افزایش سهم اشتغال در بخش خدمات

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش سهم اشتغال در بخش خدمات

مهمترین اخبار هفته جاری به اشتغالزایی ۳۶۶۷ نفری تعاونی‌ها در آبان‌ماه، ایجاد تعاونی‌های دانشگاهی برای فارغ التحصیلان و افزایش سهم اشتغال در بخش خدمات اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین برنامه وزراتخانه متبوع خود در سال ۱۳۹۷ را ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا نرخ بیکاری را کاهش بدهیم و به همین منظور باید ایجاد شغل کنیم. اشتغال نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری است و پاشیدن پول شغل ایجاد نمی کند .

ربیعی با بیان اینکه میزان اشتغال در بخش خدمات از ۴۶ درصد به ۶۰ درصد رسیده است، گفت: سهم خدمات مولد از اشتغال تقریباً از سال ۱۳۹۲ به بعد افزایش پیدا کرده هر چند در برخی از بخشها مانند صنعت و کشاورزی این سهم کمتر شده ولی در جای دیگری بالاتر آمده است که این امر نشان می‌دهد در خدمات زمینه‌های شغلی زیادی داریم.

وی با تاکید بر مهارت آموزی ایرانیان، ‌افزود: ایرانیان باید مهارت بیشتری بیاموزند و زمینه آموزش مهارت نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شعار هر ایرانی یک مهارت در نظرگرفته شده است.

امضای تفاهم نامه همکاری میان اتاق تعاون ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار از دیگر رویدادهای این هفته بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه، تعاونی‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعاونی‌های اشتغال با همکاری بخش تعاون و دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود.

آنطور که بهمن عبدالهی – رئیس اتاق تعاون ایران – گفته ۸۵ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت قرار دارد و از باقی مانده اقتصاد کشور که ۲۰ درصد است، سهم بخش تعاون رقمی در حدود ۸ درصد و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

عبدالهی با بیان اینکه تعاونی‌ها در بیش از ۱۱۰ رشته اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات، ‌ مسکن و دانش بنیان فعالیت دارند، پیشنهاد کرد تعاونی‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعاونی‌های اشتغال با همکاری بخش تعاون و دانشگاه آزاد ایجاد شود.

این هفته همایش تعاون راه سوم اقتصاد برگزار شد و معاون رفاه وزیر کار با نقد عملکرد بانکها گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تنها ۱۲ درصد ایرانیان می‌توانند از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند و دسترسی دهک‌های ثروتمند جامعه به این تسهیلات سه برابر دهک‌های پایین است.

احمد میدری با بیان اینکه خود تعاونی‌ها باید برای حل مشکلاتشان اقدام کنند، تاکید کرد: تا زمانی که شفافیت در سیستم‌های حسابرسی، انتخاباتی و درونی تعاونی‌ها وجود نداشته باشد این بخش کارآمد نمی‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال از برگزاری یک گردهمایی با حضور یکی از تعاونی‌های بزرگ لبنیات هند طی روزهای آینده خبر داد.

ایجاد ۲۱۴ تعاونی با اشتغالزایی ۳۶۶۷ نفر در آبان ماه امسال از دیگر خبرهای این هفته بود.

بر اساس اعلام سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت کار، در آبان ماه امسال، ۲۱۴ تعاونی و یک اتحادیه در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

تعداد اعضای کل تعاونی‌ها ۴۹۳۰ نفر و تعداد فرصتهای شغلی ۳۶۶۷ نفر بوده است.

استان فارس با تعداد ۳۹ تعاونی بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده مربوط به فعالیتهای “کشاورزی”، ” مستغلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار” است. بیشترین فرصت شغلی نیز متعلق به تعاونی‌های کشاورزی با ۱۴۲۴ نفر بوده است.

در هفته‌ای که گذشت هزینه تمدید پروانه کار اتباع افغانستان و عراق برای مدت یکسال ۲۵۸ هزار و۷۰۰ تومان و صدور پروانه کار ۳۶۰ هزار تومان اعلام شد.

آنطور که مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفته کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه کار یا دارای پروانه کار منقضی را به کارگماری کنند یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار قید شده بکارگماری کنند برابر ماده ۱۸۱ قانون کار، مرتکب جرم شده و به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار