افزایش ظرفیت جذب هیئت علمی بانوان به ۳۸ درصد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش ظرفیت جذب هیئت علمی بانوان به ۳۸ درصد

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ظرفیت جذب هیئت علمی بانوان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دولت تدبیر و امید از ۱۲ به ۳۸ درصد خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا رضوان طلب اظهار داشت: از سال ۱۳۸۴ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۴۵۴۶ پرونده متقاضیان جذب پیمانی از دانشگاه‌ها برای تأیید نهایی به وزارت علوم ارجاع شده است که صرفاً ۴۹۶ مورد از آن در وزارت متبوع تائید نگردیده و طبق این آمار ۹۸ درصد موارد تأیید شده است.

وی در پاسخ به پرسشی «درخصوص میزان استقلال دانشگاه‌ها در مسئله جذب» اظهار داشت: کنشگر اصلی و قطعی جذب اعضای هیئت علمی، دانشگاه‌ها هستند که اعلام نیاز می‌کنند و صلاحیت‌ها را به‌صورت ورود ماهوی تعیین می‌کنند. وزارت علوم صلاحیت‌ها را بررسی نمی‌کند بلکه صحت کار دانشگاه‌ها و انطباق آن را بر موازین و بر آیین وحدت رویه بررسی می‌کند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم افزود: انتخاب اعضای هیئت علمی باید صرفاً بر اساس شاخص‌های علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی برای منصب استادی صورت گیرد؛ این شاخص‌ها حتی در بخش صلاحیت‌های عمومی، تعاریف بین‌المللی دارد و مورد وفاق همه دانشگاه‌های جهان است. وزارت علوم دخالت در کار تشخیص صلاحیت‌ها نمی‌کند ولی حق نظارت، در مدل مدیریتی جهانی برای رده ستادی همه‌جا محفوظ است.

وی درخصوص اینکه چه مرجعی باید به دادخواهی داوطلبان رسیدگی کند، تصریح کرد: در قانون، حق نظارتی که برای وزارت علوم پیش‌بینی‌شده است، به منظور دادخواهی و رسیدگی به شکایت و اعمال وحدت رویه و تقسیم عادلانه فرصت‌هاست.

دکتر رضوان طلب در پاسخ به سئوالی درخصوص «مدت زمان دوره رسیدگی به درخواست متقاضیان عضویت هیئت علمی» گفت: از شهریورماه سال ۱۳۹۴ کلیه فرایندهای جذب بر اساس سامانه انجام می‌شود و همه مراحل شامل توقف‌های منطبق با جدول زمانی مجاز در آن به‌صورت سبز و توقف‌های مازاد بر جدول زمانی نیز بارنگ قرمز در آن نمایش داده می‌شود.

به گفته دکتر رضوان‌طلب، کل دوره رسیدگی پس از فراخوان جذب ۴.۵ ماه تعیین‌شده است که ۳ماه دوره رسیدگی در دانشگاه‌ها و ۱.۵ ماه در وزارت علوم است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین دوره رسیدگی در دانشگاه‌ها در مورد ۴۲۵۹ پرونده که در سال ۱۳۹۶ به آنان ارجاع شده است؛ برحسب آمار دقیق سامانه ۲۶۵ روز بوده است و میانگین توقف همین پرونده‌ها در وزارت علوم ۳۵ روز بوده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم درخصوص روند پاسخ به اعتراض‌های فرآیند جذب اعضای هیئت علمی عنوان کرد: حسب مقررات جذب و آیین‌نامه رسیدگی به شکایات مصوب هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر پرونده داوطلبی در هیئت اجرایی جذب در دانشگاه مواجه با رأی عدم اولویت شد، داوطلب می‌تواند از همان هیئت اجرایی در فاصله دو ماه از ابلاغ رأی به وی، درخواست تجدیدنظر و اعمال ماده ۲۰ نماید.

وی افزود: برحسب این ماده هیئت اجرایی مجدداً با ترکیبی که دو نفر از اعضا را هیئت مرکزی تغییر می‌دهد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر رأی قبلی تأیید شد، متقاضی می‌تواند درخواست اعمال ماده ۲۱ نماید و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیئت مرکزی در وزارت علوم ارجاع می‌شود و اگر این رأی هم به نفع داوطلب نبود، می‌تواند از هیئت عالی جذب درخواست تجدیدنظر نماید. پس از پایان مراحل اگر رأیی برحسب فرایند جذب به نفع متقاضی صادر شد اما دانشگاه از انجام آن رأی هیئت مرکزی یا هیئت عالی جذب خودداری کرد، از نظر ما داوطلب در این مرحله می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند.

دکتر رضوان طلب در پاسخ به پرسشی مبنی «نحوه پاسخ‌گویی به سئوالات متقاضیان جذب هیئت علمی» اظهار داشت: بهترین و مهم‌ترین راه پیگیری از طریق سامانه جذب است که سؤال و جواب‌ها و اعتراضات از این طریق پاسخ گفته می‌شود؛ مسئول تنظیم جواب‌ها و پاسخ‌گویی همه موارد دبیر هیئت اجرایی جذب در دانشگاه است و باید از روی سامانه به‌دقت هیچ سؤال و اعتراضی را بی‌پاسخ نگذارند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم فقط باید به رابطین دبیرخانه‌های جذب پاسخ دهد تصریح کرد: یک بخش پاسخگویی نیز در وزارت علوم وجود دارد که کلیه مراجعات آنچه به‌صورت تلفنی یا حضوری، ضبط و تصویربرداری می‌شود و کارشناسان موظف به پاسخ‌گویی صحیح و کامل متقاضیان هستند و روزانه علاوه بر پاسخ‌های تلفنی و حضوری، صدها Task نوشتاری را نیز پاسخ می‌دهند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «به استناد چه مقرراتی فارغ‌التحصیلان بورسیه پس از اتمام دوره بورسیه برای عضویت هیئت علمی باید فرایند جذب را طی کنند»، گفت: در وظایف هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی مصوب هیئت عالی جذب، در بند ۷ آن به «بررسی و تایید صلاحیت علمی و عمومی راتبه‌های متقاضی عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» اشاره شده و واضح است که عضویت هیئت علمی و اخذ بورسیه تحصیلی دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند.

وی خاطرنشان کرد: امور بورسیه‌ها در یک سازمان مستقل به نام سازمان امور دانشجویان و اداره کل بورس‌ها انجام می‌شود و امور اعضای هیئت علمی در یک مرکز یا معاونت دیگر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام مرکز جذب انجام می‌گیرد که هر دو، مسئولیت، وظایف و شأن مستقل دارند.

دکتر رضوان طلب افزود: همچنین در سند محضری که تمام بورسیه‌ها با اداره کل بورس‌ها امضا می‌کنند این جمله آمده است: «تحصیل در مقطع مندرج در این سند و کلیه مزایای ناشی از آن را برای صرفاً امتیازی اعطایی از سوی وزارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی دانسته و آن را حقی برای خود تلقی نمی‌نمایند. بر همین اساس حق سلب این امتیاز و فسخ یک جانبه این قرارداد و مزایای ناشی از آن برای وزارت و سازمان در هر زمانی وجود داشته و متقابلاً حق هرگونه اعتراض نسبت به تصمیمات مأخوذه دراین حوزه را از خود سلب می‌نمایم».

وی خاطرنشان کرد: راتبه‌ها کمک هزینه تحصیلی می‌گیرند تا بتوانند دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند و وقتی فراغت از تحصیل یافتند و مدرک تحصیلی دکترا برای آنان صادر شد، در این زمان به بلوغی رسیده‌اند که بتوانند متقاضی عضویت هیئت علمی شوند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم افزود: راتبه‌ها با مأمورین به تحصیل این تفاوت را دارند که مأمورین به تحصیل ابتدا رابطه استخدامی بین آنان و تشکیلات برقرار می‌شود سپس مأمور به تحصیل می‌گردند و پس از پایان دوره تحصیلی برمی‌گردند و روی صندلی استخدامی قبلی خود قرار می‌گیرند؛ اما برای راتبه‌ها نه تنها این رابطه برقرار نمی‌گردد بلکه از آن‌ها تعهد ستانده می‌شود چنین توقعی در آینده نداشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در خاتمه تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد ۱۷۴۶ نفر از دریافت‌کنندگان بورس در هیئت مرکزی جذب تبدیل وضعیت شده و تأییدیه آنان صادر شده است و در هر جلسه تعدادی از این پرونده‌ها مطرح می‌شود و به تصویب و تائید نهایی می‌رسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار