افزایش سهم اشتغال روستایی به ۲۵ درصد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سهم اشتغال روستایی در حال حاضر به ۲۵ درصد افزایش یافته است، گفت: تا پایان دولت ۹۰ درصد روستاها گازرسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌ ربیعی امروز در همایش ملی «صندوق‌های خُرد محلی» که به مناسبت روز جهانی زن روستایی در حال برگزاری است، اظهار داشت: ما نیازمند گفت‌وگوی بیشتر درباره فقر هستیم چرا که فقرا در دورانی مانند رشد اقتصادی یا دوره تحریم، زحمات بیشتری را متحمل می‌شوند و اگر از دهک‌های پایین در این شرایط مراقبت نکنیم، زندگی دشواری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر جوایز نوبل به کسانی اهدا می‌شود که درباره فقر مطالعه کرده‌اند، گفت: سیاستگذاری‌های معطوف به فقرزدایی باید مداوم باشد که ما در دولت تدبیر و امید، این سیاست را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت‌ یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام داده است، افزود: در زمینه بهبود و تقویت زیرساخت‌های روستایی اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شده از جمله اینکه تا پایان دولت بیش از ۹۰ درصد روستاها دارای گاز می‌شوند. همچنین در زمینه برق تا پایان دولت  روستاها بالای ۱۰ خانوار را پاسخگو خواهیم بود.

ربیعی گفت: درباره آب آشامیدنی هنوز راه طولانی در پیش داریم اما هر هفته چند روستا را تحت پوشش اب آشامیدنی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید به منظور فقرزدایی، توانمندسازی را انتخاب کردیم، افزود: هدفگذاری ما در این زمینه جوامع محلی بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به رغم فشار و تلخی که بر زندگی مردم وارد است، ما نخواستیم این مسائل و فشارهای ناشی از دوران تحریم را مطرح و کام جامعه را تلخ کنیم، تصریح کرد: دولت ۱۸ ماه تلخ این فشارها را تحمل کرده است و خوشبختانه در بیش از ۲۰ ماه آینده شرایط رو به بهبود خواهد بود.

ارزش دفترچه بیمه روستاییان چهار برابر شد

ربیعی با بیان اینکه دولت در بحث فقر زیرساختی، اقدامات بزرگی انجام داد، افزود: در حوزه فقر سلامت اقدامات خوبی انجام شد و ارزش دفترچه بیمه روستاییان را در مرحله اول، چهار برابر افزایش دادیم و در مراحل بعدی، این رشد بیشتر بود؛ اینها اقداماتی است که نشد بیان شود و بلندگویی‌ هم نداریم که این مسائل را بیان کند.

وی اضافه کرد: در بحث فقر آموزش نیز اقداماتی انجام شده و در حال انجام است. در این راستا تا سال ۱۴۰۰ مدارس با سازه‌های پایین و مدارس با بخاری نفتی تمام خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست‌های درست مبتنی بر درآمدزایی از طریق ایجاد اشتغال در روستاها، یکی از راهکارهای فقرزدایی است، اظهار داشت: ۱۸۰۰ صندوق خرد محلی در روستاها، ۱۸ صندوق در شهرستان‌ها و ۱ صندوق در استان کردستان ایجاد شده که سرمایه این صندوق‌ها ۶۰ میلیارد تومان است.

ربیعی ادامه داد: ما در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان جنوبی و شمالی باید در این زمینه تبعیض مثبت قائل شویم.

تاسیس ۱۰ هزار صندوق اعتباری خودیار در استانها

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد ۳۰۰۰ گروه ۱۵ نفره به عنوان گروه‌های «خودیار» تشکیل داده‌اند، گفت: بیش از ۱۰ هزار صندوق اعتباری خرد توسط نیروهای خودیار در استان‌ها ایجاد شده است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: باید در این زمینه به سمت ایجاد پنجره واحد برویم و این منابع باید هم‌افزایی ایجاد کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه میانگین سهم اشتغال روستایی در سال‌های گذشته ۰.۳ درصد بوده است، گفت: امروز سهم اشتغال روستایی به ۲۵ درصد رسیده و ۱۹۰ هزار شغل در روستاها ایجاد شده که سهم زنان روستایی ۴۰ درصد است.

به گفته وی، از مجموع اشتغال‌های ایجاد شده نیز سهم زنان ۳۷ درصد بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظام بانکی نمی‌تواند تأمین مالی خُرد کند، ادامه داد: باید از صندوق‌های خرد محلی در این زمینه بهره برد و اقدام به ایجاد این صندوق‌ها کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در صندوق‌های کارآفرینی، عدم برگشت در وام‌های ۱۵ تا ۱۰۰ میلیونی، صفر بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار