افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی از مهر امسال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی از مهر امسال

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مبالغ وام‌های دانشجویی تا حدودی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند و افزایش آن به تصویب هیات امنای صندوق رفاه رسیده است و پرداخت‌ها از ابتدای مهر ماه سال جاری بر این اساس افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی در حاشیه افتتاح پروژه‌های دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در خصوص ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان اظهار کرد: سازمان امور دانشجویان کشور که از مجموعه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، مسئولیت پشتیبانی از امور رفاهی دانشجویان کشور مانند تامین وام‌های تحصیلی، شهریه و ودیعه مسکن را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سازمان امور دانشجویان در سال‌های گذشته نیازهای مالی دانشجویان را به خوبی پوشش داده است، اضافه کرد: تلاش می‌شود تا این پوشش در سال‌های تحصیلی آینده نیز با همین وسعت انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات صندوق رفاه به منظور بهبود سراهای دانشجویی اظهار کرد: صندوق رفاه خدماتی را در این خصوص در قالب بازسازی، نوسازی و ارتقاء ارائه داده و دانشگاه‌ها نیز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، با توجه به تعداد زیاد سراهای دانشجویی قطعا باید چرخه بازسازی، تعمیر، ارتقاء و حفظ کیفیت به طور مستمر ادامه داشته باشد.

غلامی با تاکید بر اینکه در خصوص ارتقاء سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: ارتقاء کیفیت سالن‌های غذاخوری و استفاده از فناوری‌های جدید در طبخ غذا مورد توجه قرار گرفته و امروز دو مجموعه جدید در دانشگاه تبریز که در آن از فناوری‌های روز شامل سیستم بخار و دستگاه‌های شست و شوی ظروف غذا استفاده شده است، افتتاح شد.

وی افزود: دانشگاه‌ها صنعتی و نیمه صنعتی کردن رستوران‌ها را در برنامه‌هایشان داشته و تمامی این اقدامات با حمایت صندوق رفاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنوع تامین غذا در دانشگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های صندوق‌رفاه به شمار می‌آید، اضافه کرد: با اجرای این طرح، غذاهای متفاوت با قیمت‌های مختلف در اختیار دانشجویان قرار داده شده و قدرت انتخاب به آنان داده می‌شود، در این خصوص حمایت‌های مالی در قالب یارانه‌های دانشجویی بین دانشجویان توزیع می‌شود.

ویزر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ارتقاء تبادلات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های خارجی خاطرنشان کرد: ارتقاء روابط بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده و این اقدام، زمینه تبادل اطلاعات و برقراری روابط علمی بین فرهیختگان و نخبه‌های کشورهای مختلف را فراهم کرده و اثرات جدی در تبادلات فرهنگی و تعاملات سیاسی ما با سایر کشورها دارد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی طرح پژوهشی مشترک با محققان سایر دانشگاه‌ها منعقد شده و به صورت مشترک بین دانشگاه‌های کشور و مراکز مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های سایر کشورها در حال انجام است. پژوهش‌های جدید مانند علوم زیستی در بخش کشاورزی و فناوری‌های مربوط به انرژی جزو اولویت‌های پژوهشی هستند.

غلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند، بیان کرد: تعدادی از این دانشجویان در قالب بورسیه جمهوری اسلامی ایران و تعدادی دیگر نیز با پرداخت شهریه مشغول به تحصیل هستند و تلاش می‌شود تعداد دانشجویان شهریه پرداز نیز افزایش پیدا کند.

وزیر علوم، تخقیقات و فناوری اضافه کرد: همچنین تلاش‌ها بر این است تا تعداد بیشتری دانشجو از کشورهای منطقه جذب شود. افزایش جذب دانشجوی خارجی نیاز به تبلیغ بیشتری دارد.

وی با اشاره به حوزه علایق دانشجویان غیر ایرانی خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان بورسیه در رشته‌های کامپیوتر و حقوق و گروهی نیز در رشته‌های علوم اجتماعی، انسانی و علوم دینی و بخش قابل توجهی از دانشجویان شهریه پرداز در رشته زبان و ادبیات فارسی و فلسفه مشغول به تحصیل هستند و علایق حول توانمندی‌ها و ظرفیت دانشگاه‌های ما می‌چرخد.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل غیر ایرانی در بخش‌های علوم تجربی، علوم پایه، کشاورزی و مهندسی رو به افزایش بوده و تعداد زیادی نیز علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی هستند.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر دانشجویان غیر ایرانی شهریه پرداز از کشورهای چین، عراق و برخی کشورهای  آسیای میانه و بورسیه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز عمدتا از کشورهای حوزه مقاومت و کشورهای همسایه هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار