افزایش متقاضیان دانشگاه علمی کاربردی علیرغم کاهش شرکت کنندگان در کنکور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: هر ساله با وجود کاهش تعداد افراد شرکت کننده در آزمون سراسری، تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است، چراکه فارغ التحصیلان و دانش آموختگان این دانشگاه می توانند به سرعت جذب بازار کار شوند.

محمدحسین امید، نهم مهرماه در مراسم اختتامیه اولین المپیاد مهارتی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی و تجلیل از نفرات برتر در استان مرکزی با اشاره به افزایش گرایش افراد به آموزش های مهارتی بیان کرد: بخشی از گرایش مردم به سمت آموزش های مهارتی حاصل تلاش های دانشگاه جامع علمی کاربردی و ترویج فرهنگ مهارتی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی برخی از دانشگاه های عالی و نظری کشور در پی افزایش فعالیت های مهارتی هستند که نشان از افزایش اقبال عمومی به کسب مهارت دارد، افزود: کیفی گرایی، ماموریت گرایی و اصلاح ساختارها و اطلاع رسانی و گفتمان سازی در این افزایش گرایش نقش اساسی داشته است.

امید تصریح کرد: در سال جاری نیمی از حاضران در آزمون سراسری کشور اقدام به انتخاب رشته کرده اند و این امر نشان می دهد که گرایش افراد به سمت آموزش های مهارتی افزایش یافته و تاکنون ۹۵ هزار نفر در دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور ثبت نام داشته اند. در واقع هر ساله با وجود کاهش تعداد افراد شرکت کننده در آزمون سراسری، تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است، چراکه فارغ التحصیلان و دانش آموختگان این دانشگاه می توانند به سرعت جذب بازار کار شوند.

وی با اشاره به اینکه از ۷۵ درصد دانش آموختگان این دانشگاه ۴۰ درصد در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی بکارگیری می شوند که این عدد در دانشگاه های نظری به رقم بسیار کمتری می رسد، گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مرکز جامع علمی و کاربردی در کشور فعالیت دارد که دانش آموختگان آن به سرعت جذب بازار کار می شوند و حتی برخی از شرکت های بزرگ کشور خواهان و متقاضی دانش آموختگان و دانشجویان این دانشگاه هستند که نشان از توانمندی این دانشگاه در آموزش های مهارتی دارد.

رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با تاکید بر اینکه انتظار می رود که برگزیدگان این المپیاد از مزایایی به مانند دیگر المپیادهای ملی مانند بورسیه های تحصیلی و … بهره مند شوند، بیان کرد: سهمیه وام تحصیلی دانشجویان این دانشگاه افزایش یافته است، اما می توان ضمن افزایش بیشتر این وام، تسهیلات دیگری را نیز در نظر گرفت تا ایده های دانشجویان به کسب ثروت منجر شوند.

وی با اشاره به افزایش مراکز نوآوری دانشگاه از 10 مرکز به ۱۸۰ مرکز در طول سال های اخیر، افزود: دانشگاه آمادگی دارد که این المپیاد را در تمام رشته های مهارتی برگزار کند. این المپیاد امسال در سه رشته گرافیک، ماشین ابزار و فناوری اطلاعات اجرایی شد و می توان برای سال آینده این تعداد رشته را به ۹ رشته افزایش داد، حتی می توان پوشش این المپیاد را از دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح ملی توسعه بخشید.

امید یکی از مشکلات دانشگاه در سال های اخیر را ظرفیت خالی دانست و گفت: در حال حاضر در سه مرکز صنعتی علمی کاربردی اراک که ظرفیت سه هزار دانشجو دارد، حدود هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و با مشوق هایی مانند این المپیاد می توان شمار جذب دانشجو را افزایش داد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس های دانشگاه به شکل مجازی در نیم سال گذشته، گفت: ۱۰۹ هزار کلاس در سطح دانشگاه برگزار می شود که باید به سرعت در فضای مجازی ادامه می یافت که با وجود برخی مشکلات این کار به انجام رسید. در نیم سال جاری نیز وضعیت بسیار بهتر است و به سرعت خود را با شرایط تطبیق دادیم به طوری که در حال حاضر با وجود اینکه حدود یک هفته از آغاز مهر می گذرد میزان حضور دانشجویان در کلاس های مجازی مطلوب است و حتی در استان مرکزی این حضور به ۸۰ درصد هم می رسد.

امید تاکید کرد: باید تا اواسط آبانماه سال جاری تمام بخش های عملی دروس در دانشگاه ها به پایان رسیده باشد تا اگر در اواخر پاییز و زمستان با مشکل جدی در موضوع ویروس کرونا، آنفلوآنزا و دیگر بیماری های فصلی روبرو شدیم تحصیل دانشجویان با وقفه و تعویق مواجه نشود.

به گزارش ایسنا، در این آئین از ۱۰ برگزیده اولین المپیاد مهارتی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی کشور به شکل مجازی تجلیل شد.

در این المپیاد از ۳۱ استان کشور ۷۰۰ نفر شرکت کردند که ۷۹ نفر حائز رتبه شدند.

در رشته گرافیک اکرم عبدالرحمان از کرمان حائز رتبه اول، فاطمه ملگان از گلستان رتبه دوم و سید مرتضی مومنی از قم و غلامرضا صادقی از اصفهان مشترکا حائز رتبه سوم شدند.

در رشته فناوری اطلاعات محمدرضا بیگی از شهرکرد رتبه اول، سجاد رفاقت خواجه از تبریز رتبه دوم و علی میرزایی از ارومیه رتبه سوم و در رشته ماشین افزار علی علیزاده از اراک رتبه اول، مهدی رضایی خلجی از پاکدشت تهران رتبه دوم و کمیل حیدری از تبریز رتبه سوم را کسب کردند.

به گزارش ایسنا در حاشیه این آئین کلینیک اشتغال، مشاوره و کارآفرینی و کانون دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان توسط رییس دانشگاه جامع علمی کاربری کشور در اراک افتتاح شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار