه پلاستیکی مشکی از من درخواست کرد تا برای احتیاط، پول های خود را در داخل کیسه قرار داده تا مانع از رؤیت آنها توسط سارقان احتمالی شوم.

با توجه به اظهارات مشابه تعداد دیگری از شکات و مالباختگان مشخص شد که سعید پس از شناسایی سوژه سرقت، اقدام به دادن کیسه پلاستیکی به تعدادی از آنها کرده تا سایر اعضای گروه با مشاهده و شناسایی فرد مورد نظر (مالباخته)، وی را تعقیب و سرانجام وجوه نقد همراهش را سرقت کنند.

شناسایی و دستگیری اعضای باند

با بررسی سوابق «سعید» که نشان از عضویت وی در گروه های مختلف زورگیری، کیف قاپی و سرقت های مسلحانه داشت، کارآگاهان با هدف شناسایی سایر همدستان سعید و اعضای گروه سارقان، مراقبت پلیسی این مجرم سابقه دار و حرفه ای را در دستور کار قرار داده و طی چندین ماه اقدامات پلیسی موفق به شناسایی تعداد دیگری از مجرمین سابقه دار در زمینه ارتکاب جرایم مرتبط با سرقت به شیوه و شگردهای مختلف کیف قاپی، زورگیری، جرایم مرتبط با موادمخدر و شدند.

سایر اعضای گروه عبارتند از :

«غلامحسین .د» – ۵۲ ساله – ۱۸ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۶۱

«غلامرضا .د» – ۴۵ ساله – ۱۶ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۶۸

«حسین» – ۴۰ ساله – ۱۴ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۷۶

«جواد» – ۳۹ ساله – ۸ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۷۱

«فرزاد» – ۳۷ ساله – ۶ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۷۳

«مجید» – ۳۰ ساله – ۵ سابقه دستیگری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۷۸

«فرزین» – ۵۳ ساله – ۴ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : سال ۱۳۷۳

«ابوالفضل» – ۳۰ ساله – ۳ سابقه دستگیری – اولین سابقه دستگیری : از سال ۱۳۶۸

با شناسایی هویت و مخفیگاه تمامی اعضای گروه در مناطق شهرجدید اندیشه، دولت آباد، تهرانپارس، خیابان ۱۷ شهریور، میدان خراسان، بلوار ابوذر، خیابان طیب و مجیدیه شمالی، دستگیری همزمان تمامی اعضای گروه در دستور کار قرار گرفت و سرانجام تمامی متهمان در چند عملیات همزمان، در مخفیگاه هایشان دستگیر، تعداد ۴ موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ استفاده شده در سرقت ها توقیف و تمامی متهمان برای انجام تحقیقات به پایگاه سوم پلیس آگاهی منتقل شدند.

اعتراف به ده ها فقره کیف قاپی

با توجه به دلایل و شواهد بدست آمده و شناسایی متهمین از سوی تعدادی از مالباختگان ، متهمین که چاره ای جز اعتراف نداشتند در جریان باز جویی ها به دهها فقره سرقت در مناطق مختلف تهران بویژه در خیابان مطهری، میدان توحید، سهروردی، رسالت، تهرانپارس، سه راه آذری ، چهاردانگه، یافت آباد، دولت آباد، ونک اعتراف کردند.

سه عضو اصلی گروه بنام های غلامحسین، سعید و مجید نیز در ادامه تحقیقات به دهها فقره سرقت های مشابه در سایر شهرهای کشور اعتراف کرده و عنوان داشتند:موتورسیکلت ها را با دو دستگاه وانت پیکان که برای جابجایی آسان موتور تجهیز شده بودند ، به سایر شهرها و استان های کشور برده و پس از انجام سرقت های خود در سایر شهرهای کشور مجددا به تهران باز می گشتیم که با توجه به اعترافات این متهمان، تعداد دو دستگاه پیکان وانت نیز از آنها کشف و توقیف شد.

این متهمان در خصوص دیگر نقاط محل انجام سرقت های خود در سایر شهرهای کشور نیز اعتراف کردند که در شهرهای کاشان، قم، یزد، شاهرود، گرگان، گنبد کاووس و همچنین شهرهای حاشیه تهران به ویژه اسلامشهر، کرج، پاکدشت، شهرری و سایر شهرهای کشور اقدام به سرقت های مشابه کرده اند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اعتراف صریح متهمین به ده ها فقره سرقت به شیوه زاغ زنی از مراکز اقتصادی و مالی بویژه شعبات مختلف بانکی در سطح کشور و انجام سرقت ها به شیوه پنچری خودروها و یا زورگیری، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی برای تمامی این گروه از سارقان صادر و برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته اند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان گفت: از تمامی شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته اند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهمین و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان سهروردی شمالی – خیابان خرمشهر – میدان نیلوفر مراجعه کنند.

اخبار