افتتاح دانشکده نفت دانشگاه شهید چمران تا مهر 99

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی زیادی در خوزستان وجود دارد اما به نظرم دانشگاه شهید چمران مطابق با این ظرفیت‌ها حرکت نکرده است.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، غلامحسین خواجه در نشست خبری روز (15 مردادماه) عنوان کرد: در دو سه سال گذشته توانستیم تمرکز خود را روی این مساله بگذاریم که دانشگاه صاحب رشته‌هایی در زمینه نفت و گاز باشد. راه‌اندازی دانشکده نفت و گاز نیز در دانشگاه مصوب شده است. ساختمان این دانشکده نیز در حال ساخت است و بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این دانشکده حداکثر تا مهرماه سال 99 افتتاح خواهد شد. رشته‌های این دانشکده نیز از سال 97 در دانشگاه در حال ایجاد شدن هستند و در حال جذب اعضای هیات علمی در این زمینه نیز هستیم.

وی افزود: برای جبران این عقب‌افتادگی دانشگاه، با وجود اینکه سیاست وزارت علوم بر محدود کردن ساختارها است نه توسعه آن‌ها، ما در چند سال اخیر توانستیم هر ساله مجوز اخذ یک دانشکده جدید را اخذ کنیم. در 26 تیرماه امسال نیز مجوز راه‌اندازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را اخذ کردیم. دانشگاه شهید چمران باید این دانشکده را از مدت‌ها پیش می‌داشت. دانشکده عمران و معماری ما نیز افتتاح شده است اما این دانشکده با مشکلاتی در تجهیز مواجه بود که با حل این مشکل، این دانشکده از مهر امسال فعالیت خود را آغاز می‌کند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: همچنین به دنبال تاسیس دانشکده باستان‌شناسی در شوش هستیم. امسال برای این دانشکده اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است. با توجه به وضعیت کشور، دیگر به این راحتی مجوز کار عمرانی داده نمی‌شود. با این وجود این دانشکده تنها دانشکده‌ای بود که در سال 98 به آن ردیف بودجه اختصاص پیدا کرد. کلنگ‌زنی این دانشکده نیز در شوش در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع انجام شده است. در رشته باستان‌شناسی نیز در دانشگاه در حال جذب اعضای هیات علمی هستیم. در هفته گذشته نیز در این رشته دو نفر را جذب کردیم.

لزوم تغییر شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

خواجه درخصوص رتبه دانشگاه شهید چمران اهواز در میان دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: رتبه‌بندی ISC که در دانشگاه انجام می‌شود، هر سه سال یک بار انجام می‌شود. به طور مثال ارزیابی سال‌های 92، 93 و 94 در سال 96 اعلام می‌شود. در سالی که من دانشگاه را تحویل گرفتم، رتبه دانشگاه 21 بود. در سال 96 رتبه ما 26 بود و در سال 97 که نتایج ارزیابی سال‌های 93، 94 و 95 اعلام شد، رتبه دانشگاه بین 16 تا 20 اعلام شد، این نوع اعلام رتبه، یعنی تعدادی دانشگاه با یکدیگر در یک رده قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم که این رتبه باز هم ارتقا پیدا خواهد کرد. رتبه بندی که در کشور انجام می‌شود بر اساس مقالات ارائه شده از سوی دانشگاه است و حدود 45 درصد امتیازاتی که در رتبه بندی دانشگاه‌ها تاثیر دارند، مربوط به مقالات چاپ شده از سوی دانشگاه‌ها است، در حالی که صرفا مقاله نوشتن دردی از ما دوا نمی‌کند. رسالت دانشگاه این است که به جامعه خدمات دهد و مشکلی از جامعه را حل کند، در حالی که خدماتی که دانشگاه‌ها در حوزه صنعت، کشاورزی و… به جامعه ارائه می‌دهند امتیاز چندانی در رتبه‌بندی ندارد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان‌کرد: این مساله موجب می‌شود دانشگاه‌ها به جای اینکه به سمت حل مشکلات صنعت بروند، به سمت نوشتن مقاله بروند. مقاله نوشتن بد نیست اما نباید دانشگاه‌ها را تنها به سمت نوشتن مقاله هدایت کنیم. باید به دانشگاهی که مشکلی از جامعه را حل می‌کند، امتیاز بیشتری دهیم. علی‌رغم اینکه وزارت علوم تاکید فراوانی بر این مساله دارد که دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه بروند، متاسفانه وقتی در رتبه‌بندی‌ها، بیشتر به مقالات اهمیت داده می‌شود، این مساله خود به خود دانشگاه‌ها را ناچار می‌کند که به سمت ترویج مقاله نوشتن پیش بروند. دانشگاهی که بتواند مشکلات جامعه‌ را حل کند، موفق عمل کرده است.

خواجه تصریح کرد: در زمانی در سال 94، ارتباط دانشگاه با صنعت نفت کشور صفر بوده است. از سال 95 به بعد حجم قراردادهای پژوهشی که با صنعت نفت داریم تا این لحظه، بالغ بر 114 میلیارد تومان است. پروژه‌هایی که از صنعت نفت گرفتیم تا این لحظه پروژه‌های مهمی است که مشکلات صنعت نفت را حل می‌کند. ساخت پمپ‌های سر چاهی که وزارت نفت در سال 95 به مناقصه گذاشت و ما مثل یک شرکت در این مناقصه شرکت کردیم و ما تنها دانشگاهی بودیم که در این مناقصه برنده شدیم. این پمپ‌ها ساخته و در چاه‌ها نصب شدند. در تمام پروژه‌هایی که در آن سال واگذار شد، به گفته مسئولان دانشکده نفت، تنها جایی که صد درصد موفق بوده، دانشگاه شهید چمران بوده است. من می‌توانم ادعا کنم شاید هیچ دانشگاهی این حجم قرارداد پژوهشی را با نفت نداشته باشد.

وی گفت: در صورتی که ما در ارتباط با نفت خیلی دیر کار خود را شروع کردیم. با اعتمادی که نفت به خاطر این پروژه به دانشگاه دارد، در حال واگذاری پروژه‌های دیگری به دانشگاه است. امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها بتوانیم وابستگی صنعت نفت را به خارج از کشور کمتر کنیم. ارتباطات خوبی نیز با شهرداری داریم و در حال انجام کارهای خوبی با آن‌ها هستیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار