افزایش موج بازنشستگی‌ها و کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

افزایش موج بازنشستگی‌ها و کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش‌وپرورش گفته است” به دلیل خروج نیروی انسانی از سال ۹۷ به شدت با کمبود نیرو مواجه می‌شویم و تعداد افرادی که شرایط بازنشستگی پیدا می‌کنند افزایش می‌یابد”.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آموزش‌وپرورش در سال‌های پیش رو با معضل بازنشستگی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد شد و از مهر 97 با سه سال شدن هنرستان‌ها کمبود نیروی انسانی در این بخش به شکل ویژه‌تری محسوس خواهد بود.

آنگونه که خود مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند تا سال 1399، 320 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به 300 هزار معلم نیاز است. با روند فعلی پذیرش اندک در دانشگاه فرهنگیان و سهمیه‌های اختصاص یافته به آموزش‌وپرورش در آزمون‌های استخدامی نمی‌توان کسری معلم را پاسخ داد.

سونامی بازنشستگی و کمبود نیرو نه تنها هنرستان‌ها که بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در همین رابطه معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نیز از سونامی بازنشستگی معلمان این بخش از امسال خبر داده و می‌گوید “سالیانه 800 نفر در این سازمان شرایط بازنشستگی پیدا می‌کنند و این سازمان 23هزار نفر نیرو دارد که از امسال با سونامی بازنشستگی نیروهای این سازمان مواجهیم”.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در مصاحبه با صداوسیما درباره کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه اظهار کرد: به دلیل خروج نیروی انسانی از سال 97 به بعد به شدت با کمبود نیرومواجه می‌شویم و تعداد افرادی که شرایط بازنشستگی پیدا می‌کنند افزایش می‌یابد.

وی افزود: امسال 65 هزار نفر در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند و تا چهار سال آینده این تعداد شیب افزایشی خواهد داشت و باید از روش‌های مختلفی برای تامین نیروی انسانی در سال تحصیلی آینده و سال‌های بعد استفاده کنیم تا مشکلاتی برای نظام آموزش و پرورش کشور ایجاد نشود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار